Nye trafikktall fra SAS: Antallet passasjerer har aldri vært høyere i mai
SAS har aldri før fløyet flere passasjerer i mai måned noensinne.
Flyselskapet SAS slapp torsdag ferske trafikktall for mai måned.
Ifølge selskapet økte antallet passasjerer med 3,3 prosent mot samme måned i fjor til 2,6 millioner, noe som skal være ny rekord for mai måned.
Mens trafikken (målt i antall passasjerkilometer) økte med 8,0 prosent, økte ikke kapasiteten med mer enn 7,2 prosent (antall tilgjengelige setekilometer). Dermed øker også belegget, nærmere bestemt med 0,5 prosentpoeng til 74 prosent i snitt.
Basert på tallene kan man regne seg frem til at SAS hadde billettinntekter på 3,18 milliarder svenske kroner i mai, opp fra 2,96 milliarder i mai i fjor.
Relativt stabile marginer
Mens flybransjen lenge har vært preget av marginpress, klarte SAS å holde marginene i sjakk i mai. Marginene er imidlertid fortsatt på et lavt nivå i hele bransjen.
Yielden endte på 0,92 svenske kroner, noe som er uendret fra i fjor, mens PASK (inntekt per tilgjengelige setekilometer økte med én prosent til 0,68 svenske kroner. Justert for valutaeffekter er de to ned henholdsvis tre og to prosent.
Mens mars- og april-tallene til flyselskapene var preget av at påsken falt i mars i fjor og april i år, er mai en mer sammenlignbar måned med fjoråret.
Mens SAS klarte å stoppe marginfallet i mai, opplevde Norwegian fortsatt et kraftig fall i mai. De slapp sine tall tidligere denne uken, og der kom det frem at yield var ned ni prosent til 0,37 kroner, mens inntekt per tilgjengelig setekilometer falt med 10 prosent til 0,32.
Les også: 2,9 millioner fløy med Norwegian i mai
– Selv om markedet vokser er driftssituasjonen utfordrende, med yield-nivåer på historisk lave nivåer. I tillegg har drivstoffprisene økte sammenlignet med fjoråret og dollarkursen er på ugunstige nivåer, skriver SAS.
Selskapet opplyser at den sterkeste veksten skjedde på langdistanserutene og Europa-rutene til typiske feriedestinasjoner.
Slakter ny flyskatt
I trafikkrapporten benytter SAS-sjef Rickard Gustafson muligheten til nok en gang å skyte løs på den nye flyskatten i Sverige.
Som E24 har skrevet tidligere koster den norske flypassasjeravgiften SAS og Norwegian hundrevis av millioner årlig. Den nye skatten i Sverige vil legge enda en bør på de allerede hardt pressede marginene i flybransjen.
– Vi jobber hele tiden aktivt med å imøtekomme våre kunders etterspørsel (...) og vi investerer også i ny teknologi og har blant annet investert og driver etterspørselen etter økt brukt av biodrivstoff. Denne positive utviklingen kan hemmes om forslaget om en ny flyskatt i Sverige realiseres. Flyskatten gir minimale miljøeffekter men påvirker flyselskapene i Skandinavia, som er under et hardt internasjonalt press, svært negativt, sier Gustafson.
SAS-sjefen mener flyskatten både vil gjøre flyreiser til Sverige mindre attraktive for utlendinger og at den vil ramme innenrikstilbudet.