BMW merket presset fra konkurrentene

Bilgiganten fra Bayern satte ny salgsrekord, men opplevde press på marginene.

TØFF KONKURRANSE: BMW opplevde lavere marginer men økt salg i andre kvartal, og skylder på tøff konkurranse i markedet. Her er BMWs oppgraderte 5-Serie i sedan-, touring- og GT-versjon.

  • Marius Lorentzen
Publisert:

BMW Group annonserte torsdag morgen sine resultater for årets andre kvartal.

Konsernet, som består av BMW, Mini, Rolls-Royce og BMW motorsykler, leverte ny salgsrekord for andre kvartal.

Konsernet solgte 506.321 biler (alle merkene tilsammen) i perioden, opp 6,6 prosent fra 475.011 i samme periode i fjor. Salget økte på alle kontinenter, unntatt i Europa der salget falt med 0,1 prosent i første halvår.

Salget av BMW utgjorde hele 422.844 av de totalt 506.321 bilene som ble solgt. Mini solgte 82.644 biler, en nedgang på 1,2 prosent. Rolls-Royce solgte 833 biler, en økning på 0,4 prosent.

Som ventet

Omsetningen endte på 19,55 milliarder euro i andre kvartal, en økning på 1,8 prosent fra samme periode i fjor.

Dette var omtrent som analytikerne hadde ventet. Ifølge Børsen.dk hadde analytikerne i forkant ventet at omsetningen ville ligge på 19,6 milliarder euro.

Driftsmarginen endte på 2,06 milliarder euro, en nedgang på 8,8 prosent fra de 2,26 milliardene konsernet leverte i fjor.

Selv sier BMW i en pressemelding at marginfallet kommer av «et høyt nivå av nye teknologiinvesteringer, økte personalutgifter og økt konkurranse». Arbeidsstokken økte med 4,8 prosent til 106.870 ansatte fra andre kvartal i fjor.

Til tross for den pressede driftsmarginen klarte selskapet å sitte igjen med mer penger etter skatt i år. Overskuddet endte på 1,39 milliarder euro, opp 9,0 prosent.

- BMW-gruppen leverte et sterkt andre kvartal til tross for motvinden i mange europeiske bilmarkeder. Driftsmarginen på 9,6 prosent i bilsegmentet var i det øvre sjiktet av hva vi hadde satt oss som mål, sier Norbert Reithofer, styreformann i BMW AG.

Nye modeller på vei

BMW selv er svært fornøyd med salget av kompakt-suv-en X1 og mellomklasse suv-en X3. Begge disse modellene kunne vise til salgsøkninger, mens storebror X5 stod på stedet hvil mens markedet venter på den splitter nye modellen som kommer til høsten.

BMW skryter også av salget av den relativt nye 3-serien økte med hele 22,5 prosent, og den mer sjeldne 6-serien som økte salget med 35,4 prosent.

I andre halvår lanseres den nye 4-serien, el-bilen i3, samt den splitter nye X5.

Les flere bilsaker her

BMW vil selge biler på nettetAudi nærmer seg BMWKoenigsegg snudde minus til plussElektrisk BMW til litt over 200.000Bentley investerer nær 7,3 mrd. på SUVAudi kan lansere A3-«crossover» i 2016BMW anser Kina som sitt største marked

Publisert:

Flere artikler

  1. BMW knaller til på økt SUV-salg

  2. BMW: For første gang over 200.000 biler på en måned

  3. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  4. Marginpress i Kongsberg Gruppen

  5. Apple gleder seg overny salgsrekord