Norwegian etablerer selskap i Irland

- Irland er et mekka for flyselskaper, sier Norwegians finansdirektør.  

NYTT SELSKAP: - Vi har lenge kommunisert at vi ønsker å opprette et slikt selskap for eierskap og finansiering av nye fly i et datterselskap, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian. Her sammen med administrerende direktør Bjørn Kjos.

Berit Roald
  • Even Landre
  • John Thomas Aarø
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian har bestemt seg for å etablere et heleid forvaltnings og driftsselskap i Irland.

Hurtigvoksende Norwegian har 300 nye fly i ordre over de neste årene, og det nye selskapet i Irland er opprettet med det formål å finansiere og lease flyene tilbake til Norwegian.

- Etableringen av dette er kun en formalia nå. Vi har lenge kommunisert at vi ønsker å opprette et slikt selskap for eierskap og finansiering av nye fly i et datterselskap, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til E24.

Forvaltningsselskapet vil operere under irsk lovgivning og vil ha amerikanske dollar som hovedvaluta.

Foss påpeker at de med innlemmelsen av det nye datterselskapet vil begrense valutaeksponeringen på balansen i regnskapene til Norwegian.

Valutaeksponeringen er primært drevet av et misforhold mellom lån i amerikanske dollar og balanseførte verdier i norske kroner. I dag opererer Norwegian med omfattende valutasikringsordninger, eller hedging.

- Irland er et mekka for flyselskaper, og de fleste flyselskap er i dag etablert i Irland for finansieringsformål. Det er en naturlig plassering med tanke på Norwegians globale ekspansjon og de store bestillingene vi har av fly, sier Foss.

Det første flyet som skal gå inn i forvaltningsselskapet er et Boeing 737-800 som leveres denne måneden.

Norwegians finansdirektør understreker at etableringen av det nye selskapet ikke har noe med registreringen av flyene, eller en utflagging.

- Registrering følger AOC (Air Operator Certificate) og operatøren av flyet. Nå snakker vi om eierskap og finansiering. Våre fly, eide eller leasede, ligger allerede i dag i utenlandske selskap, avhengig av hvilken bank som finansierer og hvilke krav de stiller. Dette påvirker ikke registreringen.

Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener det ikke er overraskende at selskapet nå etablerer et leasingselskap.

- Dette har vært planen lenge. De burde gjort dette for en stund siden, sier Sivertsen til E24.

Han mener opprettelsen av det irske selskapet er en fornuftig løsning for flyselskapet, fordi det får bort valutaeffekten på Norwegians lån.

Lånene til flyselskapet er i dollar, og opp mot 50 prosent av driftskostnadene til drivstoff, vedlikehold og leasing har dollareksponering.

- Nå slipper Norwegian denne valutaproblematikken med opp og nedskrivinger. Det koster å hedge, sier Sivertsen.
Les også: Høyre vil ikke la Kjos fly med asiatiske flyvertinner

Dreamliner registrert i Irland
Norwegian registrerte tidligere i sommer det første Boeing 787 Dreamliner-flyet med irsk flagg.

Dette flyet eies av amerikanske International Lease Finance Corporation (ILFC) som så leier ut flyet til Norwegian.

Bjørn Kjos & co har lenge ivret for å kunne benytte asiatisk personell på langdistanserutene. Imidlertid har regjeringen satt foten ned for Norwegian til å benytte asiatisk besetning på norskregistrerte fly.

Norwegians løsning har vært å registrere det første langdistanseflyet det har mottatt i Irland, og ikke i Norge.

I slutten av juni ga Luftfartstilsynet en dispensasjon til Norwegian så de kan registrere det nye langdistanseflyet i Irland, og likevel fly til og fra Norge. Denne er begrenset til seks måneder, og gjelder til julaften.

Les også: Norwegians resultat imponerer analytikerne

Les også:

  • Her får Norwegian sin første Dreamliner

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Ryanair med annonsestuntmot Norwegian

  2. – De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen

  3. Norwegian legger Dreamliner-ordre på is

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian bestiller større Dreamliner

  6. Kjos dropper sololøpet med Boeing