KONKURRANSETILSYNET: - Har ikke registrert noen prisdumping

Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen sier han ikke kjenner seg igjen i Bjørns Kjos påstander om prisdumping fra SAS.

TETNER TIL: Fortsatt overkapasitet på innenriksruter gjør at prisene vil fortsette å falle, mener sjefen i reisebyrået HRG, Simen A. Johannessen.

Heiko Junge / SCANPIX
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

- Vi har ikke observert ulovlig underprising eller utnyttelse av selskapets dominerende stilling, sier konkurransedirektøren til E24.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos reagerer kraftig på at staten nok en gang skal delta i en emisjon for kriserammede SAS. Tirsdag ble det kjent at den norske stat har gått med på å delta i en emisjon i flyselskapet. Bidraget fra den norske staten blir 575 millioner norske kroner.

Også den svenske og den danske regjeringen vil være med på emisjonen, som tilsammen er på 5 milliarder svenske kroner.

Bjørn Kjos mener statens deltakelse i emisjonen er sterkt konkurransevridende.

- En aktør som ikke har vist seg konkurransedyktig har ved hjelp av skattebetalernes penger stått for en aggressiv prisdumping det siste året, sier Kjos.

- Ingen prisdumping

Lederen for Konkurransetilsynet, Knut Eggum Johansen, sier tilsynet ikke har registrert noen prisdumping.

- Den påstanden får stå for Kjos’ regning. Vi har ikke sett at vi har noe av den underprisingsproblematikken som vi hadde i 2004.

I 2005 ila Konkurransetilsynet SAS et gebyr på 20 millioner kroner på grunn av underprisen på ruten mellom Oslo og Haugesund. SAS tok saken til retten og vant. Konkurransetilsynet anket saken, men partene inngikk forlik før anken ble behandlet. Tilsynet trakk gebyret, men sto fast på at konkurranseloven ble brutt.

ESA eller EU-kommisjonen

Konkurransedirektøren sier det ikke er opp til tilsynet å vurdere eventuelle påstander om at emisjonen er ulovlig statsstøtte. Det vil være en sak for ESA eller EU-kommisjonen.

- Det er ikke en sak for oss, og ut fra det næringsministeren sier om at dette er en forretningsmessig beslutning, så tror jeg det er vanskelig å hevde at dette er ulovlig statsstøtte, sier Johansen.

- Da Norwegian tok opp konkurransen med SAS uttrykte dere tilfredshet med at det igjen ble konkurranse i flymarkedet. Er dere på samme måte fornøyd med at staten nå holder livet i SAS, slik at konkurransen fortsetter?

- Det vil jeg ikke si direkte, men vi er glad for at det er to aktører i markedet slik at vi får en konkurranse. Det er positivt.

- Med tanke på konkurransen, er det ikke uheldig at SAS har eiere med så godt som utømmelige lommebøker?

- Det kommer an på hvordan eierskapet forvaltes. Ut fra det næringsministeren sier, ser jeg ikke at det er noe problem i dette tilfellet. Det er jo heller ikke noe i konkurranseloven som hindrer eiere å skyte inn mer penger i selskapene de eier, sier Johansen.

Anmelder til EU

Lavprisselskapenes bransjeforeningen ELFAA er ikke enig med Johansen. Foreningen varsler tirsdag at de vil anmelde SAS-emisjonen til EU-kommisjonen.

Vi kommer til å skrive tii EU-kommisjonen og kreve at de utreder emisjonen. Det handler om ulovlig statlig støtte. Ingen private investorer ville få tillatelse til å putte inn så mye penger som den svenske regjeringen akkurat nå planlegger å gjøre, sier Oliver Aust, kommunikasjonsdirektør i flyselskapet EasyJet til E24.se.

Les også:

Les flere nyheter på E24.no

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Anmelder SAS-emisjonen

  2. Entreprenører dømt for anbudsjuks

  3. Vurderer å oppheve bonusforbudet

  4. Norwegian bak klagen som førte til SAS-granskningen

  5. EU-kommisjonen: Giskes SAS-garanti var ikke ulovlig