Satser på at Kjos og Kise har gjort hjemmeleksen sin

Norwegian-aksjen hentes inn i Dovre-porteføljen, til tross for usikkerheten som hefter ved selskapet. Det store innsidekjøpet til selskapstoppene ble avgjørende for beslutningen.

KJØPTE AKSJER: Konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian investerte nylig store penger i eget selskap. Det er et positivt tegn, mener investeringsdirektør Stig Myrseth i Dovre Forvaltning.

Foto: Jostein Matre VG
  • Anders Park Framstad
Publisert:

– Det eneste som er sikkert, er at den enten er veldig dyr eller veldig billig på dagens nivåer. Utfallsrommet er stort, sier Stig Myrseth i Dovre Forvaltning til E24.

Investeringsdirektøren omtaler Norwegian Air Shuttle, hvis aksje tas inn i Dovre-porteføljen denne uken. Det har vært en grad av turbulens rundt Norwegian den siste tiden, og meningene er mange og sterke om selskapets fremtid.

Turbulensen skyldes ikke minst usikkerhet rundt selskapets satsing på langdistanse, og lønnsomheten i denne.

– Litt av utfordringen er at Norwegian ikke gir ut data brutt ned på langdistanse og kortdistanse. Man ser bare totalen, og den er ikke så veldig oppløftende. Det er ingen tvil om at det er betydelig grad av usikkerhet når det gjelder Norwegian. Om de sliter over hele linjen er det ikke så bra, sier Myrseth.

Han viser ellers til at Norwegian har store investeringer foran seg de neste årene.

– Mange er jo litt redde for at ekstraordinære kostnader relatert til dette – ansettelser av nye folk og kjøring av nye ruter med mulig rabatt – vil bli en belastning likviditetsmessig for selskapet, som i tillegg får mange nye, dyre fly. Det kan utløse en emisjon, sier han.

Millioner på bordet

At Norwegian likevel hentes inn i varmen, skyldes det betydelige aksjekjøpet som ble gjort av konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise i midten av september.

Gjennom HBK Holding sikret de to seg 803.000 Norwegian aksjer til solide 240 kroner per aksje, og økte med det sin eierandel til rundt 26,8 prosent.

– Jeg er i tvil selv når det gjelder Norwegian, men det som er utslagsgivende for at aksjen tas inn er det store innsidekjøpet. Hvis Kjos og Kise tror på en snarlig emisjon, ville det ha vært veldig dumt å kjøpe aksjer for mange millioner for kun tre uker siden, sier Myrseth.

Les også

Lufthansa går i strupen på Norwegians langdistansesatsing

Han beskriver kjøpet som «by far» det største innsidekjøpet på Oslo Børs hittil i år.

– Jeg håper og tror at Kjos og Kise har gjort hjemmeleksen sin før de legger mange hundre millioner på bordet. De kjøpte også til en ganske betydelig overkurs, og da virker det som om det har knalltro på selskapet. Vi satser på at de ikke bedriver selvskading – at de ikke gjør store kjøp rett før problemer eller kursfall, sier Myrseth.

Kortsiktig perspektiv

Et usikkerhetsmoment er om Kjos og Kise kan overvurdere muligheten for å få dekket det ventede kapitalbehovet gjennom lån i obligasjonsmarkedet, eventuelt også gjennom salg og tilbakekjøp av fly.

Myrseth viser til at Norwegian-obligasjonene har falt ganske mye det siste halvåret, hvilket innebærer at det blir dyrere for selskapet å låne penger.

SATSER PÅ NORWEGIAN: Stig Myrseth, grunnlegger og investeringsdirektør i Dovre Forvaltning.

Foto: Gediminas Zilinskas

– Man får håpe at de er klar over akkurat det, at selskapet ikke fullt ut har tillit i gjeldsmarkedet, sier Myrseth.

Når det kommer til tidshorisonten, er ikke Norwegian en veldig langsiktig investering for Dovre. Men Myrseth tror timingen kan være riktig akkurat nå.

– Vi har ved innsidekjøp på Oslo Børs observert at mye av meravkastningen kommer i måned nummer to eller tre etter kjøpet. Etter seks måneder er det null effekt, sier forvalteren.

Resonnementet er at innsidekjøp rett før en nyhet som driver kursen i været vil bli dårlig mottatt. Men med en måneds mellomrom vil transaksjonen fremstå som betydelig mer spiselig.

Solid bakteppe

I en fersk porteføljeoppdatering skriver Stig Myrseth ellers at verdens børser for tiden nyter godt av «det best tenkelige makrobakteppet».

I dette legger han til grunn robust vekst i verdensøkonomien, kombinert med at beskjeden inflasjon gjør det vanskelig for verdens sentralbanker «å stenge baren og stanse alkoholserveringen».

Dette kan være godt nytt for konjunkturutsatte og «dypsykliske» næringer. Reiseliv trekkes frem, sammen med råvare, shipping og oljeservice.

Sprikende anbefalinger

Ekspertene ligger inne med en gjennomsnittlig Norwegian-anbefaling midt på skalaen (hold), men det betyr ikke at de er enige om aksjens fremtidige utvikling. En overvekt anbefaler salg.

Det høyeste kursmålet blant analytikerne er 350 kroner, mens det laveste kun er på 100 kroner. Dette innebærer en mulig oppside på nærmere 50 prosent – eller en nedside på over 57 prosent.

E24 snakket nylig med analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto i forbindelse med Norwegians trafikktall for september. Pareto er blant de aller mest positive til selskapet, og Sivertsen lot seg da ikke skremme av blant annet svakere marginer (yield).

– At de øker fyllingsgraden med så høy vekst på langdistanse er sterkt. Dette støtter det langsiktige synet vi har på caset. Vi argumenterer for at det lille avviket i september-tallene ikke er der slaget står for hva verdien på aksjen burde være, sier han.

PS! Norwegian går inn i Dovre-portefølje på bekostning av Scatec Solar. Myrseth mener imidlertid at det ikke er nødvendig å selge denne hvis man fulgte den opprinnelige kjøpsanbefalingen.

Les også

Passasjernedgang hos SAS

Les også

Kapital-protesten avvises

Les også

Derfor har Norwegian kjempet så lenge for USA-ja

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Myrseth dropper forvaltning – blir kryptosjef

  2. Pangstart på 2019 for seismikkaksjer

  3. Stig Myrseth kjøper tilbake Dovre Forvaltning

  4. Annonsørinnhold

  5. Kjos og Kise kjøper aksjer for nær 200 mill. i Norwegian

  6. Betalt innhold

    Det er ingen grunn til å miste troen på Norwegian-Kjos nå