Lego bygger resultatet oppover
Den danske lekeprodusenten Lego når stadig flere barn med sine leketøy. Det sender salgsinntektene opp med mer enn 10 prosent.
På under ti år har Lego-gruppen firedoblet inntektene, og den danske lekeprodusenten har barn fra hele verden som sine kunder.
− I 2013 økte vi salget med 11 prosent, utkonkurrerte det generelle leketøysmarkedet og økte vår totale markedsandel, noe som er et svært tilfredsstillende resultat, sier administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp i Lego-gruppen.
Han legger til:
− Det å hele tiden utvikle produkttilbudet er nøkkelen til suksessen vår, og i 2013 utviklet og lanserte vi produkter som barn over hele verden har høyt oppe på ønskelisten sin.
Lego-gruppen doblet i fjor inntektene på populære serier som: Lego City, Lego Duplo, Lego Technic og Lego Creator.
Leketøysmarked i nedgang
Legos inntektsvekst ble oppnådd i et globalt leketøysmarked som hadde en liten nedgang i 2013.
Nord-Amerika opplevde en nedgang i 2013, mens de europeiske markedene var flate, men med svært varierende utviklinger. I Asia fortsatte nedgangen i det japanske markedet, mens det fremadstormende kinesiske markedet opplevde vekst.
Selv tror Lego-gruppen at veksten i leketøymarkedet vil også bli lavere for de i årene som kommer:
- Vi forventer at det globale leketøysmarkedet vil oppleve en énsifret vekst i fremtiden, sier Knudstorp.
Han sier videre:
− Vi er ambisiøse og forventer at vi skal fortsette å øke markedsandelen. Vi vil gjøre dette ved å utvide vår globale tilstedeværelse – men også gjennom et økt fokus på utvikling av produkter, slik at vi opprettholder interessen blant barn over hele verden.
Les også:
Sendte Lego-menn til verdensrommet
Lego satser tungt på «The LEGO Movie»
Lego med skuffende salgstall i USA