Analytiker om Olympics gjeldsforhandlinger: Dette vil være den perfekte løsningen

Karl-Johan Molnes er optimistisk med tanke på en løsning for Olympic Shipping, men tror konkurrentens prosess kan bli mer kronglete å lose i havn.

UTFORDRINGER: Olympic Shipping må ta grep i et vanskelig marked. Analytiker Karl-Johan Molnes i Norne mener en løsning med ny egenkapital, lettelser på lånebetingelser og en børsnotering på sikt vil løse floken.
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Mandag morgen kom meldingen om at Stig Remøys Olympic Shipping har inngått en ny stillstandsavtale med bankene. Med dette kjøper han seg ytterligere to ukers «pusterom» i arbeidet med å sikre en nedbetalingsprofil som er bærekraftig på sikt.

Samtidig har det kommet meldinger om skjær i sjøen for Farstad Shippings arbeid med å blidgjøre både egenkapitaleiere og sikrede og usikrede kreditorer.

Analysesjef Karl-Johan Molnes er ganske optimistisk på vegne av ett av selskapene, men tror den andre løsningen kan komme til å drøye.

– Olympic Shipping har fått de utsettelsene man kunne forvente på plass, og kommer nok til å få forlengelser til de finner en løsning, sier han.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

– Trenger bare litt mer kapital

I tilfellet Olympic Shipping er bildet relativt klart. Selskapet har en solid flåte bestående av primært spesialfartøy og relativt få plattformstøtteskip, men trenger friske penger for å komme seg gjennom nedgangssyklusen.

– De har konstruksjonsfartøy, og hadde ikke hatt problemer om ikke alle andre hadde det. Problemene deres er knyttet til en litt for stram avdragsprofil, og det de trenger er bare litt mer kapital, sier Molnes.

Han viser til at det kun er én storaksjonær i selskapet, og tror behovene kan dekkes gjennom at en ny eier skyter inn mer penger, kombinert med noen lettelser på gjeldsbetingelsene.

Les også

Olympic Shipping kan misligholde gjelden innen året er omme

– En perfekt løsning vil være at det kommer inn en ny eier, og at de gir litt mer rente til obligasjonseierne. Disse må ta godta lette på lånebetingelsene, og det samme må bankene. Så kan de avtale avdragsutsettelse til 2020, men avtale at de også går på børs i 2020, sier han.

Kan ha vært for kreative

For Farstads del er bildet mer uklart.

Enn så lenge ser det ut som om Molnes i Norne Securities kan ha truffet spikeren på hodet, da det kommer meldinger om at Farstad har forfulgt en avtale opp mot Aker og Solstad.

Molnes har overfor E24 tidligere skissert en løsning der Farstad kan bli en del av storaktøren Aker stabler på bena gjennom sammenslåingen av Solstad Offshore og REM Offshore.

– Det ser sånn ut, men det er nok deler av dette som ikke er så lett å få på plass. Som Farstads andrekvartalsrapport viste har de veldig mye gjeld, og er i feil segmenter, sier Molnes, og trekker frem plattformstøtteskipene i Asia og Nordsjøen som eksempler.

Dagens Næringsliv skriver i sin mandagsutgave at bankene som kreditorer og bankene som rådgivere ikke er enige i med seg selv når det kommer til Farstads fremtid. Bankene som kreditorer ønsker naturlig nok å sikre en bred prosess der de har en hånd på rattet.

– Det er mulig at det første forslaget har vært litt for kreativt for bankene, sier Molnes.

Han viser til at tilsvarende utfordringer i Atlantic Offshore ble løst gjennom salg av innmat og påfølgende konkurs i selskapet – en løsning som er uaktuell for Farstad. I dagens marked er det heller usikkert om et salg av skipene – som har falt betydelig i verdi over tid – vil kunne dekke det bankene har utestående.

– Skipsverdiene kan ha falt så mye at det er underdekning og at bankene må ta tap, sier Molnes.

Tror prosessen kan dra ut

Analytikeren mener fremdeles at det beste for Farstad vil være en sammenslåing med Akers supplyvirksomhet.

– Mitt utgangspunkt har vært hva som er best for Farstad, og de vil få det best sammen med Solstad. Røkke har valuta med det nye selskapet, og de vil bli en del av et stort og solid selskap med bedre balanse i flåten. Det Farstad har manglet er kapital og mer «high end» skip, sier han.

Han tror imidlertid det kan drøye godt utover høsten.

– Jeg tror at bankene vil unngå at dette skjer i tredje kvartal. Det mest ideelle hadde vært å få det på plass i romjulen, for da man. Da nærmer det seg årsskifte, revisor skal inn og man kan da ta eventuelle tap og gå videre.

Molnes mener for øvrig at DOF-aksjen er den eneste aktøren i dette markedet som er verdt å kjøpe i dag, fordi de har landet det nødvendige og nå har både kapital og «riktige» eiendeler.

Les også

Viking Supply-sjefen går av

Les også

Kan misligholde gjelden innen året er omme

Les også

Klokken tikker for Olympic Shipping

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Olympic Subsea
  2. Farstad Shipping

Flere artikler

  1. Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

  2. DN: Bankene steilet over Farstads Røkke-forhandlinger

  3. Farstad har inngått avtale med Siem

  4. Analysesjef om storfusjonen: – Bra for hele resten av bransjen

  5. Slik er brikkene i supply-puslespillet