Offshorerederi tar krisegrep for tredje gang på under ett år

«Medisinen» i forrige runde ser ikke ut til å ha vært kraftig nok. Nå varsler Ulstein-rederiet Island Offshore en mer omfattende restrukturering av selskapet.

TAR GREP: Ulstein-rederiet Island Offshore skal igjen gjøre en finansiell restrukturering.

Ole Martin Skaug, E24
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Tirsdag morgen ble det kjent at rederiet Island Offshore skal gjennomføre en ny runde med restrukturering. Morselskapet Island Offshore Shipholding viser i en melding til Oslo Børs til de meget utfordrende markedsforholdene, som nå har vedvart i over to år.

– Konsernet har tatt en rekke grep for å bedre sin finansielle situasjon, men den fortsatte forverringen, eller mangelen på bedring, i de generelle markedsforholdene gjør det nødvendig med en mer strukturert tilnærming til konsernets finansielle og operasjonelle situasjon, skriver selskapet i meldingen.

I den forbindelse opplyses det at Island Offshore har innledet diskusjoner med sine interessenter, og at det ikke vil bli betalt avdrag på den sikrede gjelden mens disse diskusjonene pågår.

Island Offshore har hyret inn Thommessen som juridisk rådgiver og Carnegie som finansiell rådgiver i prosessen.

Runde nummer tre

Den varslede runden med restrukturering viser at den tidligere «medisinen» ikke har fungert. Island Offshore har nemlig gjort lignende grep for kort tid siden.

I mars ble det meldt at selskapet hadde landet en avtale med enkelte av sine banker om lettelser i avdragsprofilen på gjelden. Kreditorene gikk da med på å utsette en del av avdragene i 18 måneder, samtidig som det ble gitt fritak fra betingelser knyttet til lånene.

Les også

Island Offshore legger syv skip i opplag og permitterer 330 ansatte

I tillegg innebar runden i våres påfyll av 100 millioner kroner i ny egenkapital. Dette kom da i tillegg til 80 millioner, som ble skutt inn i desember 2015.

Dette endret imidlertid ikke det faktum at selskapet – i likhet med mange av konkurrentene – har betydelig gjeld. Ved utgangen av andre kvartal sto den netto rentebærende gjelden på over syv milliarder norske kroner.

Til sammenligning var selskapets brutto driftsresultat i perioden 207 millioner.

Store grep i sektoren

Island Offshore er eid av Ulstein/Borgstein-familien og amerikanske Edison Chouest.

Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities mener at Ulstein-eierskapet er en fordel for selskapet, men at dagens melding viser at prosessen er vanskelig.

– Vi har en situasjon der Farstad, Havila og Olympic er forhandlinger om å bli reddet, og så kommer denne nyheten. Ulstein har tidligere blitt nevnt som noen som kan redde Olympic, men det kompliserer situasjonen at de amerikanske medeierne mest sannsynlig er veldig forsiktige, sier han.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Slik Molnes er inne på, er det en rekke mer eller mindre tilsvarende prosesser som for tiden foregår i samme sektor. De siste dagene har spesielt Havila Shipping vært i søkelyset, og her ser det ut til å foregå en dragkamp mellom en gruppe obligasjonseiere og andre interessenter.

I tilfellet Havila er «medisinen» betydelig kraftigere enn i den forrige runden i Island Offshore. Her risikerer både eksisterende aksjonærer og usikrede kreditorer å måtte ta veldig store tap.

Molnes er optimistisk med tanke på Havila-prosessen.

– Det positive i dette er at Havila ser ut til å finne en løsning, og de er det selskapet som er dårligst stilt. Når de kan finne en løsning, kan andre også gjøre det, sier han.

Betaler leverandørene

Enn så lenge tyder alt på at eierne av Island Offshore ser ut til å styre mot fortsatt drift. Mens tilbakebetalingen på den sikre gjelden fryses, skal det betales renter ved forfall.

Konsernet vil også betale sine leverandører, og virksomheten vil fortsette.

Island Offshore har en flåte bestående av 28 skip, hvorav størsteparten er plattformstøttefartøy. Ved utgangen av andre kvartal var fem av disse i opplag.

Kontraktsdekningen på flåten, ikke inkludert charter-opsjoner, var halvveis inn i 2016 54 prosent for resten av året.

For 2017 var dekningen fallende til 32 prosent.

Island Offshore har ikke besvart E24s henvendelser tirsdag.

Les også

Havila advarer om konkurs hvis ikke redningsplanen godkjennes

Les også

Farstad har inngått avtale med Siem

Les også

Slik er kampen om Havila: – Dette er grisete

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Oljebransjen

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – De innser nok at de ikke tok hardt nok i i første runde

  2. Betalt innhold

    – De innser nok at de ikke tok hardt nok i første runde

  3. Farstad har inngått avtale med Siem

  4. Annonsørinnhold

  5. Offshorerederi varsler kriseplan

  6. Olympic Shipping får forlenget pusterom