Tidlig julegave fra Statoil: Har fremskyndet nytt felt

Produksjonen på Gullfaks Rimfaksdalen er nå i gang mange måneder før tiden. Samtidig har kostnaden blitt redusert med ytterligere én milliard.

FORAN SKJEMA: Statoils Arne Sigve Nylund, konserndirektør for norsk sokkel (DPN), og prosjektdirektør for Gullfaks Rimfaksdalen, Hilde Reme, kunne fortelle at det nye utbyggingsprosjektet nå produserer, fire måneder før tiden.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:

STAVANGER (E24): Jingle bells jingle bells.....

Statoils toppsjef for norsk sokkel, konserndirektør Arne Sigve Nylund, humret godt da han satte seg ned i stolen på et av konferanserommene på ONS-messen tirsdag morgen.

Han hadde nemlig akkurat skjønt at det faktisk var julemusikk som gikk for fullt på høyttaleranlegget. Selv om det fortsatt bare er august, ville nemlig Statoil vise at de i år var særdeles tidlig ute før høytiden:

– Vi åpner faktisk en julepresang tidlig i år, sa Nylund til forsamlingen.

Selskapet kan nemlig rapportere at produksjonen i subsea-utbyggingen kalt Gullfaks Rimfaksdalen på Gullfaks-feltet, nå er i gang. Det er mange måneder før planlagt oppstart som egentlig skulle være på julaften i år.

Utbyggingen har også blitt billigere enn planlagt. Det første anslaget tilbake rundt 2012 var på 8,8 milliarder. Så fikk man ned kostnaden til 4,8 milliarder i utbyggingssøknaden (PUD) som ble sendt inn desember 2014. Tirsdag forteller Statoil at kostnaden nå ligger på 3,7 milliarder.

– Vi er ganske stolte av dette. Ikke bare har vi akselerert prosjektleveringen, Gullfaks Rimfaksdalen kom også inn mer enn én milliard kroner billigere enn i planen for utbygging og drift. Så med andre ord: Raskere og billigere, sa Nylund.

Rimfaksdalen inneholder om lag 80 millioner fat oljeekvivalenter, hvorav mesteparten er gass. Statoil er operatør med en eierandel på 51 prosent, mens Petoro og OMV eier henholdsvis 30 og 19 prosent.

Gullfaks Rimfaksdalen er et av Statoils hurtigutbyggingsprosjekter, som hovedsakelig er mindre utbygginger som blant annet ved å benytte eksisterende infrastruktur kan bygges raskt og rimelig. Feltet befinner seg mellom fem og 15 kilometer sørvest for Gullfaks A-plattformen i Nordsjøen.

Nyheten kommer dagne etter at Statoil offentliggjorde at de nedjusterer kostnadsestimatene og oppjusterer volumet på det gigantiske Johan Sverdrup-feltet.

Les også

Statoil sparer milliarder på billigere boring og at Sverdrup-utbyggingen ikke har støtt på problemer

Sparer stort på å droppe «all-in»

Det er flere årsaker til at kostnadene nå er mer enn halvert, og ikke alt er Statoil og leverandørenes fortjeneste.

– Vi har hatt litt flaks også. Været i våres har vært veldig bra, forklarte Hilde Reme, som er prosjektdirektør for utbyggingen.

Hovedforklaringen i kostnadsreduksjonen ligger imidlertid i måten feltet er planlagt bygget ut på, samt at boreenheten Deepsea Atlantic boret de to brønnen to måneder raskere enn ventet, samt at riggen Songa Dee gjorde sin jobb etter tidsplan.

Omfanget av utbyggingen er også justert betydelig og man henter ikke ut like mye gass og ressurser på én gang som tidligere planlagt. Dermed har man kunnet gå vekk fra den opprinnelige planen med to subsea-rammer og fire brønner, og ned til én subsea-ramme og to produksjonsbrønner.

– Vi bygger ikke ut for like mye ressurser, men denne løsningen ødelegger jo ikke for de fordi det ikke er det samme reservoaret. Den ene subsea-rammen som vi har tatt ut skulle stå like ved den som nå er installert, og vi har lagt til rette for at man enkelt kan koble den til senere når man bygger ut et funn som ligger litt lenger nord, forklarer Hilde Reme til E24.

– Så vi tar utbyggingen i faser fremfor å ta alt på en gang, legger hun til.

Ved å droppe å hente ut alle ressursene på én gang, men heller gå for en løsning der man faser inn ressursene fra Rimfaksdalen i minst to faser, slipper Statoil å gjøre nye oppgraderinger på Gullfaks A-plattformen som tar imot produksjonen.

– Vi har allerede oppgradert den noe, men skulle vi faset inn alt (fra Rimfaksdalen, journ.anm.) samtidig måtte man oppgradert enda mer, og det hadde vært mye mer kostbart, sier Reme.

– Når kan man fase inn resten av ressursene gitt kapasiteten på Gullfaks?

– Etter kanskje to til tre år kan man begynne, men det avhenger av hvordan Gullfaks-feltet vil utnytte de forskjellige ressursene i forbindelse med en større optimaliseringsgjennomgang, sier Reme.

Illustrasjonen viser hvordan utbyggingen av Gullfaks Rimfaksdalen ligger i forhold til Gullfaks A-plattformen. Det skulle egentlig vært to subsea-rammer, men nå tar man ut ressursene stegvis og har valgt én subsea-ramme der man kan koble til en ny i fremtiden (markert i gult på havbunnen).

Foto: Statoil

Det var oljeserviceselskapet FMC som sikret seg kontrakten for selve subsea-installasjonen i 2013, og her var det ifølge Hilde Reme lite å hente inn av prisreduksjoner fordi kontrakten kom før nedturen traff næringen. Hun roste imidlertid alle leverandørene for at de har gjennomført prosjektet effektivt og etter plan.

– Den andre milliarden (i besparelser, journ.anm.) nå på slutten handler hovedsakelig om at man brukte 30 dager mindre på hver av de to brønnene. Det merker man når riggraten er relativt høy som andel av prosjektet, sier Reme.

Hun legger til at man også sparte «noen hundre millioner» ved at Technip gjennomførte de marine operasjonene og sin kontrakt på kortere tid enn ventet, blant annet på grunn av været, og at ombyggingen på plattformen ble mindre.

Det var Woodgroup Mustang som bisto Statoil med arbeidet på Gullfaks A i prosjektet.

Les også

Statoil kan kutte 250 stillinger i sentralstaben

Les også

Sparer milliarder på billigere boring og manglende skjær i sjøen

Les også

– Kommer til å bli tidenes prosjekt

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Equinor
  2. ONS

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Statoil-prosjekt raskere i produksjon enn ventet

  2. Betalt innhold

    Enda et Statoil-prosjekt blir langt billigere

  3. Setter inn egne toppfolk for å lose skandalefeltet Martin Linge i havn

  4. Statoil gir kontrakter for ni milliarder på nytt prosjekt

  5. Venter skred av planer