Schibsted inngår samarbeid med konkurrent

Naspers er blant de største konkurrentene til Schibsted. Nå innleder rivalene samarbeid i fire nøkkelland.

FIRE LAND: Schibsted inngår samarbeid med Naspers i fire land. Her er konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted under presentasjonen i forbindelse med resultatet til 3 kvartal i Oslo.

Lise Åserud
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Torsdag kveld bekrefter Naspers, Schibsted Media Group, Telenor Group og Singapore Press Holdings at de inngår et samarbeid for utvikling av digitale rubrikkannonser i fire viktige markeder – Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.

Schibsted, som blant annet eier Finn.no i Norge og Blocket.se i Sverige, er en gigant innen digitale rubrikkannonser. De eier 36 annonse-sider i 29 land.

Konkurrent

Ved siden av eBay er Naspers den største konkurrenten for Schibsted i rubrikkannonse-markedet.

Nå velger rivalene altså heller samarbeid enn å krige i fire viktige marked. Spesielt i Brasil har Schibsted satset. Deres brasilianske «Finn-utgave» Bomnegocio har 10 millioner brukere i måneden, og over 100 ansatte.

– Ved å samarbeide vil selskapene dele utgifter, ekspertise og folk mer effektivt, står det i børsmeldingen fra de fire sendt ut torsdag kveld.

LES HELE MELDINGEN HER

Les også

Schibsted og Telenors rubrikkgigant i boks

Eierstrukturen i de fire samarbeidene som nå innledes vil være som følger:

Brasil: Naspers og og SnT Classifieds med 50 prosent hver. SnT er et likeverdig partnerskap mellom Schibsted og Telenor.

Indonesia: 64 prosent Naspers og 36 prosent 701 Search. Sistnevnte er et likeverdig partnerskap mellom Schibsted, Telenor og Singapore Press Holdings.

Thailand: 55,9 prosent eierskap for 701 Search og 44,1 prosent Naspers.

Bangladesh: 50,3 prosent SnT og 49,7 prosent Naspers.

– Schibsted, våre eksisterende partnere og Naspers har alle vært ledende når det gjelder utvikling av digitale markedsplasser av svært høy kvalitet til fordel for forbrukere som ønsker å kjøpe og selge ting, sier Rolv Erik Ryssdal, administrerende direktør i Schibsted Media Group i en uttalelse.

- Ved å slå oss sammen vil vi kunne utvikle disse markedsplassene på en mer effektiv måte, fortsetter han.

Schibsted forventer at avtalen vil gi en regnskapsmessig gevinst på mellom 300 og 400 millioner norske kroner.

I meldingen skriver Schibsted videre: «Investeringer i online-rubrikk som påvirker Schibsteds resultatregnskap vil sannsynligvis gå betydelig ned i tiden som kommer. Samtidig er selskapet forberedt på å investere de beløp som er nødvendig for å utvikle ledende posisjoner».

Les også

TV: Schibsted legger frem økonomiske nøkkeltall

Må godkjennes

Samarbeidet må godkjennes av EU, og selskapene forventer å få svar tidlig i 2015.

Naspers opererer i over 130 land, med sitt hovedområde innenfor annonser og markedsplasser, betal-tv og trykte medier.

Schibsted opererer i 29 land, og har over 6.900 ansatte totalt, 1.500 innen rubrikkannonser.

Schibsted skriver på sine egne hjemmesider at de er ledende på digitale rubrikkannonser i Europa. De opererer i flere modne markeder i Vest-Europa og i voksende markeder i Asia, Øst-Europa og Sør-Amerika.

Schibsted har et mål om å bli størst innenfor kategoriene rubrikkannonser, vekst og mediehus.

E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted-konsernet.

Les også:

– Schibsted er ikke lenger et rendyrket mediehusSchibsted-sjefen: - Vi er ikke helt fornøyde med salgetSchibsted fornøyd med online



Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. DNB om Schibsted-avtalen: – En «game changer»

  2. Fra apartheid-talerør til annonsekjempe: Dette er giganten Schibsted og Telenor skal samarbeide med

  3. Analytiker om Schibsted-avtalen: - Jeg har ikke vært hjemme i natt

  4. Annonsørinnhold

  5. EU godkjenner Telenor og Schibsteds oppkjøp

  6. Schibsted-sjefene dumper aksjer