Færre passasjerer og mindre fulle fly hos SAS

Det har ikke blitt noen reprise denne våren av den kraftige passasjertilstrømmingen SAS hadde på denne tiden i fjor, men flyselskapet har bedre marginer.

HAR STRAMET INN: Konsernsjef i SAS Rickard Gustafson har tatt ned kapasiteten sin den siste tiden, og selskapet opplever nå økte marginer. Arkivbilde.

Pontus Lundahl
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet SAS slapp fredag sine trafikktall for mai måned. De viser at flyselskapet fraktet 2,43 millioner passasjerer totalt, en nedgang på 9,1 prosent fra mai i fjor. Selskapet reduserte i samme periode kapasiteten med 4,4 prosent, altså ikke like mye som fallet i antallet passasjerer.

Fyllingsgraden på flyene endte på 73,6 prosent, en nedgang på 3,4 prosentpoeng.

Selv om SAS hadde en kraftig nedgang fra mai i år til mai i fjor, er utviklingen fra april til mai i år langt mer positiv. Selskapet selv peker også på at våren i fjor var preget av et flymarked med sterk trafikkvekst, svært fulle fly og en svak yield (inntekter per passasjerkilometer).

Fra april til mai i år hadde SAS en oppgang i antall passasjerer fra 2,24 til 2,43 millioner, og fyllingsgraden steg fra 70,1 til 73,6 prosent.

SAS mener forøvrig at flymarkedet nå har stabilisert seg midlertidig, etter en svært tøff periodet det siste året der markedet har vært preget av lave marginer og overkapasitet.

- Balansen mellom kapasitet og etterspørsel har bedret seg sammenlignet med 2014, skriver selskapet.

Les også

Inntekter på 1,6 milliarder

Lavere kapasitet, men bedre margin

SAS ble rammet av en pilotstreik i mai, og selv om konflikten ble løst relativt raskt etter at streiken var annonsert, måtte flyselskapet likevel kansellere 147 avganger.

– Bookingnivåene har normalisert seg etter fullføringen av de nye, moderne kollektivavtalene med pilotene, skriver selskapet.

SAS kuttet 2,7 prosent i kapasiteten på ruteflygninger i mai. Totalt sett var kapasiteten ned 3,3 prosent, målt mot mai i fjor.

SAS kuttet relativt sett mest i kapasitet på langdistanse, der kapasiteten målt i antallet tilgjengelige setekilometre var ned 9,3 prosent. Kapasiteten på innenriksrutene var ned 2,4 prosent, mens Europa-rutene fikk økt kapasiteten med 1,1 prosent.

SAS kan imidlertid vise til en solid margin oppgang (yield - inntekt per passasjerkilometer) på hele 13,6 prosent i april til 1,01 svenske kroner per fløyede passasjerkilometer (SAS rapporterer yield-tallene med en måneds etterskudd).

Inntjeningen målt mot den tilgjengelige kapasiteten har også bedret seg. Den økte med 0,6 prosent i april til 0,70 svenske kroner per tilgjengelig setekilometer.

Ekspanderer tilbudet

I måneden som har gått har SAS også kommet med flere nyheter som omhandler rutetilbudet.

På langdistanserutene til New York fra Stockholm og Oslo, samt San Francisco-ruten fra København, skal man i vinterprogrammet som starter til høsten kjøre daglige avganger.

Flyselskapet videreførte også satsingen sin på lounger med åpningen av SAS Café Lounge på Tromsø lufthavn i mai. Selskapet har allerede åpnet en slik lounge i Trondheim.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Trafikkfall ga mindre fulle SAS-fly

  2. SAS setter mai-rekord

  3. Tynnere marginer

  4. SAS unngikk «påskesmell»

  5. Comeback etter pilotstreiken