- Tippeligaen tilbake på NRK

Etter flere års avbrekk skal det på nytt være klart for norsk fotball på NRK.

Snart skal Stabæks Daniel Nannskog og Veigar Pall Gunnarsson bære Telenors logo.

Aftenposten
  • Knut Kristian Hauger - Kampanje
Publisert:

Den nye fotballavtalen underskrevet i dag, etter hva Kampanje erfarer. NRK skal ha sikret seg rettighetene til deler av Tippeliga-kampene.

Da vil det komme frem at Telenor mister rettighetene til å sende fotball på TV og på internett, og dermed ble den store fotballtaperen i kampen om medierettighetene.

Samtidig åpner den nye medieavtalen for at NRK får et etterlengtet comeback på den norske fotballarenaen, men at også TV 2-sjef Alf Hildrum sikrer seg rettighetene til å vise deler av den norske fotballen i årene som kommer.

Les også: Reddet TV2-fotballen på overtid

Forhandlinger avsluttet

Det betyr at selgerne av den norske fotballen, Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF), er i mål med prosessen med å selge medierettighetene på tv, internett og bredbånd knyttet til Tippeligaen, Adeccoligaen, Toppserien, landskampene og cupen.

Men verken toppsjefen i Norsk Toppfotball, Niels Røine, eller mediesjefen i Norges Fotballforbund, Knut Kristvang, har de siste dagene ønsket å kommentere hvor i forhandlingene man har stått og eventuelt hvor nær man er en løsning.

- Vi har ikke noe nytt å fortelle, sier Røine, som også sitter i fotballens forhandlingsutvalg.

Spesialsydd NRK-pakke

Rettighetspakken kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas har sagt seg villig til å bruke penger på, er pakke 2 . Pakke 2 er den nest største tv-pakken og innholder blant annet retten til å sende én Tippeligakamp lørdag, alle kampene i Adeccoligaen og cupen.

Det er denne pakken som Bjerkaas nå skal ha sikret seg, og det på dagen da allmennkringkasteren feiret sitt 75-årsjubiluem.

Flere Kampanje har snakket med mener denne pakken hele tiden har vært spesialsydd for NRK av selgerne NFF og NTF.

Tippekamp på lørdag

For NRK kan en slik pakke åpne for tippekampen lørdag ettermiddag igjen. Med alle Adecco-kampene og en Tippeliga-kamp på toppen, kan det etter flere års avbrekk være klart for gamle og gode NRK-ettermiddager med norsk fotball igjen på sendeskjemaet til statskanalen.

I pakke 2 ligger også den norske cupen og dermed kan NRK-sporten få muligheten til å bygge opp et "Norge rundt"-konsept rundt den norske cupen.

Hvor mange penger NRK brenner av på norsk fotball har det ikke lykkes Kampanje å få bekreftet, men det er grunn til å tro at dette er pakke som koster titall millioner kroner i året i bare rettighetskostnader. Prisen kan ha nærmet seg så mye som 50 millioner kroner.

Revansje fra sist

Derned kan kringkastingssjefen demme opp for deler av seerfallet i sommerhalvåret. Norsk fotball på skjermen kan være med på bidra til at Bjerkaas bremser opp fallet NRK1 har opplevd i seermarkedet de siste årene.

Samtidig vil et slikt utfall av fotballforhandlingene gi NRK en revansje fra sist gang i 2005. Den gang var det NRK som ble den store fotballtaperen etter at daværende kringkastingssjef, John G. Bernander, gikk sammen med TV3-eier, Modern Times Group, om et felles bud på norsk fotball.

Den gang var Bernander så sikker på at NRK hadde sikret seg fotballavtalen, at kringkastingssjefen gikk ut på Kveldsnytt kvelden før budfristen gikk ut, og fortalte det norske folk at NRK hadde sikret seg fotballen.

Opptreden i Kveldsnytt satte imidlertid sinnene i kok i TV 2, og daværende TV 2-sjef Kåre Valebrokk sydde i løpet av natten sammen et nytt og bedre bud sammen med Telenors TV-divisjon, Telenor Broadcast.

Nå ser det imidlertid ut til at allmennkringkasteren på Marienlyst gjør comeback på fotballbanen.

Flere saker fra Kampanje

Publisert:

Flere artikler

  1. NRK gir TV 2 kamp om tv-fotballen

  2. Microsoft presser TV 2

  3. Schibsted-allianse sikrer seg web-rettighetene

  4. TV 2 ville by 200 mill.mer for Tippeligaen

  5. Canal Digital blir Tippeliga-sponsor