Analytiker tror SAS må ha ti milliarder i ny kapital

Pengene renner ut av SAS under coronakrisen. Egenkapitalen er borte, og flyselskapet varsler kriseemisjon.

TRENGER PENGER: SAS må ha frisk kapital for å komme seg gjennom krisen. Her SAS-fly parkert på Kastrup flyplass.

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN / NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

– Jeg tror selskapet trenger rundt ti milliarder svenske kroner i ny kapital, sier analytiker Jacob Pedersen i Sydbank til E24.

Han følger SAS og flybransjen tett og har ventet at det kriserammede selskapet vil bli tvunget til å styrke finansene.

SAS la torsdag frem regnskapet for sitt andre kvartal, som viste et underskudd på 3,5 milliarder svenske kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Aksjemarkedet ser ut til å ha glemt at de aller fleste SAS-flyene står på bakken

Tror SAS trenger ti milliarder

SAS er som resten av luftarten hardt rammet av coronakrisen. Bortfallet av billettinntekter gjør at kassen tømmes raskt, og konsernsjef Rickard Gustafson sier at selskapet nå jobber for å hente «et betydelig beløp» i kapitalmarkedet.

– Egenkapitalen er borte, og den finansielle situasjonen for selskapet er svak, sier Pedersen.

Les også

Milliardunderskudd for SAS etter drivstoffsmell

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank.

Sydbank

Kvartalsrapporten til SAS viser at selskapets gjeld nå er høyere enn verdien av eiendelene, altså er egenkapitalen borte.

Fra utgangen av oktober til april har egenkapitalen gått fra 5,4 milliarder svenske kroner til minus 65 millioner.

Analytikeren tror SAS vil måtte ta flere grep for å få orden på finansene. Først og fremst vil selskapet måtte hente frisk kapital gjennom en emisjon av aksjer, men også kreditorer kan bli bedt om å bidra, vurderer han.

– Det vil kreve hardt arbeid fra ledelsen for å hente det jeg tror blir rundt ti milliarder.

– En emisjon er en sentral del, men det kan også være at obligasjonseiere og leasingselskaper kan bli involvert. Litt som vi så i Norwegian, men for SAS vil en store del av den økte kapitalen komme fra en emisjon, sier Pedersen.

Les også

SAS-sjefen varsler kriseemisjon: – Det er snakk om et betydelig beløp

Tror eierne vil stille opp

De største eierne i SAS er den danske og svenske staten, som sitter med en eierandel på mellom 14 og 15 prosent hver. Den norske staten solgte seg ut av flyselskapet sommeren 2018.

Pedersen tror SAS vil få den finansielle støtten fra eierne som selskapet trenger for å overleve.

– Selskapets overlevelse er ikke truet. Den danske staten har allerede vært ute og sagt at de ikke vil la SAS gå konkurs og vil hjelpe selskapet gjennom denne situasjonen.

– Jeg frykter ikke at selskapet vil forsvinne, men for øyeblikket er likviditeten kun holdt oppe av gjeld, og det er selvfølgelig ikke en langsiktig løsning, sier han.

SAS sikret seg kriselån på 3,3 milliarder svenske kroner i mai, etter at den danske og svenske staten stilte opp med lånegarantier og er fortsatt i dialog med norske myndigheter for å kunne benytte seg av den norske garantiordningen.

Her kan du lese mer om

  1. Flyselskaper
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Emisjon
  4. Luftfart

Flere artikler

  1. Sverige, Danmark og Wallenberg redder SAS: Sprøyter inn 12,5 mrd. i frisk kapital

  2. Analytiker venter krisetall fra SAS: Tror selskapet må på pengejakt

  3. Betalt innhold

    Børskommentar: Har aksjemarkedet glemt at de fleste SAS-flyene står på bakken?

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS-sjefen varsler kriseemisjon: – Det er snakk om et betydelig beløp

  6. SAS sender oppsigelsesbrev til nesten 1600 ansatte i Danmark