Netflix dro inn flere abonnenter enn ventet

Veksten fortsatte for Netflix i tredje kvartal, men nye konkurrenter kan gi strømmegiganten utfordringer i fremtiden.

Mike Blake / Reuters
Publisert:,

Netflix dro inn 6,8 millioner nye abonnenter i løpet av tredje kvartal, og slår dermed markedsforventingene.

På forhånd hadde Netflix selv ventet å hente 7 millioner nye globale abonnenter, men flesteparten av Wall Street-analytikerne har vært mer pessimistiske. Ifølge Factset-konsensus var det ventet 6,7 millioner nye abonnenter.

I samme kvartal året før hentet Netflix 6,1 millioner abonnenter.

Omsetningen landet i samme periode på på 5,2 milliarder dollar. Det er på linje med estimatene, og opp fra fjorårets 4 milliarder dollar.

Resultatet per aksje var på 1,47 dollar. Det er bedre enn både Factset-estimatet på 1,03 dollar, og fjorårets resultat på 89 cent.

Netflix-aksjen hopper mer enn syv prosent i etterhandelen etter tallslippet.

«Make or brake»

Temperaturen har vært høy i forkant av dagens tall. Ikke bare har Netflix fått en ny konkurrent i Disney og Apples kommende strømmetjenester, men tidligere tall har vist en overraskende dårlig vekst i abonnentene.

I forrige kvartal hentet Netflix 2,83 millioner nye brukere globalt, godt under ventede 4,81 millioner, ifølge rapporten som ble publisert i juli. Siden har Netflix-aksjen falt mer enn 20 prosent.

– Vi ser et «make or brake»-kvartal for Netflix, skrev analytikere ved Bank of America Merrill Lynch i et notat før dagens tall, ifølge CNN.

Strømmekrig

Dette blir Netflix’ siste kvartalsrapport før de to nye konkurrentene, døpt Apple TV+ og Disney+, lanseres neste måned. I tillegg møter selskapet konkurranse i NBC-eide Peacock, og WarnerMedias HBO Max.

Netflix anerkjenner konkurransen i et brev til sine aksjonærer, som ble sendt ut sammen med dagens kvartalsrapport.

– Mange er fokusert på «strømmekrigen», men vi har konkurrert med strømmetjenester (Amazon, Youtube, Hulu) i tillegg til lineær TV i over et tiår, heter det.

– Selv om de nye konkurrentene har noen flotte titler (spesielt katalogtitler), har ingen variasjonen, mangfoldet og kvaliteten til det nye originalinnholdet som vi produserer rundt om i verden, skriver Netflix videre.

For det neste kvartalet venter strømmegiganten imidlertid en liten nedgang i abonnementveksten, sammenlignet med året før. I årets fjerde kvartal tror Netflix på 7,6 millioner nye brukere, mot veksten på 8,8 millioner året før.

Les rapporten her