Nordea-kunder må legitimere seg innen to uker, ellers stenges kontoen

Bob Strong / X01138
Publisert:,

5.000 Nordea-kunder har fredag fått SMS om at de må legitimere seg innen 1. desember, ellers stenges kontoene deres.

– Man må understreke at denne kundegruppen, eller de aller fleste i den kan legitimere seg digitalt. Selv om vi har forståelse for at det ikke er det morsomste de gjør, kan man i det minste gjøre det digitalt, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea til E24.

Hun forteller videre at det kun er kunder som har BankID som trenger å legitimere seg fysisk.

– Det er få i denne kundegruppen som trenger å dukke opp på kontorene våre med pass, sier Ekrem.

Les også: Regjeringen viderefører boliglånsforskriften

«Skammelig med organiseringen og kort varsel»

Kundene reagerer på Nordeas Facebook-innlegg, hvor banken selv forklarer hvordan man kan legitimere seg.

En av kundene skriver at han «forstår behovet og sikkerheten, men at det er skammelig med organiseringen og kort varsel».

Andre påpeker at Nordea ikke kan kreve at pass er eneste gyldige legitimasjon for kunder med BankID, og at banken ikke kan kreve at kundene har pass ettersom det ikke er noen lov som pålegger befolkningen dette.

Nordea svarer på kommentarene, og skriver at pass er den eneste gyldige legitimasjonen dersom man ønsker å beholde BankID, og at banken har valgt å gjøre det på denne måten for at «kundene skal slippe å komme innom med pass på nyåret».

Les også: Oslo Ap vil tilbakebetale noe av bompengene til oslofolk

Kontoer og BankID stenges

Dersom kundene ikke legitimerer seg, er en direkte konsekvens at deres kontoer i Nordea stenges, og at BankID avsluttes.

Årsaken til at man må legitimere seg er at en ny lov har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene deres er, og reglene krever personlig oppmøte.

På Nordeas nettsider kan du lese mer om hvordan du kan legitimere deg dersom du er kunde, og har blitt kontaktet.