Norwegian-aksjen flyr opp etter Boeing-nyhet

Torsdag varslet Boeing at selskapet har satt av titalls milliarder for å betale flyselskapene som er rammet av Max-problemene. Det sender Norwegian opp på Børsen fredag.

Publisert:

Oppdatering: Ved lunsjtider har Norwegian-oppgangen moderert seg noe. Aksjen er opp 0,76 prosent.

Torsdag kom meldingen om at Boeing regnskapsfører en kostnad på over 40 milliarder kroner etter skatt for å erstatte kostnader flyselskapene har hatt i forbindelse med at dets 737 Max-fly står på bakken.

Etter nyheten bykset Norwegian-aksjen til over 4 prosent ved åpning, og ligger i skrivende stund på 2,91 prosent.

E24 BØRS: Følg aksjen her

Kan koste Norwegian 700. mill

Norwegians resultat for andre kvartal 2019 viste en vekst i omsetningen fra 8,29 til 9,90 milliarder kroner mot samme periode året før.

Norwegian har tidligere anslått at Max-problemene vil koste selskapet 700 millioner kroner.

Hvor mye Norwegian kan få igjen av Boeing er foreløpig uklart - og noe flyselskapet selv ikke vil spekulere i.

Norwegian sier at de ikke vil kommunisere noe rundt Boeing-erstatning før alt er bekreftet.

Det skriver kommunikasjonsdirektør Anders Lindström i Norwegian i en e-post til TDN Direkt fredag.

Han legger til at Boeing tidligere har sagt at de ikke vil ta en beslutning om erstatning før Max-flyene er tilbake i luften.

Rammer Boeing-resultatet

Boeing varslet at kostnaden de nå har satt av til flyselskapet vil reduserer resultatet før skatt og omsetningen med 5,6 milliarder dollar, tilsvarende 47,8 milliarder kroner i andre kvartal.

Les på E24+

Norwegian skrotet EBITDA – gikk glipp av resultat-boost

«Boeings tidligere forventninger til 2019-resultatet har ikke tatt høyde for påvirkningen fra 737 Max. På bakgrunn av usikkerhet knyttet til når 737 Max vil være tilbake i drift, vil nye forventninger komme på et senere tidspunkt», skriver selskapet i pressemeldingen.

Boeing legger frem sine tall for årets andre kvartal onsdag 24. juli.

Satt på bakken

Alle 737 Max-flyene ble satt på bakken i mars i år etter de to dødsulykkene med flytypen.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene, henholdsvis i Indonesia i oktober i fjor, og Etiopia i mars i år.

De ulykkesrammede flyene kan bli holdt på bakken så lenge som til januar 2020, etter at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) i juni avdekket en ny mulig sikkerhetsrisiko ved flytypen.

– Vi har funnet en mulig sikkerhetsrisiko som Boeing må redusere, skrev FAA i en epost.

FAA sa i uttalelsen at de vil heve flyforbudet for flytypen når de anser det for sikkert å gjøre det.

Norwegian har tidligere uttalt at jo lenger flyene blir stående, jo mindre taper de.

– Vi regner (at flyene blir stående, journ.anm.) et stykke ut i oktober, men jo lengre flyene er på bakken jo mindre taper vi per måned fordi vi har mindre bruk for innleie av alternative fly og lignende, fordi sommersesongen avtar, sa finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen til E24.

Betaler pårørende

Boeing har også besluttet å betale ut 100 millioner dollar (858 millioner kroner) til de etterlatte i de to ulykkene.

Det amerikanske selskapet beskrev summen som en «innledende investering» som skal løpe over flere år

Flygiganten uttalte at de vil jobbe med lokale myndigheter og ideelle organisasjoner for å dekke levekostnadene til de etterlatte, og styrke den økonomiske utviklingen i regioner som ble rammet av ulykkene.

Kan bli slått av erkerivalen

For tredje måned på rad registrerte Boeing ingen leveranser av 737 Max-fly, modellen som har blitt tvunget til å holde seg på bakken etter to dødsulykker, den siste i Etiopia i mars.

Det bidro til et betydelig fall i det totale antallet leveranser for Boeing i årets første seks måneder, ned fra 378 til 239 fly sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge Wall Street Journal. Det tilsvarer en nedgang på 37 prosent.

Samtidig ligger konkurrenten Airbus i rute til å levere rekordmange fly i år etter at de har ristet av seg en hel rekke problemer, skriver avisen.

Airbus uttalte at de har levert 389 fly i første halvdel av 2019, sammenlignet med 303 fly i fjor. Det tilsvarer en økning på 28 prosent.

Ifølge Wall Street Journal har Toulouse-baserte Airbus lovet å bygge mellom 880 og 890 fly i år.

Hvis flyselskapet leverer på målsettingen, ligger det dermed an til å levere flere fly enn Boeing for første gang siden 2012.

Les også

Norwegian søker om flyvninger mellom USA og Argentina

Les også

737 Max kan stå på bakken til 2020 – trenger ikke bety katastrofe for flyselskapene

Publisert:

Her kan du lese mer om