Oppkjøpskamp om Ving: Redningspakken til Ving-eier Thomas Cook utvides med milliardbeløp

Reiselivskonsernet Thomas Cook er i en dyp krise og nå jekkes størrelsen på redningspakken kraftig opp. Et kinesisk reiselivskonsern og et europeisk oppkjøpsfond kjemper om å få ta over sentrale deler av «chartergiganten», inkludert norske Ving.

En Airbus A330 tilhørende Thomas Cook-konsernet avbildet på Manchester flyplass i England. Arkiv.

Foto: Phil Noble Reuters
Publisert:,

Det britiske reiselivskonsernet Thomas Cook, som blant annet eier norske Ving, fortsetter arbeidet med å stable på plass en økonomisk redningspakke.

I en børsmelding mandag skriver selskapet at de i diskusjonene med obligasjonseierne har kommet frem til at det skal skytes inn ytterligere 150 millioner pund i redningsplanen. Det tilsvarer 1,62 milliarder kroner med dagens kurs.

Samtidig varsler konsernet at de eksisterende aksjonærene trolig bare blir sittende igjen med smuler etter en restrukturering.

Thomas Cook forhandler både med obligasjonseiere, banker og den kinesiske storaksjonæren Fosun Tourism Group.

Den endelige løsningen kan imidlertid også inkludere flere aktører, som private equity-fondet Triton.

Les også (+): Selv ikke Boeing vet når Max-flyene vil være tilbake i luften igjen

I den opprinnelige planen som ble presentert 12. juli varslet Thomas Cook at de ville hente inn 750 millioner pund i frisk kapital (8,1 milliarder kroner), men nå er dette altså økt til 900 millioner pund (9,7 milliarder).

– Denne nye kapitalen (...) vil gi ytterligere likviditetsrom gjennom den kommende 2019/2020 vintersesongen, som er en periode med lav kontantbeholdning, og vil sikre at virksomheten kan fortsette å investere i henhold til strategien, skriver selskapet i børsmeldingen mandag.

Den nye kapitalen kommer i tillegg til den nye lånefasiliteten på 300 millioner pund som ble sikret i mai, som også skulle bidra til å sikre likviditet gjennom vintersesongen.

Thomas Cook skriver at de forventer å kunne gjennomføre refinansieringen i starten av oktober, men det er høyst uklart om partene vil klare å bli enige innen den tid.

Thomas Cook er en av verdens største reiselivskonsern og omsatte i forrige regnskapsår (som sluttet 30. september 2018) for 9,6 milliarder pund (103,5 milliarder kroner med dagens kurs). Konsernet har 21.000 ansatte, 200 hoteller under eget merkenavn og har om lag 22 millioner kunder årlig.

Thomas Cook-aksjen var ned over 25 prosent på det meste mandag. Aksjen har hittil i år falt med over 70 prosent.

Les også

SAS åpner direkterute til ny flyplass ved Trysil

Kan bli kamp om Ving

Ifølge Thomas Cook selv vil redningsplanen kreve en omorganisering av eierskapet i reisebyrå- og flyselskapsdelene i selskapet. På den måten skal selskapet blant annet få inn kapital som skal redusere gjeldsbyrden.

Det er allerede kjent at Thomas Cooks største aksjonær, kinesiske Fosun Tourism Group, er interessert i å kjøpe reisebyrådelen av konsernet, inkludert norske Ving.

Å kjøpe flyselskapene i Thomas Cook vil imidlertid bli umulig for Fosun, ettersom europeisk regelverk setter en eierskapsbegrensning i europeiske flyselskap på 49 prosent på ikke-europeiske aktører.

Thomas Cook har et nordisk, britisk og spansk flyselskap med samme navn, samt et tysk flyselskap kalt Condor.

I mai ble det kjent at det nordeuropeiske private equity-fondet Triton har kommet med et indikativt bud på Thomas Cooks nordiske virksomhet, altså både det nordiske flyselskapet til Thomas Cook, samt reisebyråene i Norden.

Les også (+): Valutauro treffer flyselskapene knallhardt

Dermed kjemper de mot Fosun for å få kontrollen over Ving, Spies og de andre kjente merkenavnene i Norden.

Den nordiske virksomheten med flyselskap og reisebyråer er i dag tett integrert. Mens Triton ønsker å ta over hele denne virksomheten, vil Fosun trolig måtte skille ut det nordiske flyselskapet for at de skal sikre seg de nordiske reisebyråene.

En kilde med kjennskap til prosessen forteller til E24 at både Fosun og Triton fortsatt er aktive og jobber med budene sine opp mot Thomas Cook. Dermed er det fortsatt høyst uklart hvem som vil ende med å eie Thomas Cook i Norden, og om virksomheten overlever som en integrert del eller om den vil bli splittet opp.

Triton annonserte i mars at de hadde kjøp opp det nettbaserte, nederlandske reisebyrået Sunweb for en ukjent prislapp. I juni kjøpte Sunweb deretter opp reisebyrådelen av Corendon Holiday Group.

Etter det E24 kjenner til er det ikke gitt at Triton vil ønske å slå disse sammen med Thomas Cooks nordiske virksomhet, hvis de får kjøpt den.

Triton opplyser til E24 mandag at de ikke har noen kommentar til prosessen eller en eventuell avtale med Thomas Cook.

Les også

Nå er Norwegian største flyselskap mellom Norden og Spania

Aksjonærene får trolig bare smuler

Det er flere årsaker til at Thomas Cook nå sliter. Selskapet har selv pekt på lav etterspørsel etter den varme sommeren i fjor, bekymringer om klimaendringer og andre økonomiske faktorer.

Flere flyselskaper i Europa har slitt i år, både som følge av beintøff konkurranse, overkapasitet og en oljepris som har steget betydelig fra 2017.

I februar varslet Thomas Cook at de ville ha en strategisk gjennomgang av konsernets flyselskap, med et mulig salg av hele eller deler av virksomheten.

Da selskapet la frem kvartalsrapporten sin den 16. mai kom det frem at selskapet tok en nedskrivning på 1,1 milliard pund, og at den underliggende virksomheten også gikk kraftig i minus.

Etter mange spekulasjoner utover våren kom selskapet den 12. juli med skissen til en redningsplan. Med bankene, storaksjonær Fosun Tourism Group og mange av obligasjonseierne på laget skulle selskapet refinansieres.

– Siden annonseringen har Thomas Cook gjort betydelige fremskritt mot å ferdigstille de viktigste vilkårene i refinansieringen med Fosun, selskapets nøkkelbanker og deretter med obligasjonseiere som representerer rundt 50 prosent av selskapets 2022- og 2023-senior obligasjoner, skriver selskapet mandag.

Ved at kreditorene kommer inn på eiersiden her vil en «betydelig sum» av gjelden bli konvertert til egenkapital (nye aksjer).

Selv om dette vil redusere konsernets gjeld betydelig, vil det også føre til at de eksisterende aksjonærenes verdier trolig «utvannes betydelig», ifølge mandagens børsmelding.

Selskapet legger til at dagens aksjonærer kan få muligheten til å delta i refinansieringen med ny kapital på samme vilkår som Fosun og de andre.

Thomas Cook opplyser mandag at de har 650 millioner pund i bankgjeld og 1,15 milliarder pund i obligasjonsgjeld, totalt om lag 19,4 milliarder kroner.

Les også

Sterk sommermåned fra SAS

Les også

Passasjerfall for Norwegian i juli

Les også

Trekker seg ut av Newark på grunn av Max-problemer

Her kan du lese mer om