Tankmarkedet

Vraker kjøpsanbefalingen på tank etter kuttavtale: – Etterspørselen vil falle kraftig

Cleaves Securities spår stort børsfall for John Fredriksens Frontline.

Illustrasjonsbilde. Det har vært en fest for de største tankskipene, VLCC-er, i spotmarkedet den siste tiden, men nå nærmer bakrusen seg, tror analytiker.

GIUSEPPE CACACE / AFP
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

Skipsmeglerhuset anbefaler ikke lenger kundene sine å kjøpe tankaksjer, men å holde på dem, ifølge en fersk analyse mandag.

Utover året venter Cleaves Securities en bråbrems for det nå brennhete tankmarkedet, der både inntjeningen til skipene og aksjekursene vil stupe.

– Vi tror ikke den siste tidens utrolig sterke tankmarked er bærekraftig gitt at etterspørselen etter olje har kollapset, fremhever analysesjef Joakim Hannisdahl overfor E24.

– Etterspørselen vil falle kraftig

Hannisdahl vraker kjøpsanbefalingen i kjølvannet av at Saudi-Arabia og Russland snudde seg rundt og ble enige enige om et historisk stort oljekutt.

Det istedenfor å pøse ut olje, som frem til nå har vært gullkantet for tankmarkedet.

– Samtidig bygges det nå store lagre som skal konsumeres på et tidspunkt, noe som kan føre til enda lavere etterspørsel etter oljefrakt, forklarer Hannisdahl.

Analysesjefen tror kun en faktor kan redde tankmarkedet, men selv tror han ikke det er sannsynlig.

– Det er veldig usikre tider, men det eneste som potensielt kan redde tankmarkedet ser ut til å være vedvarende overtilbud av olje.

Cleaves estimerer nå en rate i spotmarkedet for de største tankskipene, VLCCer, på 15.000 dollar per dag i andre halvår.

«Det er ekstremt lavt med tanke på at fjerde kvartal representerer høysesong», skriver Hannisdahl i rapporten.

Sist uke lå dagsinntjeningen i spotmarkedet på 125.000 dollar for disse skipene.

Flytende lager lønner seg fortsatt

Det har vært få bevegelser i oljeprisen i etterkant av kuttnyheten søndag.

Cleaves Securities mener derfor at lønnsomheten for å lagre olje på tankskip i det korte bildet vil være stor, men sår tvil om hvor lenge det vil vare.

Én avgjørende faktor for om såkalt flytende lager lønner seg, er om fremtidige oljepriser er høyere enn dagens oljepris. I en slik situasjon, som på fagspråket kalles «contango», kan man lagre olje og selge den dyrere i fremtiden.

Den har falt tungt tilbake fra toppnivåene tidligere i vår, men er fortsatt på et lønnsomt nivå ettersom oljeprisen har holdt seg stabil mandag.

Spår Frontline-ras

Tankaksjene har gjennom viruskrisen ved flere tilfeller gått mot strømmen og steget, men før påske snudde dette brått da det kom rykter om at Saudi-Arabia og Russland ville diskutere nye kutt i oljeproduksjonen.

Hannisdahl barberer nå kursmålene sine kraftig, men spår fortsatt oppside i en rekke av selskapene.

John Fredriksens Frontline får riktignok det glatte lag, der Cleaves venter et brutalt fall på 27 prosent.

Slik er Cleaves’ anbefalinger og kursmål i tanksektoren nå:

  • ADS Crude Carriers: Kjøp, kursmål 28 kroner (20 prosent oppside)
  • DHT: Selg, kursmål 5,8 dollar (16 prosent nedside)
  • Euronav: Hold, kursmål 11 dollar (4 prosent oppside)
  • Frontline: Selg, kursmål 7 dollar (27 prosent nedside)
  • Hafnia: Kjøp, kursmål 21 kroner (32 prosent oppside)
  • Hunter: Kjøp, kursmål 5,3 kroner (37 prosent oppside)
  • Nordic American Tankers: Selg, kursmål 2,6 dollar (34 prosent nedside)
  • Okeanis Eco Tankers: Kjøp, kursmål 78 kroner (27 prosent oppside)
  • Teekay Tankers: Selg, kursmål 13 dollar (36 prosent nedside)

BAKGRUNN:

Les også

Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Tankskip
  3. Frontline
  4. Opec
  5. Oljebransjen
  6. Oljepris
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Analytiker har mistet troen på tank: Ser aksjenedtur på 30 prosent

  2. Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

  3. Tankmarkedet til værs etter overflod av olje: Analytiker ser nytt, ellevilt ratehopp

  4. Annonsørinnhold

  5. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger

  6. Nytt kraftig hopp i tankratene: – Helt vilt