Skuffende børscomeback for Røkkes krillselskap: - Det er litt merkelig

Investorene som satset på Aker Biomarines børsretur i juli har så langt tapt 29 prosent av pengene sine. - Det er litt merkelig, for vi har levert på alt vi sa vi skulle, sier Aker Biomarine-sjef Matts Johansen.

LUNKEN RESPONS: Aker Biomarine er ned 29 prosent siden noteringen i juli, men adm. direktør Matts Johansen og finansdirektør Katrine Klaveness mener fortsatt krillskuta er på rett kurs.

Foto: Siv Dolmen
  • Lage Bøhren
Publisert:

– Dette er en business som krever enorm skala for å funke. Og der er vi endelig nå, sier Matts Johansen, adm. direktør i Aker Biomarine.

Han møter E24 ved Aker-konsernets hovedkvarter på Fornebu noen timer etter å ha sluppet selskapets rapport for tredje kvartal.

I forkant hadde han lovet markedet vekst på både topp- og bunnlinje i tredje kvartal, og slik ble det. Aksjen var opp nær fire prosent fredag ettermiddag.

Utviklingen siden krillselskapets comeback på Oslo Børs og den uregulerte markedsplassen Merkur Market i juli er imidlertid begredelig.

Dagens aksjekurs på rundt 82 kroner er 29 prosent lavere enn nivået i emisjonen umiddelbart før noteringen, der selskapet hentet 2,15 milliarder kroner i ny egenkapital.

– Det er litt merkelig, for vi har levert på det vi sa vi skulle i forbindelse med noteringen. Vi guidet på en justert EBITDA (driftsresultat før avskrivninger, red. anm.) for inneværende år på 80–90 millioner dollar, og den står vi fortsatt ved, sier Johansen.

Han lanserer en mulig forklaring om at andre sektorer har vært mer i vinden de siste månedene.

– Vi er uansett fornøyde med å ha levert i forhold til egne planer og mål, og det vil fortsatt være vårt primærfokus, sier Johansen.

Hentet seg inn med kutt

I rapporten for tredje kvartal kommer det frem at 2020 ikke blir et like sterkt år som ledelsen trodde tidligere i sommer.

Årsaken er tekniske problemer med det nye fangstskipet Antarctic Endurance, som ga lavere krillvolumer og tilhørende smell på både omsetning og lønnsomhet i tredje kvartal.

Aker Biomarine venter nå en justert EBITDA i nedre enden av det nevnte intervallet, etter å ha guidet på den øvre enden i rapporten for andre kvartal. Justert EBITDA for tredje kvartal ble på 26,8 millioner dollar, opp fra 22,9 millioner dollar i samme periode året før.

Resultat etter skatt i kvartalet endte på 2,4 millioner dollar, opp fra 0,6 millioner dollar året før.

– Vi er på knekkpunktet i forhold til lønnsomhet, sier Johansen.

Han er fornøyd med å ha reddet inn deler av smellen fra Endurance-problemene med effektiviseringstiltak andre steder i selskapet, særlig i den landbaserte produksjonen i Houston.

– Dette er tiltak vi kommer til å nyte godt av fremover, og som gjør meg enda tryggere på at vi når de lønnsomhetsmålene vi har satt oss på lang sikt, sier Johansen.

VIKTIG MED AVSTAND: Aker Biomarine-sjef Matts Johansen har flere metoder for å opprettholde korona-bevissthet på kontoret.

Foto: Siv Dolmen

Betalte kjempehonorar til Aker

Aker Biomarine har en negativ kontantstrøm fra drift på 34,5 millioner dollar hittil i 2020.

Av dette utgjør 12,3 millioner dollar utbetaling av et påløpt garantihonorar til Aker ASA for selskapets bankfinansiering.

Aker Biomarine opplyser i kvartalsrapporten at det fastholder planene om en overføring fra Merkur til hovedlisten på Oslo Børs i løpet av første kvartal neste år.

Les også

Aker BioMarine skal tilbake på børs: Investerer 150 millioner i ny norsk fabrikk

Da må trolig Aker selge seg ned i forkant, for å oppfylle kravene til fri flyt i aksjen. Aker eier for øyeblikket 78 prosent, og må ned til 75 prosent.

– Vi sonderer mulighetene for å få et midlertidig unntak fra dette kravet, slik at et salg ikke må skje akkurat på overførselstidspunktet. Aker har uansett vært tydelige på at det ikke er aktuelt å selge seg ytterligere ned under 75 prosent med dagens markedsverdi av Aker Biomarine, sier Johansen.

Les også

Røkke tapte over en halv milliard etter børsnotering

Bruker 150 millioner på markedsføring

Aker Biomarine fanger krill i Sørishavet fra tre skip, og videreforedler den vesle dypvannsreken til både fiskefôringrediens og omega 3-helsekost.

Av et mål på 200 millioner dollar i EBITDA innen 2024, er ambisjonen at halvparten skal komme fra salg av egne merkevarer i det svært lønnsomme kosttilskuddsmarkedet.

I tredje kvartal var merkevareandelen på 37 prosent, opp fra 30 prosent i tilsvarende periode i fjor.

– Det går rette veien. Siden vi er helintegrerte og tjener gode penger på ingrediensene vi produserer lenger ned i verdikjeden, kan vi reinvestere hele den bruttomarginen i markedsføring. Det er derfor retailere liker produktene våre, fordi vi kan ta oss råd til mye mer markedsføring enn konkurrentene våre, sier Johansen.

Les på E24+

Aker BioMarine bygger krillfartøy til en milliard

Aker Biomarine lanserte den nye omega 3-merkevaren Kori på det amerikanske markedet i juli, og er nå til stede i de fleste store retail-kjedene i landet.

Ifølge Johansen anslår selskapet å bruke 150 millioner kroner på markedsføring av egne brands i USA i 2020.

SATSER HARDT I USA: Aker Biomarine skal bruke 150 millioner kroner i løpet av 2020 på å markedsføre sitt nye omega 3-produkt Kori i USA.

Foto: Siv Dolmen

– Vi kommer til å treffe alle amerikanere over 35 år minst ti ganger før jul. Vi bruker mest av alle omega 3-aktørene, sier Johansen.

Mens selskapets justerte EBITDA i tredje kvartal viste en vekst på 17 prosent mot samme tid i fjor, var reell EBITDA opp med knappe tre prosent.

– Vi justerer blant annet for oppstartskostnader knyttet til lanseringen av Kori, som vi anser som en engangseffekt. Og så skiller vi ut kostnader knyttet til Merkur-opptak. Vi mener det er viktig å vise investorer hva som er den underliggende, normale virksomheten, sier Aker Biomarine-sjefen.

Her kan du lese mer om

  1. Aker Biomarine
  2. Aker
  3. Krill
  4. Merkur Market
  5. Markedsføring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Aker BioMarine med «helsegjennombrudd»: Håper på godkjenning før 2023

  2. Finansavisen fikk intervju før viktig børsmelding ble sluppet: Aker BioMarine legger seg flate

  3. Betalt innhold

    Hvor viktig er egentlig det «det største» som har skjedd Aker Biomarine?

  4. Annonsørinnhold

  5. Røkke har gått fra 2 til 12 milliarder kroner i fornybar-verdier i år

  6. Link Mobility vil gjøre comeback på Oslo Børs