Norwegians insourcing skjermes fra corona-kutt: Tror selskapet kan spare hundrevis av millioner

Under Jacob Schram har Norwegian endret strategi og vil droppe bruk av innleid personell. Det samme gjelder for viktig flyvedlikehold som selskapet nå overtar selv.

I ARBEID: Arkivbilde av en av Norwegians 787–9 Dreamliner under bygging hos Boeing i Everett, Washington i 2017.

Ted S. Warren / AP
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Samtidig som Norwegian siden mars har kjempet en desperat kamp for å sikre finansene og overleve coronapandemien, har det pågått et annet stort arbeid i flyselskapet: Insourcing, eller «hjemflytting» om man vil.

I juli annonserte Norwegian at de hadde sagt opp bemanningsavtalen med OSM Aviation og at de skulle ta over arbeidsgiveransvaret for 3.000 flygende ansatte selv.

Norwegian-sjef Jacob Schram, som startet i jobben i januar, kalte det «et stort og viktig strategisk steg på veien for Nye Norwegian».

Insourcing av ansatte var imidlertid bare et av flere grep som ble tatt.

Norwegian har også jobbet intenst med å insource styringen av vedlikeholdet av selskapets langdistansefly Dreamliner og de nye Max-flyene.

Den 29. juni annonserte Norwegian i en børsmelding at selskapet hadde kansellert GoldCare-avtalen med Boeing og den gjenværende bestillingen på 5 stykk 787 Dreamliner langdistansefly og 92 stykk 737Max.

Les også

Jobber for å gjøre Norwegian «investerbart»: – Gjelden skal ned

Sparer hundrevis av millioner

Selskapet har ofte utført selve vedlikeholdet selv, mens noe har vært utført på andre verksted, men det er flyprodusenten Boeing som har styrt vedlikeholdsprogrammet og som har hatt ansvaret.

Det har selskapet tatt seg betalt for, og Norwegian mener det kan spare store beløp på å gjøre jobben selv.

– Da vi skulle måle dette i starten av prosjektet så vi at vi ville spare 40 prosent på flytime-raten på 787 og 25 prosent på Max, sier Ahmad Abu-Nima, leder for tekniske tjenester i Norwegian, til E24.

Han refererer til vedlikeholdskostnaden per time i luften for flyene.

– Med den flåten vi hadde i drift før corona (156 fly, journ.anm.) utgjør dette besparelser på rundt 700 millioner kroner i året, fortsetter han.

Det er Ahmad Abu-Nima som er leder for tekniske tjenester i Norwegian og han leder også prosjektet med å insource styringen av flyvedlikeholdet og styringen av det.

Det betyr at stort sett alt av vedlikeholdsstyring av Boeing-fly og CFM-motorer skal gjøres av Norwegian.

Norwegian vil fortsatt bruke Lufthansa Teknik for de store tekniske overhalingene av flyene, og de kompliserte Dreamliner-motorene vil fortsatt vedlikeholdes av Rolls-Royce. Alt under regi av Norwegian.

Selv om Norwegian-ledelsen har gitt klare signaler på at flåten skal reduseres fremover, så vil det likevel være snakk om betydelige besparelser.

PS! Norwegian har saksøkt Boeing og krevd en ukjent sum i kompensasjon for problemene med Max- og Dreamliner-flyene. Partene skal etter planen møtes til en høring i domstolen i Illinois den 15. desember.

Les også

Norwegians nye kriseplan: Vil hente inntil 4 milliarder i friske penger

LEDER INSOURCING: Ahmad Abu Nima, leder for tekniske tjenester i Norwegian.

Norwegian

Fungerte da Norwegian skulle vokse

Abu-Nima forteller at Norwegian opprinnelig inngikk komplette vedlikeholdsavtaler med både Boeing (GoldCare) og motorprodusentene Rolls-Royce (motorer for Dreamliner-flyene) og CFM (motorer for 737).

– I de avtalene betalte vi en pris per flytime, og i den prisen lå alt av vedlikehold, planlegging og ingeniørarbeid. Det var en modell som var veldig optimal for oss da Norwegian ekspanderte, men da vi skulle justere det og vri fokuset fra vekst til lønnsomhet så vi at vi hadde en stor mulighet ved å insource, sier Abu-Nima.

– Det som bidrar til å gjøre denne overgangen kompleks er at det er snakk om to nyere flytyper, 787 Dreamliner og 737 Max. Særlig på Dreamliner er den en stor teknisk endring sammenlignet med den 737 NG-verdenen vi kommer fra, sier Abu-Nima videre, med referanse til Max-flyets forgjenger.

Nå i høst har Norwegian fått godkjenningen de trenger fra både norske, svenske og britiske luftfartsmyndigheter for å overta styringen. Dermed er amerikanerne ute av bildet.

Bak godkjenningen ligger det omfattende dokumentasjon, trening og mye arbeid.

– Vi har sett på vedlikeholdet av flyene siden starten av året, som en del av de mange kostnadsinitiativene som ble utført i Focus2019, sier Abu-Nima, med referanse til kostnadsprogrammet Norwegian igangsatte før å bedre lønnsomheten før corona slo til.

– Det var i perioden mars-april at vi for alvor begynte å jobbe med mulighetene vi så her, fortsetter han.

Les også

Norwegian trekker seg fra samarbeid: Overtar 3.000 ansatte fra bemanningsbyrå

Til grunn for hele arbeidet har man ønsket å se på hvordan man skal ha bedre kontroll på kostnadene og kunne drivere enklere og smartere vedlikehold.

Selv om Norwegian har søkt konkursbeskyttelse under irsk lov så har man valgt å la dette prosjektet gå videre, opplyser flyselskapet. 

Men helt upåvirket er det ikke, for Abu-Nima og hans team har også måttet innføre rekrutteringsstopp inntil videre.

– Er det enklere å gjøre en slik insourcing av det tekniske nå under corona?

– Absolutt. Mange fly er parkert og det er svært redusert drift, sammenlignet med normalsituasjonen, sier Abu-Nima.

– Men så er det også sånn at mange trodde vi skulle ha lite å gjøre i teknisk avdeling da corona kom, med alle flyene som ble parkert. Det er helt feil, for det er mye arbeid med å passe på flyene, fortsetter han.

Les også

SAS vil søke Norge om lånegaranti likevel: – Vi må forberede oss på veldig lav etterspørsel

Trenger folk

I tillegg til at Norwegian slipper å dekke Boeings marginer som de skal ha for å styre vedlikeholdet, får Norwegian også bedre kontroll over når og hvordan vedlikeholdet skal gjennomføres.

Selskapet kan i langt større grad selv styre når man skal gjøre arbeid avhengig av hvilket flybehov selskapet har i rutenettet sitt.

I tillegg trenger nå de som styrer flåten i Norwegian kun å forholde seg til deres egen tekniske avdeling, mens de før også måtte forholde seg til Boeing.

– For å realisere insourcingen må vi både rekruttere ansatte i Oslo-området og vi må bygge kompetansen som trengs. Vi trenger planleggere, prosjektledere og ingeniører. Basert på en «New Norwegian»-flåte på 110 fly må vi øke avdelingen fra 50 til rundt 95 stykker, sier han.

– Er det vanskelig å få tak i folk med den kompetansen?

– Det vil være utfordrende. Vi vil nok hente noen fra utlandet, men det finnes også norsk ekspertise på dette og vi vil i tillegg trene opp våre egne folk, sier Abu-Nima.

– Vi regner med å være fullstendig oppe og gå til sommerprogrammet 2021, når coronasituasjonen forhåpentligvis har stabilisert seg, sier Abu-Nima videre.

Norwegian hadde før coronapandemien slo til verksteder på Oslo Lufthavn, Arlanda, Kastrup og Barcelona. I tillegg har selskapet mindre tekniske baser i Trondheim, Bergen og Stavanger.

– Hvordan verkstednettverket vårt vil se ut neste år vil avhenge av trafikkprogrammet og hvordan verden ser ut, sier Nima.

Les på E24+

Det lukter konkursløsning også for norske Norwegian

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Coronaviruset
  3. Norwegian
  4. Jacob Schram
  5. Luftfart
  6. Flyselskaper
  7. Boeing

Flere artikler

  1. Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang

  2. Leasingkjempe vil videreutleie alle flyene de har leid til Norwegian

  3. Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital

  4. Parkerte Norwegian-fly er på flyttefot: – Vi jobber med en plan

  5. Norwegian vil øke flåten igjen – på ett vilkår