Trøim-rederi har hentet inn børsraset: – Bare en smakebit
Tor Olav Trøim har svidd seg på flere av børssatsingene sine de siste årene. Nå har en av dem gjort et aksjecomeback, og analytikere tror på enda bedre tider for rederiet hans.
Tørrlastrederiet 2020 Bulkers, som Trøim etablerte i 2017 og tok på børs et par år etter, kollapset etter en aksjetopp høsten 2019.
Nå har selskapet hentet seg helt inn på Oslo Børs – etter et byks på godt over 100 prosent fra denne tiden i fjor.
2020 Bulkers-kursen ligger fredag på over 92 kroner, tilsvarende en markedsverdi på to milliarder kroner.
Det er kjærkomment for Trøim, som er største aksjonær. Investorens formue er blitt barbert, blant annet fordi riggsatsingen Borr Drilling har gått på en børssmell.
Positiv til få bestillinger av nye skip
– Oppgangen er nok en refleksjon av at både spotrater, perioderater og assetverdier har steget kraftig de siste månedene, sier 2020 Bulkers-sjef Magnus Halvorsen.
Han fremhever at de er positive til markedet for frakt av tørrlast, slik som jernmalm og kull, til havs fremover.
– Mye på bakgrunn av den mest attraktive tilbudsdynamikken man har sett i tørrlast på cirka 30 år. Ordreboken er historisk lav, med rundt fem prosent av den eksisterende flåten, og nye ordre vil i dag i hovedsak kunne leveres fra andre halvår 2023 og utover.
– Nybyggprisene stiger også, drevet av høye stålpriser og en kraftig ordreinngang fra containersektoren de siste månedene, som har fylt opp en stor del av verftenes ordrebøker for de neste årene, sier Halvorsen.
Utelukker ikke salg
Tørrlastsjefen peker også på innføringen av «EEXI» i januar 2023, som er de nye IMO-reglene som regulerer tillatt mengde CO₂-utslipp fra shipping.
– Det vil føre til at en stor del av flåten vil måtte seile saktere, samtidig som det vil føre til akselerert utfasing av eldre tonnasje. Dette skjer samtidig som etterspørselen forventes å vokse i takt med at verden henter seg inn etter corona.
I 2019, da investorinteressen for 2020 Bulkers var laber, uttalte Halvorsen til TDN Direkt at et salg av selskapet var aktuelt.
– Hvordan stiller du deg til dette nå?
– Vi er kun ute etter å skape høyest mulig avkastning for aksjonærene og dersom det på et tidspunkt innebærer å selge skip eller hele selskapet har vi ikke noe problem med det.
– Med den tilbud/etterspørselsdynamikken vi ser nå tror vi for øvrig at vi fremdeles er tidlig i oppgangssyklusen, og vi ser en veldig god løpende avkastning fra å drive skipene selv og betale ut kontantstrømmen i utbytte løpende, svarer Halvorsen.
Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen
– Kan bli en av de beste på lang tid
Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities forklarer det positive investorsynet om dagen slik:
– 2020 Bulkers har den mest attraktive flåten og en usedvanlig aksjonærvennlig atferd, med månedlige kommersielle oppdateringer og utbytter.
Tørrlastaksjen har tross den sterke oppgangen steget mindre enn sammenlignbare selskaper.
– Kursutviklingen har også vært veldig annerledes enn sammenlignbare selskaper, hvor 2020 Bulkers har steget jevnt og trutt, mens andre tørrbulkaksjer har vært mer volatile, sier Hannisdahl.
Cleaves ligger inne med et kursmål på 122 kroner.
– Jeg tror vi bare har sett starten på oppgangen i tørrbulk, og jeg tror at denne ekspansjonssyklusen kan bli en av det beste på lang tid. Ordreboken har aldri vært lavere som prosent av flåten, og etterspørselsveksten etter frakt ligger an til og blir veldig god i år og neste år, tilføyer analysesjefen.
Slik skal Trøims nye superskip sikre deg saftige utbytter
– Vil bli bedre enn ventet
Pareto Securities jekket tidligere denne uken opp kursmålet på 2020 Bulkers til 102 kroner, opp fra 92 kroner, også omtalt av Infront TDN Direkt.
Pareto skriver at den globale råvaregjenoppbyggingen presser capesize-ratene mot 30.000 dollar dagen.
– Førstekvartal vil bli bedre enn ventet, men er bare en smakebit på hva som kommer, skriver Pareto.
2020 Bulkers vil fra mai og ut året ha to skip på en fast rate på 27.200 dollar per dag. I tillegg kommer en såkalt scrubberpremie.
Seks andre skip vil i tillegg tjene rundt 35 prosent premie til en standard Capesize, ifølge Halvorsen.
– På basis av dette vil vi med et capesize-marked på 27.000 dollar dagen generere fri kontantstrøm etter gjeldsbetjening på ca. 1,8 kroner per aksje per måned, som vi kan betale som utbytte, sier tørrlastsjefen.