Kampen om luften

Meglerhus om SAS-direktørs fratreden: – Et usedvanlig ræva tidspunkt

Kun uker før SAS skal oppdatere markedet på milliardkutt og økonomisk krisehjelp, varsler den som skal tekkes investorene og kreditorene sin avgang. Sydbanks analytiker er klar i sin tale.

Tre av SAS’ største fly, av typen Airbus A350 og A340, står parkert ved København Lufthavn Kastrup under pandemien i juni 2020.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

SAS har et berg av gjeld og står i tøffe forhandlinger med ansatte, eiere og kreditorer om kostnadskutt, gjeldssanering og konvertering av gjeld til aksjer.

Samtidig skal flyselskapet hente et ukjent pengebeløp.

Onsdag varsler den som har ansvaret for prosessen, finansdirektør Magnus Örnberg, at han trekker seg fra stillingen, knapt halvannet år etter at han tiltrådte.

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank er ikke nådig.

– Det sender et usedvanlig ræva (skidt, dansk) signal at finansdirektør Magnus Örnberg forlater selskapet midt i en kapitalinnhentingsprosess, skriver Pedersen i en oppdatering onsdag.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Smidig

Örnberg forlater SAS i løpet av våren og selskapet har startet prosessen med å finne hans etterfølger, ifølge børsmeldingen.

Han takkes av og kommer til å bli i sin nåværende rolle for å sikre en smidig overgang, opplyser SAS.

– Dette har vært en av de morsomste og mest interessante jobbene jeg noensinne har hatt, og jeg er takknemlig for å ha vært en del av denne viktige og spennende virksomheten, sier Örnberg.

Finansdirektør Magnus Örnberg kom til SAS i oktober 2020 fra tilsvarende stilling i industri- og forsvarskonsernet SAAB. Han ble ansatt av daværende SAS-sjef Rickard Gustafson.

– Nervepirrende

Daværende SAS-sjef Rickard Gustafson hadde store forventninger da nyansettelsen ble presentert i mai 2020. Han pekte blant annet på Örnbergs «enorme finansielle ekspertise».

– I disse utfordrende tidene vil han spille en nøkkelrolle i arbeidet med å fremtidssikre selskapet, sa Gustafson da.

Pedersen mener «banksjefen» etterlater et stort hull på et kritisk tidspunkt.

– De neste månedene kan bli nervepirrende for SAS og selskapets aksjonærer, skriver analytikeren.

– Radikal forvandling

SAS tapte 2,6 milliarder svenske kroner før skatt i regnskapsmessig første kvartal 2021/22, som for SAS løper fra november til og med januar.

Det bidro til å øke selskapets rentebærende gjeld til 35,4 milliarder svenske kroner. Samtidig har SAS begynt å trekke på tidligere ubenyttede kredittfasiliteter på i alt 3 milliarder svenske kroner.

Les også

SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer: – Du snakker med rett fyr

I forbindelse med selskapets kvartalsfremleggelse varslet SAS en «radikal forvandling» og kraftige tiltak for å styrke balansen.

Gjennom SAS Forward skal flyselskapet blant annet kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader. Parallelt skal SAS hente et ukjent pengebeløp og forsøksvis konvertere gjeld til aksjer.

– Begrenset erfaring

Pedersen påpeker at SAS ved forrige kvartalsfremleggelse hadde en kassebeholdning på rundt 3,4 milliarder svenske kroner. Han tipper at selskapet har som mål å fylle den opp til minst 10 milliarder svenske kroner gjennom kapitalinnhentingen.

Normalt er finansdirektøren en nøkkelperson i den prosessen når investorene skal overbevises om å investere penger i SAS, ifølge ham.

– Selv før Magnus Örnbergs oppsigelse var CEO/CFO teamets SAS-erfaring begrenset. Nå ser det ut som at parløpet når gjelden skal tas ned og frisk kapital innhentes blir mellom konsernsjef Anko van der Werff med under ett års ansiennitet og en helt ny finansdirektør, skriver analytikeren.

Les også

SAS varsler «radikal forvandling»: Skal kutte milliarder og hente penger

– Kan ikke unngå tanken

Pedersen mener finansdirektørens plutselige fratreden reiser «noen alvorlige spørsmål» knyttet til kapitalinnhentingsprosessen så langt – og fremover.

Han tillater seg også å spekulere om avgangen har å gjøre med oppgavene man står overfor.

– Vi sitter ikke med svarene men kan ikke unngå å tenke tanken at oppgaven både med gjeldsreduksjon og kapitalinnhenting har vært så vanskelig (eller kanskje rakt frem umulig), at det er årsaken til oppsigelsen, skriver Sydbank-analytikeren, og fortsetter:

– I så fall ser fremtiden umåtelig vanskelig (kanskje rakt frem enda mørkere) ut for SAS.

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, ønsker ikke å kommentere påstandene utover det som er sagt i dagens børsmelding.

Les også

Meglerhus varsler utradering av dagens SAS-eiere

Kostnads-cocktail

SAS slet allerede med å fylle opp flyene igjen før koronarestriksjonene begynte å slippe taket. Parallelt har selskapet satset aggressivt gjennom vintersesongen med 120 ruter til over 90 destinasjoner.

Så kom Russlands invasjon av Ukraina. Det har stengt store deler av europeisk luftrom samt luftrommet over Russland, og sendt oljeprisen til himmels.

For et flyselskap som i tillegg ikke sikrer sine fremtidige drivstoffbehov, men betaler den til enhver tids gjeldende «pumpeprisen», følger kostnadene etter.

Tidligere denne månedene ble det også kjent at SAS har langtidsparkert tre av sine største fly, langdistansemaskinen Airbus A350.

SAS har varslet å ville oppdatere markedet på SAS Forward i april. SAS-aksjen faller nær seks prosent til 0,85 kroner på Oslo Børs onsdag. Det er ned over 31 prosent så langt i år.

Les også

Mener SAS bør øke prisene

Les også

Oljeprisbykset kan gjøre flyturen dyrere: – Noen må betale

Les også

Ansatte i SAS om nytt spareprogram: – Skaper uro

Les også

SAS sier nei til ny rullebane på Gardermoen

Les også

India setter Boeing-fly under overvåkning

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Erno Hildén er ny finansdirektør i SAS

  2. SAS parkerer tre av sine største fly

  3. Mener SAS bør øke prisene

  4. SAS med 186.000 flere passasjerer og fullere fly

  5. SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer: – Du snakker med rett fyr