Microsoft med inntekter på 45,3 milliarder i inntekter

Teknologiganten endte kvartalet bedre enn analytikerne forventet.

Publisert:

Microsoft presenterte resultatene fra foregående kvartal tirsdag kveld.

Rapporten viste inntekter på 45,3 milliarder dollar, som tilsvarer omtrent 376 milliarder kroner.

Inntektene økte med 22 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, ifølge rapporten.

Kvartalsresultatet endte på 20,5 milliarder dollar for selskapet, det tilsvarer omtrent 170 milliarder kroner.

På forhånd hadde analytikerne ventet at inntekter på 43,93 milliarder dollar, og driftsresultat på 18,63 milliarder dollar, ifølge tall fra FactSet skrev Wall Street Journal.

– Vi leverer en sterk start på det skattemessige året med at vår Microsoft Cloud genererer 20,7 milliarder i inntekter i kvartalet, opp 36 prosent i året, sa Amy Hood, visepresident og finansdirektør i Microsoft i rapporten.

Selskapets regnskapsår ble avsluttet i juni, og denne rapporten er dermed det de regner som det første kvartalet i 2022.

Intens konkurranse i «alle våre markeder» kan lede til lavere inntekter eller marginer, skriver selskapet blant punktene om fremtidsutsiktene.

Selskapet er blant dem som har «nytt store inntjeninger fra skiftet til å jobbe hjemmefra», ifølge Wall Street Journal, som trekker frem at det forventes sterk vekst i inntjeningen til selskapet.

Avisen trekker frem at skyløsningen Azure forventes at vil være innbringende, samtidig vil investorer se på hvordan den gjør det sammenlignet med løsningen fra konkurrenten Amazon.

I rapporten trekker Microsoft frem at det økte fokuset på skybaserte tjenester bringer utøvende og konkurransemessige risikoer i tiden fremover.

Les også

Facebook reklameinntekter endte på 28,28 milliarder dollar

Microsoft har også investert i sikkerhet den siste tiden, ifølge Wall Street Journal, som trekker frem ansettelsen av Charlie Bell fra Amazon fra august. Han ble ansatt for å lede en ny sikkerhetsgruppe, skriver avisen, og trekker samtidig frem at sikkerhetssalgene passerte 10 milliarder dollar tidligere i år.

Selskapet ser også sikkerhetssårbarheter og dataangrep som mulige risikofaktorer som kan lede til lavere inntekter, økte kostnader, ansvarskrav eller skade deres rykte og konkurranseposisjon.

Les også

Apples personverngrep gir annonsetrøbbel for Snap

Publisert:
Gå til e24.no