Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Flyr slutter seg til blant annet Ryanair og amerikanske flyselskaper, som allerede benytter den omdiskuterte flytypen. Flyr-sjefen tror ikke «Max»-navnet vil påvirke reiselysten.

Flyr mottar seks nye Boeing 737–8 (Max) neste år. det Det supplerer dagens flåte av 4–5 Boeing 737–800 (bildet).
Publisert:

Nykommeren i norsk luftfart, Flyr, har fått en turbulent oppstart.

Ny spredning av coronapandemien, det såkalte deltaviruset, bidro til at kun fire av ti seter var besatt fra juli til september. I tillegg ble to-tre av selskapets nåværende fire fly forsinket levert.

Legg til knallhard konkurranse fra allerede etablerte SAS og Norwegian, og fasit ble et underskudd før skatt på 162 millioner kroner i tredje kvartal.

Les også

Flyr-sjefen: – Pandemien er definitivt fortsatt en utfordring

Påfyll skal være nok

Kombinert med oppstartskostnader har dermed Flyr brukt opp 250 millioner kroner av en kasse som ble fylt opp med 600 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen i mars.

Forrige uke varslet selskapet at det vil hente inn nye 250 millioner kroner.

Det skal være tilstrekkelig til å bære selskapet frem til positiv kontantstrøm i 2023, opplyste selskapet på kvartalspresentasjonen torsdag.

Les på E24+

Det går ikke an å kalle Flyr-emisjonen noe annet enn krise

Øker mot sommeren

Nye fly og nye ruter står sentralt i oppnå lønnsomhet.

Flyr mottar nok en arbeidshest, en Boeing 737–800 tilsvarende selskapets eksisterende flytyper, før nyttår. Det bringer flåten til fem.

Selskapet har imidlertid bestilt seks nye fly av typen Boeing 737–8 for levering i første halvår neste år. Flytypen, bedre kjent som Boeing «Max», vil være klar til sommerprogrammet, opplyser Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid til E24.

– Det blir mot vårparten at vi begynner sakte å få dem inn, og ruteprogrammet for sommeren sitter vi og jobber med nå. Det kommer mye spennende, sier Frislid

Administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr, her under kvartalspresentasjonen torsdag 11. november.

I drift verden over

Boeing har lagt all sin tid og prestisje i å sørge for at Max-flyene kommer på vingene igjen.

Flytypen ble i mars 2019 satt på bakken verden over etter ulykkene i Indonesia (2018) og Etiopia (2019) som krevde 346 menneskeliv.

Etter en kraftig modifisering og gjentatte tester ble Boeing 737–8 og Boeing 737–9 godkjent av amerikanske luftfartsmyndigheter i november 2020. Flytypen ble godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter i januar, mens godkjennelse i Kina kan komme før nyttår, ifølge Reuters.

Boeing 737–8 er allerede i drift flere steder, blant annet hos Ryanair, og samtlige av de amerikanske flyselskapene, ifølge CNET. Southwest Airlines bestilte i mars 100 nye Boeing Max-fly.

Les også

Flyr-sjefen om tiden i Norwegian: – Vi gjorde ting vi aldri trodde var mulig, på ekstremt kort tid

– Uproblematisk

Flyr-sjefen ser ikke noen umiddelbare problemstillinger knyttet til at reisende kan ha mindre positive assosiasjoner til «Max»-navnet.

– Det kan godt være at noen har det, men jeg tror det kommer til å være uproblematisk. Det er mange som allerede har flyet i sin operasjon, Icelandair, Ryanair og Tui har dem allerede, så det har ikke vært det helt store rundt det, sier Frislid, og fortsetter:

– Det er ingen fly som har vært testet og gjennomarbeidet så mye disse. Og de er godkjent nå av amerikanske myndigheter, europeiske og norske luftfartstilsynet, og asiatiske. De har virkelig vært igjennom tidenes utsjekk.

Les på E24+

Flyr-investor og fødselshjelper Erik G. Braathen liker ikke å fly

– Et bra fly

– Gjør dere noe mer konkret for å gjøre reisende mer trygg på flytypen?

– Vi har ikke snakket om det, men den er trygg, rett og slett. Og pilotene våre gleder seg til å få den, kabinansatte og foreningene våre står virkelig bak dette. Det er ikke noe å problematisere egentlig, det er et bra fly, sier Frislid.

– Hva har Boeing gjort for å selge flyet inn til dere?

– Vi har mange andre kunder, og referanser derfra. Og ikke minst, de ulike tilsynene. Det er de vi har tettest dialog med rundt disse flytypene, og de går god for dem, og teknikerne går god for dem. Som sagt, disse er så gjennomprøvd og utsjekket opp i mente, sier hun.

– Naturlig å se på

Norwegian hadde per utgangen av september en flåte på 51 fly utelukkende bestående av Boeing 737–800. Nylig inngikk flyselskapet også leasingavtaler for ytterligere 13 fly av samme type.

Norwegian har ikke har Max-fly i bestilling, men kan dette endre seg, opplyser selskapet til E24.

– Gitt at selskapet skal fortsette å fly Boeing, så vil det være naturlig å se på Max, som er arvtageren etter flyet vi i dag benytter, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian.

Kommunikasjonsrådgiver Eline Skari, Norwegian.

Utfaser Boeing

SAS hadde per juli 24 Boeing 737 i sin flåte, mot 69 av mer økonomisk effektive Airbus A320neo, som er flytypen Boeing 737–8 er ment å konkurrere mot.

SAS har også 35 nye Airbus A320neo i bestilling, og har ingen planer om å anskaffe Boeing Max-fly.

– SAS er i ferd med å fase ut sine Boeing 737 til fordel for en enhetsflåte med Airbus, skriver pressesjef John Eckhoff i SAS i en e-post til E24.

Les også

SAS-sjefen: – Vi står fortsatt foran utfordringer

Vil være i luften

Flyr-sjefen presiserte under presentasjonen at Max-flyene ville bli levert i tide, som planlagt.

De nye Boeing-maskinene er imidlertid innleid på vanlige vilkår, og ikke som den øvrige flåten, der selskapet i en periode kun betaler leie for tiden flyene er i luften (power by the hour). Samtlige fly vil bli brukt både innenriks og utenriks.

– De nye flyene skal vi ha i luften. Vi er såpass små foreløpig at det å trekke ned kapasiteten for vinteren (lavsesong, for neste vinter red.anm.), ser vi ikke behov for, sier Frislid.

Flyr har en også opsjon på ytterligere fire fly av typen, for levering i 2023. Max-flyene er 14 prosent mer økonomiske i drift enn dagens 737, ifølge selskapet.

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid presenterer resultatene for selskapets første kvartal med fly i drift.
Les på E24+

Portrett av Flyr-sjefen– Jeg har nok vært en liten ramp (+)

Får henvendelser

Coronapandemien har gjort kraftige innhugg i arbeidsstokken til både SAS og Norwegian.

Flyr-sjefen venter ingen problemer med å få tak i mannskap og piloter til de seks nye flyene. Hun har allerede fått henvendelser fra ansatte og tidligere ansatte hos konkurrentene.

– Det er heldigvis en lett jobb å rekruttere for oss, akkurat nå. Det er god stemning hos oss, og det skal vi ta vare på, sier Frislid.

Les også

Pilotrush til Norse Atlantic: Fått over 2.300 søknader på én uke

Max-flyene som er bestilt har noe lengre rekkevidde enn dagens flåte, men samme kapasitet. Pilotene vil kunne fly både selskapets eksisterende 737–800 og 737–8 (Max), ifølge henne.

– Det er en ekstra trening. De har vært igjennom tidenes program disse maskinene, så det er noe ekstra simulatortrening og ekstra kursing. Men i prinsippet er det samme maskin, og de flyr om hverandre, sier Flyr-sjefen.

Les også

Første USA-fly med SAS etter nye reiseregler: – Godt å være her

– Skikkelig imponert

Passasjerutviklingen i Flyr bedret seg betydelig i oktober, der seks av ti seter var fulle.

Salget var også bedre i andre enn i første halvdel av oktober, opplyste selskapet under kvartalspresentasjonen torsdag.

Flyr-sjefen mener utviklingen går etter planen, men skulle gjerne vært deltaviruset foruten.

– Er du tilfreds med der selskapet er i dag?

– Ja, men vi kommer aldri til å bli helt fornøyd. Det skal vi aldri være heller, vi skal alltid jage videre. Men, jeg er skikkelig imponert over hva vi har fått til, og de jeg jobber sammen med, sier Frislid til E24.

Les på E24+

Må overnatte på Kastrup etter kansellering: - Behandlingen fra SAS er under enhver kritikk

Les også

Dobbelt så mange reiste gjennom Avinors flyplasser i oktober

Publisert:
Gå til e24.no