Facebooks rapporter

Facebook-eier stuper i etterhandel etter resultatmiss

Meta leverte et svakere resultatet for fjorårets siste kvartal enn analytikerne hadde ventet, samtidig som inntektene økte kraftig.

  • Truls Lier
Publisert:

Meta hadde et resultat på 3,67 dollar per aksje. Analytikerne hadde ventet et resultat på 3,84 dollar per aksje, ifølge Refinitivs undersøkelse, skriver CNBC.

Resultatet på nær 10,3 milliarder dollar etter skatt i fjorårets siste kvartal er også ned omtrent én milliard fra samme kvartal i 2020.

Inntektene til Meta økte samtidig kraftig til 33,7 milliarder dollar, opp rundt 5,6 milliarder fra fjerde kvartal i 2020. Det var også litt høyre enn forventningen til analytikerne i Refinitivs undersøkelse, ifølge CNBC.

Reklameinntektene står for så godt som alt av Metas inntekter. Selskapet står i tillegg til Facebook bak Instagram, Whatsapp og en rekke andre kjente apper.

Meta-aksjen faller over 20 prosent i etterhandel etter tallslippet.

Akkurat som resten av teksektoren har aksjen falt i starten av 2022, men har som resten av segmentet hentet seg noe inn de siste dagene. Onsdag endte den handelsdagen opp 1,25 prosent.

Meta-aksjen bølget opp og ned i fjerde kvartal, men verdien har totalt sett holdt seg på et relativt jevnt nivå gjennom siste del av 2021. En perioden som både bød på navnebytte og skarp kritikk i kjølvannet av lekkasjer fra varsleren Frances Haugen.

Meta-sjef og Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg

Inflasjon, Apple-grep og Reels gir utfordringer

Meta forventer at inntektene i kvartalet vi er inne i lander et sted 27 og 29 milliarder dollar, som vil være opp 26,2 milliarder i samme kvartal i fjor.

Det er likevel under analytikernes forventninger på over 30 milliarder, skriver CNBC.

Inflasjon og problemer med forsyningskjedene skaper ifølge Meta utfordringer for selskaper som reklamerer hos dem, og påvirker budsjettene deres. Samtidig trekker de frem at Apples nye personverngrep fra i fjor, som gir mindre muligheter til å samle inn data, ikke var satt inn i starten av 2021. Derfor vil utslaget på reklameinntektene merkes.

En annen av utfordringene selskapet trekker frem er at flere bruker mer av tiden på Instagram til å se på såkalte Reels-videoer, som ifølge Meta gir mindre reklameinntekter enn det vanlige innlegg eller stories gjør.

Navnebytte og fremtidsvisjon

Dagens resultater er de første selskapet legger fram etter navnebyttet fra Facebook til Meta.

Det nye navnet ble lansert i slutten av oktober, sammen med Zuckerbergs nye fremtidsvisjon om et «metaverse». Navnet skal ifølge selskapet reflektere målsettingen om å bygge en virtuell virkelighet-versjon av internett. Ambisjonen skal være å bli kjent for mer enn bare sosiale medier.

Etter navnebyttet og lanseringen av metaverse-planene bryter nå Meta ned resultatene sine i to segmenter. Det ene, kalt «Family of Apps» består av alle appene og reklameinntektene fra disse, som fortsatt er kjernen i selskapet. Denne delen sto også for nesten alt av inntekter, og hadde et resultat før skatt på 15,9 milliarder.

Det andre segmentet kalles «Facebook Reality Labs». Her ligger alt som handler om metaverset, inkludert VR-teknologi og -programvare. Denne delen av selskapet hadde et resultat på minus 3,3 milliarder før skatt i fjerde kvartal, mot minus 2,1 milliarder i samme periode i 2020.

Les også

Ny fremtidsvisjon for Facebook: – Bare tåkeprat

Skarp kritikk etter lekkasjer

I starten av fjerde kvartal var Facebook i hardt vær etter at det i midten av september anonymt ble lekket rapporter som avdekket at Facebook har en sterk negativ innvirkning på barn og unge.

Frances Haugen sto så frem som varsleren bak lekkasjene i begynnelsen av oktober. Den 37 år gamle IT-spesialisten som tidligere var ansatt i Facebook, anklaget selskapet for å setter profitt fremfor samfunnets beste.

– Den versjonen av Facebook som eksisterer i dag, river våre samfunn i stykker og bidrar til etnisk vold over hele verden, sa hun til CBS’ 60 minutes.

Haugen pekte blant annet på at Meta-tjenester som Instagram skader unge jenter, særlig i forhold til kropp. Et eksempel trakk frem Haugen frem algoritmer som leder barn fra sunne oppskrifter til anorektisk innhold.

Les også

Facebook-varsler til Senatet: – Svekker demokratiet vårt

Toppsjef Mark Zuckerberg og Facebook tok kraftig til motmæle mot anklagene, blant annet i et innlegg fra Zuckerberg på Facebook.

– Flere av påstandene holder ikke vann. Hvis vi ville ignorere forskning, hvorfor oppretter vi da et eget forskningsprogram for å forstå disse spørsmålene i utgangspunktet? Hvis vi gir blaffen i skadelig innhold, hvorfor har vi ansatt flere mennesker som jobber med slike spørsmål enn noe annet selskap?

Selskapet var samtidig klare på at det er på tide med standardregler for internett, og ba Kongressen i USA komme på banen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Facebooks rapporter
  2. Facebook
  3. Meta

Flere artikler

  1. Mot brått teknologifall etter Facebook-krakk

  2. Rekordkraftig smell for Facebook-eier

  3. Alphabet dro inn 75,3 milliarder dollar i fjerde kvartal

  4. Meta-krakket: – En voldsom smell

  5. Betalt innhold

    Dette er metaverse-aksjene ekspertene satser på