Bedre enn ventet for Europris
Europris leverte svakere salgstall i andre kvartal, og skylder på pandemieffekter. Likevel leverte lavpriskjeden et resultat som slo forventningene.
Lavpriskjeden melder om en omsetning på 2,1 milliarder kroner i andre kvartal, ned fra 2,21 milliarder i samme periode i fjor.
Det er en tilbakegang på 5,2 prosent, men til tross for salgsnedgangen kan selskapet bokføre et sterkere resultatet enn på samme tid i fjor.
Europris fikk et brutto driftsresultat (EBITDA) på 537 millioner kroner mot 482 millioner kroner i fjor.
Ifølge analytikerestimater hentet inn av Infront var det på forhånd ventet at selskapet ville levere et EBITDA-resultat på 394 millioner kroner.
Økte overskuddet
Særlig positivt er det at bruttomarginen økte med 4,6 prosentpoeng til 47,2 prosent i kvartalet. Europris melder også om positive sesongeffekter i mai og juni, hvor salget skal ha vært særlig sterkt.
Samtidig økte lavpriskjeden overskuddet fra 247 millioner kroner til 283 millioner i årets andre kvartal.
Europris har vært blant vinnerne under coronapandemien, og bokfører nå 388 millioner kroner i overskudd på årsbasis. Resultat per aksje endte på 1,76 kroner for kvartalet, opp fra 1,49 kroner på samme tid i fjor.
Ellers skriver selskapet i kvartalsrapporten at medarbeidertilfredsheten er målt til rekordnivå i kvartalet, og skryter samtidig av de ansattes «formidable innsats under pandemien».
Selskapet melder også om at det har en solid finansiell posisjon med en kontant- og likviditetsreserve på 1,57 milliarder kroner.
Europris-aksjen har plutselig fått et nytt bein
Grep ga resultatforbedring
Det fremkommer av rapporten at salgsnedgangen i stor grad skyldes at 22 prosent av kjedens butikker holdt midlertidig stengt i april. Gjennomsnittlig holdt åtte prosent av kjedens butikker stengt i løpet av kvartalet, fremgår det.
Likevel rapporterer om bedre marginer og sterk kostnadskontroll, og peker på dette for å forklare utviklingen i driftsresultat og overskudd, til tross for et fall i omsetning.
I tillegg kjøpte lavpriskjeden 67 prosent av selskapene Lunehjem og Lekekassen i løpet av kvartalet. Sistnevnte ble kjøpt for 501 millioner kroner, og bokførte en omsetning på 545 millioner kroner i fjor.
Økte nettsalg
Europris melder samtidig om en kraftig vekst i nettsalget på 66 prosent. Totalt endte omsetningen på 82,5 millioner kroner i andre kvartal, noe som tilsvarer 3,8 prosent av det totale salget. Det er kraftig opp fra 0,9 prosent i første kvartal.
Selskapet skriver i kvartalsrapporten av «click and collect»-funksjonen ble forbedret i kvartalet, noe som skal ha god mottakelse i markedet.
Netthandelen fortsetter dermed å bykse oppover for lavpriskjeden etter at omsetningen økte med 317 prosent på årsbasis i første kvartal.
Europris åpnet én ny butikk i kvartalet, på Xhibition i Bergen, og har nå 268 totalt. Av disse er 28 drevet på franchise.