Bedre enn ventet for Europris

Europris leverte svakere salgstall i andre kvartal, og skylder på pandemieffekter. Likevel leverte lavpriskjeden et resultat som slo forventningene.

Europris-sjef Espen Eldal registrerer en resultatforbedring til tross for svakere salgstall.
Kvartalsrapporter
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert:

Lavpriskjeden melder om en omsetning på 2,1 milliarder kroner i andre kvartal, ned fra 2,21 milliarder i samme periode i fjor.

Det er en tilbakegang på 5,2 prosent, men til tross for salgsnedgangen kan selskapet bokføre et sterkere resultatet enn på samme tid i fjor.

Europris fikk et brutto driftsresultat (EBITDA) på 537 millioner kroner mot 482 millioner kroner i fjor.

Ifølge analytikerestimater hentet inn av Infront var det på forhånd ventet at selskapet ville levere et EBITDA-resultat på 394 millioner kroner.

Økte overskuddet

Særlig positivt er det at bruttomarginen økte med 4,6 prosentpoeng til 47,2 prosent i kvartalet. Europris melder også om positive sesongeffekter i mai og juni, hvor salget skal ha vært særlig sterkt.

Samtidig økte lavpriskjeden overskuddet fra 247 millioner kroner til 283 millioner i årets andre kvartal.

Europris har vært blant vinnerne under coronapandemien, og bokfører nå 388 millioner kroner i overskudd på årsbasis. Resultat per aksje endte på 1,76 kroner for kvartalet, opp fra 1,49 kroner på samme tid i fjor.

Ellers skriver selskapet i kvartalsrapporten at medarbeidertilfredsheten er målt til rekordnivå i kvartalet, og skryter samtidig av de ansattes «formidable innsats under pandemien».

Selskapet melder også om at det har en solid finansiell posisjon med en kontant- og likviditetsreserve på 1,57 milliarder kroner.

Les på E24+

Europris-aksjen har plutselig fått et nytt bein

Grep ga resultatforbedring

Det fremkommer av rapporten at salgsnedgangen i stor grad skyldes at 22 prosent av kjedens butikker holdt midlertidig stengt i april. Gjennomsnittlig holdt åtte prosent av kjedens butikker stengt i løpet av kvartalet, fremgår det.

Likevel rapporterer om bedre marginer og sterk kostnadskontroll, og peker på dette for å forklare utviklingen i driftsresultat og overskudd, til tross for et fall i omsetning.

I tillegg kjøpte lavpriskjeden 67 prosent av selskapene Lunehjem og Lekekassen i løpet av kvartalet. Sistnevnte ble kjøpt for 501 millioner kroner, og bokførte en omsetning på 545 millioner kroner i fjor.

Økte nettsalg

Europris melder samtidig om en kraftig vekst i nettsalget på 66 prosent. Totalt endte omsetningen på 82,5 millioner kroner i andre kvartal, noe som tilsvarer 3,8 prosent av det totale salget. Det er kraftig opp fra 0,9 prosent i første kvartal.

Selskapet skriver i kvartalsrapporten av «click and collect»-funksjonen ble forbedret i kvartalet, noe som skal ha god mottakelse i markedet.

Netthandelen fortsetter dermed å bykse oppover for lavpriskjeden etter at omsetningen økte med 317 prosent på årsbasis i første kvartal.

Europris åpnet én ny butikk i kvartalet, på Xhibition i Bergen, og har nå 268 totalt. Av disse er 28 drevet på franchise.

Les på E24+

Den store testen av Europris-aksjen kommer nå

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Europris
  3. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Norwegian Property til værs etter John Fredriksen-oppkjøp – avsluttet med en oppgang på 22 prosent

  2. Kraftig vekst for Otovo: – Dette er et rekordkvartal

  3. McDonald’s slo forventningene - igjen

  4. Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

  5. Odfjell Drilling snur i pluss