Finfluensere

Finfluenseren Kristian (31) hjelper folk på Instagram: – Mange har store økonomiske problemer

Debatten om finfluensere har fått flere til å uttrykke bekymring, og til høsten kan det komme regulering av virksomheten. Men ikke alle kontoer i sosiale medier gir kontroversielle investeringsråd. – Jeg er som Luksusfellen på dugnad, forteller Kristian Skjervold.

HJELPER: Kristian Skjervold, kjent som «Pengeviking», i sitt rette element. Fra hjemmestudioet lager han videoer med tips og triks til ferske småsparere.
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert:

Rekordmange har kjøpt sin første aksje på Oslo Børs det siste året, og det har aldri vært flere unge i aksjemarkedet. Børsen har siden bunnivået i fjor steget med over 80 prosent. Samtidig har året så langt vært turbulent i markedet for kryptovaluta, hvor stadig flere nordmenn velger å investere.

Flere har fryktet at ferske småsparere ukritisk følger tips og råd såkalte finfluensere deler i sosiale medier.

Uttrykket som er satt sammen av ordene «finans» og «influenser» har den siste tiden blitt brukt for å omtale personer med mange følgere i sosiale medier og som legger ut tips og triks relatert til personlig investeringer.

«Luksusfellen på dugnad»

Én av disse finfluenserne er Kristian Skjervold (31), bedre kjent som «Pengeviking» på Instagram, hvor han har rundt 1.500 følgere.

Han er utdannet snekker og har ellers jobbet i flere år i barnevernet. Selv om han ikke har utdanning innen økonomi, har han alltid vært interessert i fagfeltet, og har vært en ivrig sparer i flere år. Skjervold opprettet kontoen på Instagram i november, og han har fulgt tilsvarende kontoer med stor interesse siden.

– Mange i miljøet gjemmer seg bak anonyme kontoer, men det er mye positivt i miljøet også. Mange tar kontakt med meg for å diskutere økonomi eller for å få råd. En del av disse virker å ha store økonomiske problemer, sier Skjervold til E24.

De økonomiske problemene skyldes typisk forhold som spillegjeld, forbrukslån eller annen kredittgjeld.

– Da er det kanskje lettere for dem å ta kontakt med én de ikke kjenner. Jeg håper de blir motivert til å ta tak i problemene sine, det er målet mitt, forklarer finfluenseren, og legger til at han anser seg selv som en dugnadsutgave av TV-programmet Luksusfellen.

Northug følger med

Blant Kristians følgere finner man blant andre den tidligere skistjernen Petter Northug, som operer under brukernavnet «jantelov1» på Instagram. Northug har likt flere av innleggene, fremgår det av profilen.

– Jeg har brukt mange hundre timer på å skrive med folk og tjener ingen penger på dette. Håpet er at folk tar det som et positivt spark bak slik at det blir lettere å ta grep om egen økonomi, forteller han, og legger til at alt arbeidet ikke hadde gått uten «en svært tålmodig kone».

– Min inntekt er ikke veldig høy, men når folk ser at selv jeg kan spare mye, da håper jeg det motiverer, legger han til.

Les på E24+

Ekspertens råd for langsiktige investeringer

– Minner om komedie

Maren Heimdal (19) er relativt fersk som investor. Hun er en av mange unge som har begynt å investere i aksjer og kryptovaluta under pandemien.

– Jeg har en interesse for sparing og følger flere kontoer på sosiale medier, sier hun til E24.

Tidligere har forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand uttrykt bekymring for at unge i økende grad følger råd fra ukjente kontoer i sosiale medier. Heimdal forteller at hun er blant dem som har fulgt omstridte Erik Grande Garcia (31) på Tiktok, men at hun synes kontoen «minner om komedie».

– De videoene han har lagt ut på Tiktok klarer jeg ikke ta helt seriøst. Jeg fikk ham opp på forsiden og synes det var litt morsomt, men jeg har aldri kjøpt kryptovaluta gjennom ham eller andre enkeltpersoner.

Garcia har gjort seg bemerket via videoer på Tiktok hvor han tidvis kommer med konkrete investeringsråd til sine følgere. Særlig er han opptatt av kryptovaluta, og deler vervelinker til ulike kryptobørser i sine videoer. Vervekampanjene har gitt Garcia en inntekt på 350.000, har han fortalt til E24.

– Det er dumt at man gjør noe slikt og utnytter andre til fordel for seg selv. Mange som bruker sosiale medier er uerfarne innenfor sparing og investering, og skjønner kanskje ikke at de burde lese seg opp, mener Heimdal.

SPARELYSTEN: Maren Heimdal er interessert i sparing og følger flere finfluensere på sosiale medier.

Garcia: – Jeg er ikke den slemme

Konfrontert med uttalelsene i saken poengterer Garcia selv at han ikke laget Tiktok «for å utnytte eller lure andre mennesker».

– Drivkraften var hele tiden å informere og snakke om både kryptovalutaer og aksjer jeg har brennende tro på, sier han til E24.

Garcia er oppgitt over at man i skolesystemet «lærer mye unødvendig man ikke har bruk for», og har brukt sosiale medier som en arena for å videreformidle sin lidenskap.

– Det virker som folk helt har glemt at det jeg har gjort er det ingen andre enn meg som har gjort før, jeg har plassert millioner av kroner i krypto og preget avisene i flere måneder. Politikere snakker om et fenomen jeg har bygget, forteller han, og legger til:

– Jeg forstår at folk ser på meg som den slemme, men det skal tiden vise at jeg ikke er.

Garcias fremtreden på sosiale medier, i takt med andre finfluensere, har fått Høyre-politiker Peter Frølich til å varsle mulig regulering av virksomheten når Stortinget samles til høsten.

Hun er tydelig på at hun alltid gjør egne undersøkelser, og anbefaler alle ferske småsparere å gjøre det samme – selv om enkelte kontoer i sosiale medier kan virke overbevisende.

– Det er dumt å ta råd fra én person, jeg leser meg opp i ulike aviser, forum og snakker med kjente som har samme interesse. Også prøver jeg å forstå hva bedriften driver med, hvis det er snakk om en aksje, forklarer Heimdal.

Finfluenser Erik Grande Garcia forteller at han bare har formidlet sin lidenskap i sosiale medier.

Positiv til finfluensere

19-åringen synes finfluensere virker spennende og kan fortelle at hun har utviklet en personlig interesse for temaet.

Hun har ingenting mot at enkeltpersoner deler hvilke aksjer, kryptovalutaer eller fond de har troen på i sosiale medier, men mener det hviler en viss opplysningsplikt på finfluenserne, særlig i møte med unge på sosiale medier.

– Mange er flinke, men det er ikke alle som tar hensyn til at det er mange unge som får med seg dette. Det synes jeg blir dumt, siden dette kan påvirke økonomien til mange unge og uerfarne.

Stusser over fremtoningen

Heimdal forteller at hun har pratet over melding på Instagram med Garcia ved flere anledninger for å høre om han hadde noen tips.

– Jeg var ute etter å finne hvor mye informasjon han egentlig hadde med tanke på at han oppfordret folk til å kjøpe, uten å komme med noen troverdig forklaring, sier hun, og utdyper:

– Han anbefalte meg å handle med fiktive penger for lære markedet å kjenne, samt at jeg ikke burde investere mer enn jeg var komfortabel med. Garcia prøvde heller ikke å få meg til å kjøpe noe gjennom vervekampanjer, forklarer hun.

Heimdal er selv aktiv på Instagram og har over 2.000 følgere, og stusser derfor over hvordan Garcia har markedsført seg selv. Hun får ikke inntrykket fra hans Tiktok-profil til å stemme med samtalene hun selv har hatt med finfluenseren på Instagram.

– Han hadde flere gode tips som egner seg for nybegynnere. Det er dumt at han har valgt å markedsføre seg på denne måten, men det er vel til hans egen fordel.

Les også

Finfluenser Else (28) vil kopiere Warren Buffett: – Stol på egen analyse

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Finfluensere
  2. Kryptovaluta
  3. Aksjer
  4. Oslo Børs
  5. Sparing
  6. Aksjehandel

Flere artikler

  1. Kristian (28) lot seg rive med av finfluenseren: – Fristet med rask profitt

  2. – Nå må vi gjennomgå regulering av finfluensere

  3. Forbrukerøkonom bekymret for unges investeringer: – Influensere har enorm påvirkningskraft

  4. Betalt innhold

    – Den vanligste reaksjonen var noe slikt som: «Å, så søtt, da»

  5. Betalt innhold

    – Jeg elsker å bruke penger