Aksje-NM-deltager Lauga Oskarsdottir forteller:
Slik gjorde hun gründer-suksess

– Det er viktig å prioritere beinhardt i en oppstarts- og etableringsfase, sier Lauga Oskarsdottir, en av gründerne bak United Influencers.

TAR UTFORDRINGEN: Lauga Oskarsdottir er en av gründerne bak bloggnettverket United Influencers. Hun har utdannelse innen International Business Management og har vært nominert til Ledertalentene. Nå skal hun prøve seg på noe hun ikke kan noe om fra før: aksjemarkedet.

Einar Aslaksen Pudder Acency
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

– Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å ta mange sjanser. Hvor kalkulerte disse blir, avhenger av hvor mye tid jeg bruker på å sette meg inn i aksjemarkedet.

Det sier Lauga Oskarsdottir, medgründer av agenturet United Influencers, til E24. Nå skal hun delta i Aksje-NM.

– Med en god dæsj flaks inn i miksen så tror jeg at jeg kan nå helt til topps! Jeg sier som Pippi, dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert.

I E24s aksjespill får deltagerne 100.000 fiktive kroner hver til å investere på Oslo Børs. I seks uker kjemper deltagerne om å bli den beste aksjeplukkeren. Den som har høyest avkastning vinner.

Vil du også delta? Har du ikke meldt deg på ennå? GJØR DET HER!

– Seks uker er en relativt kortsiktig periode, så det blir viktig å ta nok risiko for å hevde seg i denne konkurransen. Skal man treffe på kort sikt, gjelder det å satse litt, mener analysesjef Thomas Nygaard i TrendTech.

Til tross for at Oksarsdottir ikke har noe erfaring med aksjehandel fra før av, tar hun utfordringen fra E24.

– Jeg har en idrettsbakgrunn og et sterkt konkurranseinstinkt, så jeg synes det hørtes ut som en morsom utfordring som jeg håper gir mersmak, sier hun.

Les også

Ekspertenes råd: Slik kan du vinne Aksje-NM når Børsen faller

– I en boble av oppturer og nedturer

Oskarsdottir har utdannelse innen International Business Management fra Berkeley i USA. Hun har jobbet for et shippingselskap i New York, har jobbet på Island med prosjektet Nordic Crowfunding Alliance og var medgründer av IT-selskapet Mesher.

– Prosessen av å gå fra idé til virkelighet ga mersmak. Som gründer lever du ofte i en boble av oppturer og nedturer, gjentatte slag i trynet, uvisshet, mestringsfølelse og selvgransking. Men gründertilværelsen skaper en form for avhengighet til de ekstreme motpolene, og derfor ser man at mange som har vært gærne nok til å starte opp sitt første selskap, gjerne gjør det igjen og igjen, forteller hun.

I desember 2014 ble agenturet United Bloggers etablert. Ideen kom fra medgründer Kjetil Tveter allerede i 2013, forteller Oskarsdottir. Han jobbet da som salgsdirektør i Elixia, og «erfarte at tradisjonell markedsføring ble mindre og mindre effektivt,» forteller hun.

Les også

Aksje-NM 2016: Konkurranseregler

– Vi satte oss et mål i 2014 om å profesjonalisere måten merkevarer jobber med ulike opinionsledere som skaper innhold og engasjement på digitale kanaler, sier Oskarsdottir.

Nå heter argenturet United Influencers, har kontorer flere steder i Norden og kan skilte med flere internasjonale profiler.

– 2015 har vært et hektisk og spennende år for mediebransjen, hvor mange har gått igjennom endringer og omstillinger for å tilpasse seg til den digitale forbrukeren. For markedssjefer har det ikke vært lett å henge med. 2016 tror jeg blir året hvor det blir lettere for markedssjefer å orientere seg, og velge riktige kanaler og markedsføringsmetoder for sin merkevare, sier Oskarsdottir.

Hun tror den største utfordringen til selskapet hun er med å lede, er å gjøre ting i riktig rekkefølge.

– Vi er en gjeng med «ja, og»-mennesker, og det har vi vunnet mye på, men det er viktig å prioritere beinhardt i en oppstarts- og etableringsfase, sier hun.

Les også

Kan ditt studentlag vinne Aksje-NM?

– Smakte ekstra godt med anerkjennelse

I 2015 var Oskarsdottir nominert til Ledertalentene, i kategorien Årets digitalhoder.

– Det var veldig motiverende å være nominert i Ledertalentene sammen med en bøtteballett av svært dyktige mennesker.

– Som gründer får man ikke mange tilbakemeldinger, og man fokuserer mest på alt man kan og skal gjøre bedre. 2015 var et år jeg fokuserte mye på mine forbedringsområder, og da smakte det ekstra godt å bli anerkjent for at man også har gjort noe riktig, sier Oskarsdottir.

Vil du også prøve deg i Aksje-NM? Mandag 25. januar går startskuddet for konkurransen hvor deltagerne kjemper om å bli den beste aksjeplukkeren.

MELD DEG PÅ HER!

Les også

Ekspertenes råd: Slik kan du vinne Aksje-NM når Børsen faller

Les også

– Håper å kunne gi Hetland hard kamp i konkurransen

Les også

Kan du slå «Mesternes mester» i Aksje-NM 2016?

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Oslo Børs
  2. Gründere
  3. Aksje-NM

Flere artikler

  1. Aksje-NMs kjendisliga: Siste uken tar hun plutselig ledelsen

  2. Tusvik og Tønne i Aksje-NM: – Har aldri sett en lykkelig aksjeeier

  3. – Ikke olje. Ikke Statoil.

  4. Annonsørinnhold

  5. – Håper å kunne gi Hetland hard kamp i konkurransen

  6. Aksje-NM bak lås og slå