Null appetitt på nye offshoreskip

I første halvdel av 2015 bestilte rederiene 50 offshoreskip. Tilsvarende i samme periode i år er null.

I BØYENE: Et høyt antall ledige offshoreskip har sendt bestillingene hos verftene til bunns.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

Antallet ordre på nye skip innen nesten alle skipsklasser har falt betydelig de siste årene, viser en fersk oversikt fra shippingdataleverandøren Vesselsvalue.

Det samlede antallet ordrer er mer enn halvert i første halvår, målt mot første halvår i 2015.

«Dette er spesielt åpenbart når man sammenligner de 50 offshoreskipene som ble bestilt i første halvår 2015 med fraværet av noen offshoreordre plassert i første halvår 2017», skriver selskapet i en kommentar til statistikken.

Antallet offshorenybygg som ble bestilt i fjor var 11 skip.

Mange i bøyene

Bakgrunnen for nedgangen er den såkalte «oljebremsen»: Fallende oljepriser fra sensommeren 2014 og kostnadskutt i oljebransjen bidro til å utløse betydelig overkapasitet i offshoreflåten.

Ifølge Sysla/Maritims opplagsregister ligger for tiden totalt 137 offshoreskip i opplag. Plattformstøttefartøy (68) utgjør den største gruppen av disse, foran ankerhåndtering (38) og seismikk (16).

Konsernsjef Ståle Rasmussen hos Kleven bekrefter at det er null appetitt på nye offshoreskip.

– Det er altfor mange fartøy i forhold til markedet, sier han til E24.

Skipsbyggingskonsernet i Ulsteinvik ser heller ikke noe snarlig lys i enden av tunnelen, og forsøker heller å diversifisere porteføljen.

– I forhold til offshorekontrahering ser vi ikke at det vil komme noe særlig i nær fremtid, sier Rasmussen.

Saken fortsetter under grafen ...

NEDGANG: Grafene viser antallet nybygg bestilt i første halvår 2015, 2016 og 2017.

Foto: Vesselsvalue

Oppsving i tank og bulk

Statistikken fra Vesselsvalue viser ellers at antallet nybyggordre innen tank og bulk har økt gjennom første halvdel av det inneværende året, men at nivåene er lavere enn i 2015.

Når det kommer til bestilte bulkskip, var antallet 229 i første halvår 2015. Dette falt så til kun 43 i fjor, men har siden økt til 70 i år.

Tilsvarende la tankrederne inn ordre på 181 skip våre for to år siden. Antallet ble redusert til 118 i 2016, etterfulgt av en økning til 145 i år.

Mer negativ er trenden innen container, der ordrene har falt fra 90 i forfjor, via 56 i fjor til ti i år. Det er også betydelig lavere appetitt på LNG-båter, mens etterspørselen etter nye LPG-skip har vært relativt stabil.

Les også

Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Les også

Statoil: – Veldig stor interesse

Her kan du lese mer om