Nesten halve Tapad-kjøpet er skrevet ned i Telenor-regnskapet

For ett år siden bladde Telenor opp om lag 3,0 milliarder kroner netto for 95 prosent av teknologi- og markedsføringsselskapet Tapad. Nå bokfører Telenor verdien til nesten halvparten, men toppledelsen mener tallene ikke viser hele sannheten.

FORNØYD MED ÅRET: Konsernsjef Sigve Brekke (t.v.) og finansdirektør Jørgen Arentz Rostrup i Telenor var fornøyd med året de nå har lagt bak seg. – Vi har lagt bak oss et år med voksende inntekter og rekordhøy EBITDA (...) og fra et driftsmessig synspunkt har det vært et solid år i alle markeder, sa Rostrup som lovet å prioritere ressursene hardere fremover.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

FORNEBU (E24): Da mobilgiganten Telenor slapp regnskapet for fjerde kvartal torsdag morgen kom det frem at man skriver ned Tapad-investeringen med én milliard kroner.

En nærmere titt i regnskapene til Telenor viser at selskapet nå verdsetter investeringen til 1,7 milliarder kroner.

Det er en 43 prosents reduksjon fra kjøpesummen på 3,0 milliarder kroner for ett år siden. Begge summene er på gjeldfri basis.

Telenor begrunner nedskrivningen med dårligere vekstutsikter i det amerikanske annonsemarkedet, men finansdirektøren mener regnskapet ikke viser hele bildet.

– Vi baserer verdien av Tapad på dagens inntektsstrøm, og en viktig del av den strømmen er markedsføringsmarkedet i USA. Det har vært svakt, sa finansdirektør Jørgen Arentz Rostrup da han la frem kvartalstallene til Telenor på hovedkontoret på Fornebu torsdag formiddag.

– Regnskap møter innovasjon

Under en presseseanse senere erkjente konsernsjef Brekke denne utviklingen i USA.

– Utviklingen i første halvår var fantastisk, men i andre halvår så vi at pengebruken på markedsføring gikk ned i USA og at konkurransen økte, sa Brekke.

Både konsernsjef Sigve Brekke og finansdirektør Rostrup understreket torsdag at man har en viktig strategi med kjøpet, og at den verdien ikke gjenspeiles i regnskapene:

– Hovedgrunnen til at vi kjøpte Tapad er de avanserte teknologiene som vi vil benytte i våre virksomheter som et ledd i digitaliseringsstrategien for konsernet, sa Rostrup.

– Betalte dere for mye?

– Summen og business casen er basert på den virksomheten innen markedsføring Tapad har i dag i USA, og ikke den analyseteknologien vi skal bruke fremover. Så her ser vi en effekt av at regnskap møter innovasjon, svarte Brekke til presseforsamlingen.

– Men det er viktig å si at vi hele tiden, og særlig på slutten av året tester verdsettelsene i regnskapet vårt. Vi vurderte at det var riktig å gjøre dette (nedskrivningen, journ.anm.) nå på grunn av de endrede vekstutsiktene, og de svinger jo, legger Rostrup til.

– Dette er ikke en veldig stressfull situasjon for oss, legger finansdirektøren til.

Telenor fikk også negative effekter at Vimpelcom-investeringen i fjerde kvartal, og alt dette bidro til å trekke resultatene ned.

Telenor-aksjen har falt rundt 2,5 prosent på Oslo Børs torsdag ettermiddag.

Brekke mener Tapad får nøkkelrolle

Tapad-kjøpet ble gjort et drøyt halvår etter at konsernsjef Sigve Brekke hadde tatt over etter forgjengeren, og Brekke forsvarte milliardkjøpet av Tapad fra Are Traasdahl og de andre gründerne slik:

– Det første er at vi får tilgang til deres teknologiske plattform og deres kunnskap om digitalisering. Dette blir stadig viktigere (...) Grunn nummer to er at dette selskapet er verdensledende når det gjelder å selge annonseenheter, altså eksempelvis på mobil, nettbrett eller PC. Dette er viktig kunnskap for oss, sa Brekke til E24 den gangen.

Torsdag viste Telenor-sjefen frem hvordan Tapad får en sentral rolle i Telenors vekststrategi fremover.

Etter hvert som man går stadig mer vekk fra fysiske butikker og over til å beholde og kapre kunder på nett, så er den informasjonen Tapad kan tilby om kunder essensiell, skal vi tro Brekke. Og det vil bli færre butikker fremover:

– Dette er imidlertid kostbart, fordi alt er fysisk, sa Brekke om fysiske butikker og la til:

– Det som er så bra med digital distribusjon, er at den er ubegrenset. Den er ikke avhengig av hvor vi har butikker og vi kan nå kunder utenfor vårt geografiske nedslagsfelt.

Han påpekte at Tapads teknologi gjør det mulig å kombinere informasjon man har fra flere kilder, både egne systemer og fra andre selskaper, og analysere dette slik at man kan forstå at alle puslespillbitene av data omhandler den samme personen.

– Vi får tilgang til masse data om kunder via Tapad og deres amerikanske partnere (...) Så bruker vi Tapads teknologi til å kombinere informasjon om brukerne fra flere kilder. Det gjør at vi kan beholde kundeforholdet og engasjere dem, selv om simkortet blir borte om noen år, sa Brekke.

Målet er å kunne målrette markedsføring og tilbud til den enkelte så spesifikt at man både kan bruke mindre penger og samtidig øke inntektene fra kundene.

SLIK SKAL DE TJENE PENGER FREMOVER: Telenor-sjef Sigve Brekke satser på at Telenor skal klare tjene penger på mer enn bare å levere mobil- og bredbåndstjenester. På kapitalmarkedsdagen viste han hvordan de vil kombinere egne tjenester (t.v.) som innholdsaggregatoren Wowbox og videokonferansetjenesten appear.in, med partnerskap med eksterne som Microsoft og Spotify (t.h.). Tapad sitt analysesystem skal hjelpe Telenor til å vite mer om kundene og kunne øke inntektene i denne fremtiden.

Foto: Illustrasjon: Telenor
Les også

Telenor øker utbyttet, men tynges av milliardnedskrivning

India verdt (nesten) null

Det er imidlertid ikke bare Tapad-investeringen som Telenor har skrevet ned i året som gikk.

Den indiske-virksomheten, som så langt har kostet Telenor minst 25 milliarder ifølge flere eksperter, er nå nesten verdiløs, ifølge Telenors regnskaper.

I første kvartal i fjor skrev Telenor ned den indiske virksomheten med 2,3 milliarder kroner, hvorav 1,4 milliarder kom på radio- og utstyrssiden og rundt 900 millioner på lisenssiden. I tredje kvartal skrev Telenor ned ytterligere fire milliarder kroner, og da var det verdiene av lisensene som ble skrevet ytterligere ned.

Dette kom på toppen av nedskrivninger på 8,1 milliarder som Telenor skrev ned i India i 2012.

Telenor skriver i regnskapsrapporten torsdag at de skrev ned radio- og utstyrsbeholdningen i India med ytterligere 500 millioner kroner i de siste tre kvartalene i 2016. I første kvartal skrev de også ned utestående fordringer med 600 millioner.

Det sørger for at selskapet har bokført varige driftsmidler til null kroner i India. Det eneste som gjenstår av bokførte er immaterielle verdier på 300 millioner. Summerer man alt dette sammen har Telenor tatt et tap i India på 7,4 milliarder kroner i 2016.

Hvis man bare ser på driften, så leverte Telenor et brutto driftsresultat (EBITDA) på 434 millioner kroner i fjor, en kraftig forbedring fra driftsunderskuddet på 47 millioner i 2015.

Telenor-sjef Sigve Brekke har gjentatte ganger sagt at selskapet jobber med en løsning, og han har ikke utelukket et salg.

På grunn av konkurransesituasjonen og de lisensene Telenor sitter på, er det imidlertid tvilsomt om noen er villige til å bla opp store summer for Telenors indiske virksomhet.

Jo mer Telenor klarer å få i et eventuelt salg, jo mer vil de klare å begrense tapet i eventyret som Sigve Brekke ledet som Asia-sjef i Telenor, med konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i ryggen.

Les også

Telenor-sjefen om Bulgaria-etterforskning: – Vi tar dette veldig alvorlig

Les også

Telenor-sjef Sigve Brekke: – Telenor kan være borte om ti år

Les også

– Har drømt litt om muligheten

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Are Traasdahl

Flere artikler

  1. Telenor med stortap etter milliardsalg til Experian

  2. – Jeg skulle gjerne sett en annen inntektsutvikling

  3. «Bare» 400 mill. igjen i Telenors gründer-investering

  4. Lavere kostnader og mer utbytte

  5. Telenor øker utbyttet, men tynges av milliardnedskrivning