«Galt flyselskap, på galt sted og på galt tidspunkt»
Eksperter frykter for fremtiden til Malaysia Airlines etter to tragedier på fem måneder.
På to måneder har Malaysia Airlines mistet to fly med 537 sjeler ombord.
- En slik dobbel tragedie på så kort tid har vi aldri opplevd i industrien, sier Vivian Lines som er nestleder i styret og ekspert på krisehåndtering i Hill+Knowlton Strategies i Singapore til Dow Jones.
- De var galt flyselskap, på galt sted og på galt tidspunkt, legger hun til.
295 mennesker omkom
Eksperter spår nå at det som trolig er en nedskyting av Malaysia Airlines rute MH17 over Ukraina med 298 sjeler ombord kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for flyselskapet.
For flyselskapet er allerede ille ute å kjøre økonomisk etter å ha tapt store penger de siste tre årene.
Konkursrykter senker Malaysia Airlines
Malaysia Airlines børsnoterte morselskap, Malaysian Airline Systems, rapporterte nylig om et underskudd i første kvartal i år på 443 millioner ringit, sammenlignet 279 millioner ringit i samme periode i fjor.
Flyselskapets problem har til nå vært at de har mye høyere kostnader enn konkurrentene.
Men nå mener eksperter at flyselskapet også kan miste inntekter fordi passasjerer vil tenke seg om noen ganger før de kjøper flybillett med Malaysia Airlines.
- Skadet merkevare
- Malaysia Airlines-merkevaren er hardt skadet, selv om det ikke er flyselskapets skyld, sier parner Jonathan Galaviz i konsulentselskapet Global Markert Advisors.
Flyindustrieksperten Ian Douglas ved universitetet i New South Wales i Australia mener Malaysia Airlines får et nytt økonomisk slag hvis passasjerene nå skyr selskapet.
Og det er nettopp det han sier hans venner har gjort. De har ombooket sine reiser med Malaysia Airlines til andre flyselskaper «selv om de vet at havariet kunne skjedd med ethvert selskap som flyr fra Europa til Asia».
Etter at MH370 forsvant i mars har Malaysia Airlines måtte ty til store rabatter på prisene for å fylle sine fly. Men det er grenser for hvor lave priser selskapet kan leve med.
Restrukturering
Tidligere i juli ble det spekulert i om flyselskapets hovedeier, det statlige investeringsselskapet Khazanah Nasional Berhad, ønsket å ta flyselskapet av børs for å gjennomføre en finansiell restrukturering.
Det vil være enklere å få til en gjeldssanering og omorganisering hvis selskapet ikke er børsnotert og med det offentlige innsynet det medfører.
Men da kan selskapet starte på nytt og kan slippe å slite med gammel gjeld og gamle avtaler i konkurransen med veldrevne og lønnsomme lavprisselskaper i Asia.
Malaysian Airlines vil i så måte ikke være de første som gjør det. Det samme gjorde gamle Swissair som gjenoppstod som Sviss International og japan Ailrines.
Etter nedskytingen tordag falt Malaysian Arline System-aksjen med 8,9 prosent på Kuala Lumpur-børsen og har nå falt med 45 prosent siden august i fjor.
Les også:
Søk etter savnet MH370-fly kan bli rekorddyrtSlik forandrer flyulykker luftfarten