Citi om SAS: - Pasienten er i bedring etter «nær-døden-opplevelse»

Meglerhuset mener «aggressiv» restrukturering hjelper.

I BEDRING? SAS-pilotene i både Norge, Danmark og Sverige sa i fjor høst ja til en ny avtale med SAS-ledelsen. Det gjorde også det øvrige kabinpersonellet.
  • Even Landre
Publisert:

- Dersom SAS lykkes med sin restrukturering, mener vi at det kan være en god kandidat for en fusjon med en av de tre største europeiske flyselskapene.

Det mener analytikerne i meglerhuset Citi , som mandag la frem en stor analyse om europeiske flyselskaper.

Citi mener at den aggressive restruktureringen SAS satte i gang i høst er hoveddriveren for at man nå oppjusterer inntjeningsestimatene. Spareprogrammet 4XNG har som mål å bedre driftsresultatet i SAS med 3 milliarder svenske kroner innen 2015.

SAS lyktes i fjor høst med å sikre en avtale med fagforeningene - etter å ha truet med konkurs - for å kunne overbevise sine långivere og største aksjonærer om å sørge for kredittfasiliteter frem til 2015.

Citi anslår at SAS vil greie å få til en reduksjon i enhetskostnader på 9 prosent.

- En planlagt økning i kapsiteten i flytrafikken på 5 prosent per år, virker aggressivt, og kan redusere enhetskostnader (minus 4 prosent i inneværende år), spesielt med tanke på at den største konkurrenten Norwegian har planlagt for en økning i kapasiteten på mellom 15 og 20 prosent, mener Citi.

Kontanter
Når det gjelder kontantbeholdningen i SAS mener meglerhuset at tilgangen er tilstrekkelig.

- Ved utgangen av 2012 var kontantbeholdningen 2,79 milliarder svenske kroner, hvilket er lavt. Imidlertid har SAS nå sikret kredittfasiliteter op 3,5 milliarder kroner frem til mars 2015 fra 7 banker og de tre største eierne, skriver Citi.

Samtidig legges det til at utløpsdatoene og størrelsen på obligasjonsgjelden i selskapet er heftig; 1,8 milliarder svenske kroner i 2013, 2,4 milliarder 2014, og 1,95 milliarder kroner i 2015.

Les også: WALLENBERG: - SAS hadde bare penger drift i 10 dager

SAS har varslet at det vil kvitte seg med eiendeler for 3 milliarder svenske kroner; reservedeler, SAS Ground Services og Widerøe. Citi er positive til alt dette minus salget av Widerøe, men mener det regionale norske selskaper er verdt mellom 1,5 og 2 milliarder svenske kroner.

Gjelden i SAS anslås redusert med 2 milliarder innen 2015. Ved utløpet av 2012 hadde SAS en nettogjeld på 6,5 milliarder svenske kroner.

Kursmålet i SAS heves til 15 kroner, og samtidig heves anbefalingen i aksjen fra nøytral til kjøp.

SAS-aksjen omsettes for 9,70 kroner, og er opp 10,98 prosent mandag ettermiddag.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Krymper underskuddetmed 450 millioner kroner

  2. SAS karret seg i pluss

  3. SAS varsler «radikal forvandling»: Skal kutte milliarder og hente penger

  4. Tror bankene fortsatt er skeptiske til SAS

  5. Anbefalt av Citi -tok av på Børsen