Norwegian klar for første Argentina-avgang 16. oktober

Etter lanseringen av langdistanseruten til Argentina i februar er Norwegian nå klare for neste vekstfase i det søramerikanske landet. 4. september starter billettsalget for innenriksrute, og første avgang er satt til 16. oktober.

INNENRIKS OG UTENRIKS: Konsernsjef Bjørn Kjos deltok 8. mars i en markering i Argentina i forbindelse med at flyselskapet lanserte ruten fra London til Buenos Aires. I oktober fly de den første avgangen innenriks.

Foto: Marcos Brindicci Reuters
Publisert:,

I et intervju med den argentinske avisen Infobae på Fornebu forteller Norwegian-sjef Bjørn Kjos at Argentina-satsingen nå er klar for avgang. I første omgang starter Norwegian opp innenriksruter mellom storbyene Buenos Aires, Cordoba og Mendoza.

– Det er veldig dyrt å fly i Argentina fordi konkurransen er begrenset. Sammenlignet med Europa er det generelt sett mange som reiser lange avstander med buss. Disse menneskene kan heller fly, sier Kjos til avisen på spørsmål om hvorfor han satser på Argentina.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter overfor E24 at billettsalget starter 4. september og at første avgang er 16. oktober.

– Organisasjonen er på plass i Argentina og vi rekrutterer nå piloter og kabinpersonalet for fullt. Vi ser virkelig frem til å starte operasjonen, sier Sandaker-Nielsen.

– Vi har blitt svært godt mottatt av regjeringen, samt nasjonale og regionale myndigheter. De ser virkelig hvordan Norwegians inntog på markedet med lave priser vil bidra til økonomisk vekst, økt turisme og nye arbeidsplasser, fortsetter han.

Ifølge flyselskapet planlegger de å ha fire fly i drift i innenriksoperasjonen innen utgangen av året. Det er da snakk om Boeing 737-fly som selskapet har brukt i Europa tidligere.

I et intervju med E24 i juli åpnet Norwegian-sjef Bjørn Kjos også for at det kan bli aktuelt å sette inn noen av de nye Airbus A321LR-flyene, som Norwegian mottar fra 2019 og utover, på ruter i Sør–Amerika.

Norwegian har opprettet et eget datterselskap kalt Norwegian Air Argentina som drifter innenriksrutene.

Flyselskapet lanserte først en langdistanserute fra London til Buenos Aires den 14. februar, og den ruten driftes av Norwegians britiske datterselskap.

Les også

Avis: Norwegian har fått grønt lys i Brasil

Konkurrerer mot buss og fly

Argentinas transportsystem er i dag preget av et dårlig flytilbud med høye priser, takket være myndighetens lovpålagte minstepris på flybilletter. Fra august er dette prisgulvet fjernet, noe Bjørn Kjos er svært fornøyd med, ifølge avisen.

Med økt konkurranse og et utvidet flymarked vil man også kunne unngå de lange bussturene som i dag er den dominerende transportformen i Argentina. Kjøretiden fra Buenos Aires til Cordoba og Mendoza er henholdsvis 7 og 12 timer, og med fly blir altså reisetiden kuttet dramatisk.

Norwegian får imidlertid mer konkurranse enn fra Argentinas busstjenester. Andre aktører er også på vei inn.

– Det er et lite utviklet marked som er lite dekket. Det er bra at det er mer enn ett flyselskap fordi passasjerene tjener på det, men det er sant at det vil bli mer krevende for mindre aktører, sier Kjos til Infobae.

Les også

Kjos overrasket markedet: – Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

– Har gjort en god jobb

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir følger nøye med på Norwegians satsing i Argentina. Han har selv erfaring etter å ha jobbet i flere flyselskaper i Europa, Qatar og Brasil.

– Norwegian Air Argentina har gjort en god jobb med å få selskapet operativt i Argentina og bidratt til å forbedre rammebetingelsene for lavpris flyselskap i landet.
Myndighetene i Argentina, Chile og Brasil ønsker lavprisflyselskapene velkommen og vet at de vil gi lavere flypriser, mer konkurranse, bedre flyforbindelser og økonomisk vekst, sier Elnæs.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

Han tror både Norwegians innenrikssatsing og langdistanseruter til Sør-Amerika kan kapitalisere på dette fremover.

Samtidig legger han ikke skjul på at det er en krevende satsing Norwegian har begitt seg inn på.

– Argentina har store utfordringer med å utbedre infrastrukturen på mange av flyplassene i det store landet, men det vil den sittende presidenten Macri gjøre noe med, sier Elnæs.

Bjørn Kjos fikk også spørsmål av Infobae om infrastrukturen, og Norwegian-sjefen peker på at myndighetene har en strategi om å forbedre den fremover.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker også på at økonomien i Argentina sliter og at det allerede neste år er valg. Dermed kan det oppstå usikkerhet rundt liberaliseringen som dagens president har stått i spissen for.

Norwegian har så langt opplevd myndighetene som svært imøtekommende.

– Den lokale valutaen kraftig svekket, i tillegg er det hyperinflasjon og svært høye renter. Det betyr begrenset kjøpekraft for argentinere og det vil ha en negativ påvirkning for kjøp av flyreiser, sier flyanalytiker Elnæs videre.

Les også

USA kan bli Norwegians viktigste marked

Her kan du lese mer om