SAS outsourcer norske bakketjenester til Widerøe

To nye avtaler skal sørge for at SAS slipper å drive de norske bakketjenestene selv i fremtiden.

EN ÆRA GÅR MOT SLUTTEN: I fremtiden vil SAS trolig ikke drive en eneste bakketjeneste selv. De skal fokusere på flyene. Arkivbilde fra Gardermoen.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Det går mot store endringer for bakketjenestene til SAS i Norge.

Selskapet har lenge snakket om at de vurderer fremtiden til bakketjenestene og de såkalte linjestasjonene, og torsdag annonserte selskapet en ny avtale med Widerøe.

Avtalen innebærer at alle de norske linjestasjonene skal overføres til Widerøe. Dermed bekreftes nå intensjonsavtalen som ble annonsert i juni.

Denne avtalen kommer i tillegg til en intensjonsavtale som SAS annonserte i september med Aviator Airport Alliance. Blir partene enige, tar Aviator over bakketjenestene til SAS på Oslo Lufthavn, Kastrup og Arlanda, samt i Malmö og Göteborg.

De to avtalene vil dermed sørge for at SAS i fremtiden kun vil leie inn bakketjenester fra eksterne her i Norge.

Fan av fleksibilitet

For SAS er det fleksibiliteten i en slik struktur som frister. Da kan selskapet leie inn så mye tjenester som de trenger avhengig av trafikken og passasjerantallet, og de slipper å sitte med mange ansatte i eget selskap.

Selskapet har de siste årene gjennomført en rekke lignende grep, og har kvittet seg med mye eiendomsmasse og andre kostnader som ikke direkte knytter seg til flyene eller kundeopplevelsen.

SAS har inngått en femårig avtale med Widerøe om å leie bakketjenester av dem.

SAS opplyser til E24 at alle de 850 ansatte i de norske linjestasjonene nå blir overført til Widerøe. Overføringen av de 14 linjestasjonene vil offisielt skje 1. februar 2016, ifølge en melding fra SAS. Widerøe tar over alle kontrakter, forpliktelser og avtaler med andre flyselskap som SAS har hatt på disse stasjonene.

Konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson.

– Overføringen av våre operasjoner på linjestasjonene i Norge til Widerøe er i tråd med vår strategi om å fokusere på flyoperasjoner, mens vi samtidig reduserer mengden faste kostnader, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i meldingen.

– Med Widerøe har vi en solid leverandør med høy kvalitet som vil sikre en myk outsourcingsprosess for våre ansatte, legger han til.

For SAS vil denne avtalen ikke få noen umiddelbare regnskapseffekter, ifølge selskapet.

De 14 linjestasjonene som Widerøe nå tar over, kommer på toppen av de 28 stasjonene Widerøe allerede opererer i dag.

– Vi ser frem til å ta over operasjonene til SAS Ground Handling på linjestasjonene. Det vil komplimentere våre eksisterende bakkeoperasjoner og gi oss flere muligheter til å videreutvikle produktet. SAS og Widerøe har allerede et tett og suksessrikt samarbeid når det kommer til Widerøes regionale flyginger, og vi ser frem til å utvide dette samarbeidet til bakketjenester også, sier Stein Nilsen i Widerøe, i meldingen.

Måtte finne ny makker

Arbeidet med å overlate bakketjenestene til noen andre har ikke gått helt knirkefritt for SAS.

Selv om Widerøe-avtalen nå er i boks for de norske linjestasjonene, slet selskapet lenge med å få gjennomført dette grepet på de store flyplassene.

I juni ble det kjent at forhandlingene med Swissport om å ta over SAS Ground Handling hadde gått i vasken. SAS sa da at de var i «diskusjoner med andre aktører».

Intensjonsavtalen med Swissport ble opprinnelig annonsert i mars 2013, men Swissport skulle også fusjonere med Servisair på den tiden. I oktober 2013 ble det klart at avtalen mellom Swissport og SAS var forsinket. Da solgte SAS nemlig bare 10 prosent av SGH til Swissport, og uttalte at forhandlingene med selskapet ble utsatt til sommeren 2014. Swissport hadde blant annet mer enn nok med å håndtere oppkjøpet av Servisair.

Når Swissport-avtalen ikke ble noe av, fikk SAS tilbakeført aksjeandelen på ti prosent av Ground Handling.

Nå er altså avtalen om de norske linjestasjonene i boks, og det gjenstår nå bare å ferdigforhandle avtalen om de store skandinaviske flyplassene med Aviator.

Aviator ble til i desember 2010 gjennom fusjonen av Nordic Aero, Røros Flyservice og Norport Ground Handling. I 2011 ble danske Novia og Sturup Handling kjøpt opp.

Les også

SAS satser på Boston

Les også

Irer skal fly for SAS til småflyplasser

Les også

SAS kansellerer: Oljenedturen tok knekken på direkteruten til Houston

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Dropper outsourcing: SAS beholder bakketjenestene i Oslo, København og Stockholm

  2. Disse flyplassene rammes hvis det blir streik

  3. Widerøe kutter bakkemannskap i Stavanger og Haugesund

  4. Parat krever at Widerøe-ansatte får nye jobber

  5. Widerøe-selskap får mer arbeid – venter å kunne gi noen av de oppsagte jobbene tilbake