Korsvold: Orklas ansatte fortjener en unnskyldning

Den nye Orkla-sjefen sier det er svært uheldig med lekkasjer fra styrerommet.

UHELDIG: Konstituert Orkla-sjef Åge Korsvold (lengst til høyre) beklager lekkasjene fra selskapets styrerom. Her sammen med finansdirektrø Terje Andersen og sjefen for Orkla Brands, Torkild Nordberg.
Publisert:

Etter at Bjørn Wiggen i helgen fikk sparken som konsernsjef i Orkla, er selskapet nå i gang med å lete etter hans etterfølger. Den nye sjefen skal være på plass i løpet av andre halvår, lover fungerende sjef og nestleder i styret, Åge Korsvold.

- Vi leter bredt, og vedkommende må ha tung erfaring fra merkevarevirksomhet. Han, eller hun, må også ha solid internasjonal erfaring, ettersom mye av Orklas vekst vil komme utenlands de neste årene, sier Korsvold.

Leste om avgang i avisen

Wiggen karakteriserte det mandag overfor E24 som «rimelig spesielt» at han i helgen leste om sin egen avgang i Dagens Næringsliv, før han selv hadde fått beskjed fra styret om at det ville kaste ham.

- De ansatte fortjener en unnskyldning fordi de, helt uten forvarsel, leser om sin egen konsernsjefs avgang i avisen. Det samme gjelder Wiggen, selv om han var noe mer forberedt da han åpnet avisen på lørdag, sier Korsvold.

Onsdag ble det også klart at Orkla Brands-sjefen Torkild Nordberg går av.

Merker ikke kritikken

Styret begrunnet sin oppsigelse av Wiggen med «uenighet om arbeidsform», slik hovedeier Stein Erik Hagen beskrev det mandag.

Under Wiggens ledelse har aksjekursen i Orkla falt med over 20 prosent. Mye av det fallet har kommet etter at konsernledelsen i fjor høst presenterte en ny strategi for konsernet, som innebærer at det primært skal satses på merkevarer.

Korsvold mener strategien er riktig, og avviser at mottakelsen har vært dårlig i aksjemarkedet.

- Min oppfatning er at strategien er godt mottatt. Men Orkla er et stort selskap, og det tar tid å gjøre slike omstillinger.

Kjører videre

Med Bjørn Wiggen ute av selskapet, lover Korsvold likevel fullt trykk på omstillingen av konsernet.

- Mitt mandat er å fortsette den strategien som er lagt, det vil si å rette oppmerksomheten mot merkevarevirksomheten, sier Korsvold.

Denne virksomheten består av kjente merkevarer som Stabburet, Kims, Nidar, Felix og MTR, og spenner fra Nordkapp til India.

Den fungerende konsernsjefen mener Orkla er i god posisjon til å gjøre oppkjøp innenfor merkevarevirksomheten, men er samtidig klar på at det for øyeblikket ikke er det viktigste.

- Førsteprioritet er å sikre organisk vekst i selskapene, sier Korsvold.

Han åpner likevel for at Orkla kan gjøre oppkjøp på både en og fem milliarder kroner.

- Det kommer an på mulighetene som åpner seg, sier Korsvold.

- Rec er ikke viktig

Fra å være en av Orklas viktigste investeringer, gikk solenergiselskapet Rec - hvor Orkla eier 40 prosent - til å bli et mareritt. Kursen har falt med med over 90 prosent siden toppen.

AksjeLongname: Renewable Energy CorporationTicker: RECMarked: OSEOrganiasonsnummber: 977258561TSID:Trade time: 2012-05-03 12:59:15Last: 3.324Close: 3.39Periode: 1year

Nå er marerittet egentlig over. Rec får seile sin egen sjø.

- Recs markedsverdi er på 1,4 milliarder kroner, og det er en veldig liten del av Orklas portefølje. Det er ikke riktig av Orklas ledelse å bruke mye tid og ressurser på Rec, sier Korsvold.

- Sapa er mye viktigere for Orkla, sier Korsvold.

Både Rec og Sapa, sammen med Borregaard, er lagt ut for salg. Så langt uten napp.

Sliter

Aluminiumselskapet sliter åpenbart, noe som kanskje er med på å dempe apetitten hos potensielle kjøpere.

Spesielt den europeiske virksomheten sliter, og tynger selskapet i så stor grad at andre markeder ikke klarer å kompensere for dette.

Eksempelvis vokste den amerikanske virksomheten med 13.000 tonn i første kvartal, men samtidig falt salget i Europa med 106.000 tonn.

Sapa-sjef Svein Tore Holsether har gjennomført et kostnadskuttsprogram. Det kan komme flere.

- Dersom det europeiske markedet ikke bedrer seg, må vi gjøre nye grep for å bedre lønnsomheten, sier Holsether.

Ser seg selv som selger

Selv etter at en ny konsernsjef er på plass i Orkla, tror Korsvold han kan komme til å spille en viktig rolle.

Den nye konsernsjefen skal konsentrere seg om på utvikle merkevareselskapene.

- Salgsprosessene blir en styrejobb, sier Korsvold.

E24 peker på at han dermed skisserer en nesten todelt ledermodell, hvor han selv skal håndtere Orklas industrivirksomheter, mens den nye konsernsjefen blir å lede Orkla Brands..

- Nei. Det er bare en konsernsjef. Men styret må håndtere salget av virksomheter.

Det kan trekke ut i tid, innrømmer Korsvold.

- Disse prosessene, det vil i første rekke si salget av Sapa, må ta den tiden det tar.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om