Giganttap for Carnival etter cruiseforlis

Moderrederiet til Costa Concordia tar giganttap i årets første kvartal og kutter samtidig overskuddsmålet dramatisk.

DRAMATISK: Costa Concordia-forliset har så langt krevd 25 menneskeliv. Syv andre er fortsatt savnet, og er nå antatt omkommet. Totalt har derfor 32 mennesker mistet livet i den dramatiske ulykken i januar.

Giuseppe Modesti
  • Ole Martin Skaug
Publisert:,

Cruisekatastrofen utenfor øya Giglio i Middelhavet har fått større konsekvenser for cruiserederiet Carnival Corporation enn først antatt.

En telekonferanse med analytikere, investorer og presse etter cruiserederiets resultatfremleggelse fredag ga et innblikk i hvor mye skade en slik tragedie kan påvirke et selskaps virksomhet.

Carnival kuttet sitt overskuddsmål for 2012 med 40 prosent - eller 900 millioner dollar, tilsvarende 5,1 milliarder kroner.

E24 BØRS: Følg Carnival-aksjen her

Verdens største

Cruiserederiet er verdens største med 10 datterrederier under seg, deriblant Costa Cruises som eier forliste Costa Concordia.

Ifølge verdens største cruisenettsted Cruisecritic.com som deltok i telekonferansen, fortalte rederiets direktører at 2012 hadde startet lovende helt til ulykken inntraff på kvelden 13. januar.

Tapte 787 millioner

I årets første finansielle kvartal tok Carnival et tap på 139 millioner dollar (787,5 millioner kroner), eller 18 cent per aksje, som følge av den største maritime katastrofen i moderne historie.

Til sammenligning var Carnivals nettoresultat på 152 millioner, eller 19 cent per aksje, i samme periode i fjor.

Men det er ikke bare det ventede dramatiske fallet i overskuddet som gir Carnival slagside.

Overtatt av forsikringsselskapene

Skipet Costa Concordia, som ligger halvt nedsunket utenfor kysten av Toscana, er nå overtatt av forsikringsselskapene.

Utgiftene relatert direkte til skipet var 29 millioner dollar (164,3 millioner kroner) - hvorav 10 millioner dollar var egenandel knyttet til personskadeforsikringer.

Carnival tok også ut en erstatning på 515 millioner dollar (2,9 milliarder kroner) fra forsikringsselskapene, noe som påvirker nedskrivingen av Costa Concordias nettoverdi.

Skipet blir også ansett som å være tapt. Costa-rederiet har blitt forelagt seks forskjellige planer om heving av skipet, og vil ta en endelig avgjørelse i slutten av mars, eller tidlig april.

(saken fortsetter under bildet)

NEDSUNKET: Costa Concordia ligger halvveis under overfalten utenfor den italienske øya Giglio.

FILIPPO MONTEFORTE

Bestillingene har rast 90 prosent

Carnival forplikter seg videre til Costa-rederiet videre. Flere bransjefolk spådde at Carnival ville legge ned Costa, eller startet selskapet opp igjen under nytt navn. Costa var et av Europas mest suksessfulle rederier - helt frem til ulykken.

Siden den gang har Costas bestillinger rast mellom 80 til 90 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, og rederiet kansellerte all markedsføring.

Costas moderselskap forventer nå at det italienske rederiet vil tape 100 millioner dollar (566,5 millioner kroner) i år, istedenfor et ventet overskudd på 400 millioner dollar - tilsvarende 2,26 milliarder kroner.

Men direktørene i Carnival var likevel optimistiske. For antall avbestillinger på alle fremtidige Costa-cruise, uansett skip og uten avbestillingsgebyrer, har vært færre en hva rederiet forventet.

- Folk, til og med i Italia, ser på dette som et fryktelig engangstilfelle, og de mener det ikke er et problem med selskapet, merkevaren, ledelsen eller sikkerheten ombord på skipene, sa Howard Frank, Carnivals driftsjef under telekonferansen.

- Costa kommer sterkere tilbake

Administrerende direktør i Carnival, Micky Arison, la til at det ikke er noen tvil om at Costa, som har cruiset passasjerer i mer enn 60 år, vil komme tilbake, «sterkere enn noensinne».

Selskapet vil bygge opp Costa på nytt, med ny markedsføring og nye tiltak, og Costas skip vil seile med samme priser - selv om det betyr at skipene seiler med langt lavere kapasiteten - for å opprettholde merkevaren.

Cruisebestillingene på tvers av rederiene er under nivået sammenlignet med fjoråret. De amerikanske rederiene - Carnival, HAL, Princess og Seabourn - har alle opplevd et fall på noen prosent, til tross for lavere billettpriser.

Verst har det gått ut over cruiserederienes Europa-linjer, med den pågående gjeldskrisen på kontinentet og naturlig nok ettervirkningen av forliset i januar.

Brann på søsterskip

Under én måned etter forliset var et søsterskip av Costa Concordia i trøbbel utenfor Seychellene.

En brann om bord Costa Allegra førte til at skipet, med 1.000 personer om bord, drev uten motorkraft utenfor øystaten.

Carnival har nå bestemt seg for å kvitte seg med ulykkesskipet.

Rederiet har tidligere forsøkt å selge Allegra uten hell, og nå må muligens skipet selges som skrapmetall - noe som naturlig nok har redusert prisen kraftig.

LES OGSÅ:

Her kan du lese mer om

  1. Carnival

Flere artikler

  1. Rister av seg Costa Concordia-effekten

  2. Fire cruise-ulykker som tynger cruise-aksjene

  3. Costa Concordia-eier varsler investorer om tap

  4. Annonsørinnhold

  5. - Cruiseulykken vil ikke få konsekvenser for industrien

  6. Brannskadd cruiseskip taues i land