Funcom-spill i ferd med å floppe

Vil neppe nå salgsmålene, innrømmer selskapet.

LANSERT I JULI: Funcom lanserte «The Secret World» i begynnelsen av juli.

  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

Før lanseringen i begynnelsen av juli hadde Funcom utarbeidet to salgsmål for storspillet «The Secret World».

I en børsoppdatering fredag morgen innrømmer selskapet at det er lite trolig at noen av disse målene nås.

Samtidig skriver selskapet at det allerede nå vurderer å gjøreregnskapsmessige tapsavsetninger på spillet.

Halvparten av Conan

Et av scenarioene Funcom hadde laget for «The Secret World» tok utgangspunkt i salget av selskapets forrige storspill «Age of Conan».

Dette online-spillet, som ble lansert i 2008, solgte litt over en million kopier det første året.

- ...basert på de foreløpige salgstallene, er ett scenario nå at salget de første 12 månedene vil bli mindre enn halvparten av det som lå til grunn for «det Conan-lignende scenariet, skriver Funcom i børsmeldingen.

I disse beregningene lå det en forventning om at «The Secret World» skulle gi inntekter på rundt 100 millioner dollar de første 12 månedene av spillets levetid.

Spillselskapet poengterer at de faktiske salgstallene for Conan-spillet var lavere enn det som lå til grunn for scenariet, og at kostnadene for «The Secret World» er lavere enn for Conan.

I det andre scenariet Funcom opererte med før lanseringen 3. juli, la spillselskapet til grunn at salget skulle ligge 30 prosent høyere enn for «Conan». Det ville i så fall gitt inntekter på 157 millioner dollar.

Flere abonnenter?

Online-spill henter inntektene sine fra to kilder, salg av selve spillet og en månedlig avgift for å spille mot andre spillere.

Funcom gjentar, slik det har poengtert tidligere, at spillet har fått gode kritikker, og at det derfor finnes en oppside for «The Secret World».

- En mulighet er at spillet vil selge langt mindre de første 12 månedene enn de to scenariene vi har snakket om tidligere, men at høyere kundetilfredshet vil føre til flere abonnenter enn «Age og Conan». Over tid vil det kunne sikre Funcom flere kunder og høyere inntekter, skriver Funcom.

Skal selge på Steam

I salgsoppdateringen skriver Funcom at selskapet nå iverksetter en rekke tiltak for å løfte interessen for spillet.

Ett av grepene er å gjøre det tilgjengelig for nedlasting via Steam, som benyttes av 54 millioner brukere verden over.

Videre tas det sikte på å utvide spillets med tilleggspakke, øke markedsføringsinnsatsen og arrangere aktiviteter i spillet.

Sjefsbytte

Dagen før den offisielle lanseringen av «The Secret World» gikk Trond Arne Aas av som sjef for Funcom.

Han avviste at dette hadde noe med forventningene til «The Secret World» å gjøre.

- Nå er spillet ute. Vi har en lanseringskampanje planlagt. Da er det levert. Da fortsetter jeg i en litt friere rolle, sa Aas til E24 da.

Les også: Funcom-sjefen går dagen før storlansering

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Funcom

Flere artikler

  1. Funcom-kollaps

  2. Eks-sjefen i Funcom svarer på investorenes vanskelige spørsmål

  3. - Jeg ønsker ikke navnet mitt knyttet til elendig dømmekraft i investering

  4. Denne dagen kommer aksjonærene i Funcom til å huske

  5. Slik snakket Funcom opp sin egen flopp