Eksplosjon i nettsalget ga kraftig vekst for Helly Hansen

Helly Hansens nettsalg mer enn doblet seg i fjerde kvartal, og var det eneste lyspunktet i en ellers blytung rapport fra eieren Canadian Tire.

DOBLET: Helly Hansen leverte heftig vekst i fjerde kvartal, drevet av en dobling av nettsalget til forbruker.

Helly Hansen
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

Helly Hansen leverte en salgsvekst på 12 prosent i fjerde kvartal av 2020, sammenlignet med samme periode året før.

Det fremgår av kvartalsrapporten til Helly Hansens eier, det canadiske retail-konsernet Canadian Tire, som kjøpte den tradisjonsrike klesprodusenten for nær seks milliarder kroner i 2018.

«Vi er veldig fornøyde med Helly Hansens resultater», uttalte Canadian Tire-sjef Greg Hicks i en telefonkonferanse med investorer torsdag denne uken.

Helly Hansens direktesalg til forbrukere (DTC) beskrives som «eksepsjonelt sterkt», og sto for 40 prosent av merkevarens omsetning i kvartalet.

Med stengte butikker og kjøpesentre under pandemien var det netthandel som dro lasset, med en økning på 120 prosent fra samme periode året før.

«Dette gir en klar indikasjon på merkevarens appell på verdensbasis», la Hicks til.

KJØPTE I 2018: Canadian Tire har fått fart på nettsalget til Helly Hansen.

Jonathan Hayward / The Canadian Press
Les også

Canadisk firma kjøper Helly Hansen

Skriver ned for 180 mrd.

Helly Hansen leverte en omsetning på 2,9 milliarder kroner i sitt siste driftsår før Canadian Tire overtok for snart tre år siden.

I fjerde kvartal i fjor endte omsetningen på 1,3 milliarder kroner. Det ga en omsetning for hele 2020 på 3,6 milliarder kroner, tilsvarende en valutajustert vekst på to prosent.

Les også

Helly Hansen-sjefen om eierbytte: – Vi skal fortsette å investere i Norge

Canadian Tire annonserte denne uken planer om nedleggelse av alle sine 18 butikker under kjedekonseptet National Sports i delstaten Ontario.

Det dramatiske grepet utløser nedskrivninger på heftige 180 milliarder kroner.

«Dette har vært en vanskelig beslutning, særlig på grunn av innvirkningen dette har på mennesker. Vi gjør alt vi kan for å omplassere ansatte internt i konsernet», uttalte finansdirektør Gregory Craig under telefonkonferansen.

Canadian Tire har drevet med seks ulike kjedekonsepter. SportChek er den største, og hadde 397 butikker i Canada ved utgangen av 2020, mot 402 året før.

Canadian Tire-kursen har hentet seg kraftig inn etter et Covid-19-drevet ras i mars i fjor, og er opp 37 prosent de siste seks månedene. Børsverdien er på nær 67 milliarder kroner.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Helly Hansen

Flere artikler

  1. Kid med milliardomsetning – økte salget 6,6 prosent

  2. Gresvig-konkurs og pandemi ga Sport 1 vekst på 840 mill.

  3. Fjordkraft ser «intens» konkurranse - økte likevel marginene i fjor

  4. Annonsørinnhold

  5. Europris med kraftig vekst

  6. Stein Erik Hagen vurderer å børsnotere Komplett etter rekordår