Turbulensen i Norwegian

Jobber for å gjøre Norwegian «investerbart»: – Gjelden skal ned

På mandag må Norwegian klare å overbevise en irsk dommer om at selskapet har en fremtid. Deretter må selskapet overbevise investorer om å sette pengene sine i denne fremtiden.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.), kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian. Arkivbilde.

Fredrik Hagen, NTB
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Vi er avhengig av å komme ut av prosessen med et selskap som er «investerbart», et selskap som nye investorer finner attraktivt, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian.

Det er gått to uker siden Norwegian den 18. november annonserte at selskapet har søkt konkursbeskyttelse i Irland (kjent som «examinership») for sine irske datterselskaper Arctic Aviation Assets (AAA) og Norwegian Air International (NAI), samt relaterte selskaper.

AAA er selskapet som enten har leaset inn eller eier Norwegians fly, mens NAI er et av de mange flyselskapene i Norwegian-konsernet. i tillegg har Norwegian bedt den irske domstolen gi selve morselskapet i Norge, Norwegian Air Shuttle, konkursbeskyttelse som relatert part.

Torsdag sendte selskapet ut hovedrammene for den andre redningspakken som lenge har vært varslet. Norwegian fikk gjennomført den første pakken før sommeren, men trengte mer krisehjelp.

Selskapet har i mange måneder vært klare på at de trenger påfyll av mer kapital.

Etter at den norske staten sa nei til å stille med friske penger, søkte man konkursbeskyttelse for å gjennomføre en restrukturering via Irland.

Torsdagens børsmelding fra Norwegian inneholdt en rekke viktige nyheter – hvorav den viktigste er Norwegians skisse for den andre redningsplanen til selskapet.

Selv om hovedrammene er presentert vil Norwegian foreløpig ikke dele flere sentrale detaljer, som hvor mange fly de vil sitte igjen med og hvor mye gjeld som må bort.

Norwegian har satt et mål om å ferdigstille examinership-prosessen 26. februar.

– Så er det en frist for å søke om å få ytterligere 50 dager ved behov, men det har vi ikke søkt om per dags dato. Målet vårt er å bli ferdig til 26. februar, sier Karlsen.

PS! Styret i Norwegian har også bedt om fullmakt til å betale ut lønnen til toppledelsen i form av aksjer og ikke kontanter.

Les på E24+

Det lukter konkursløsning også for norske Norwegian

Her er høydepunktene fra torsdagens melding:

Les også

Analytiker har tro på Norwegian-plan: – Tror det er en fair sjanse

– Gjelden skal vesentlig ned

Norwegian klarte fra starten av året og frem til utgangen av september å redusere sin netto rentebærende gjeld fra 61,7 til 48,5 milliarder. Det skjedde hovedsakelig fordi kreditorer og leasingselskaper fikk utdelt Norwegian-aksjer i bytte mot at gjeld ble slettet.

Gjeldsforpliktelsene er likevel fortsatt på hele 73,4 milliarder, når man regner med både brutto lån og leasingforpliktelser.

I skissen som ble presentert torsdag kommer det frem at «alt eller deler» av selskapets ulike gjeldsforpliktelser skal bort ved å konvertere dem til aksjer.

– Hva er det minste dere mener dere må ha av gjeldsreduksjon?

– Det avhenger av hvor mye vi får ut av examiner-prosessen og hvilket kapitalbehov Norwegian vil ha når man kommer ut av den, sier Geir Karlsen og fortsetter:

– Men gjelden skal ned. Vi går ikke ut med et eksakt tall i dag, men at den skal vesentlig ned er det ingen tvil om.

Den norske regjeringen ga det Norwegian-sjef Jacob Schram beskrev som en «knyttneve i magen» i november, da de sa nei til å bidra med direkte støtte til Norwegian i den nye redningspakken. I etterkant har debatten rast, og både Senterpartiet og fagforeninger har argumentert mot regjeringens vedtak.

– Det har vært stor aktivitet i det politiske miljøet og aktører knyttet opp til det. Vi opplever at det er enorm støtte til Norwegian og den sentrale rollen vi spiller i samfunnet, sier Schram til E24.

– Stortinget har bedt regjeringen vurdere en kompensasjonsordning for luftfarten innen januar. Kan det påvirke restruktureringsprosessen deres? 

– Det er jo en ordning som vil gjelde hele luftfarten, men alt som kan bidra vil jo være en fordel for oss. Om det er nok vil vi måtte se an fremover, og det vil også avhenge av hva vi kan få til med myndigheter og andre aktører, sier Schram.

Ny leasing-topp trekker seg fra Norwegian-verv

Mener fire milliarder bør holde

Norwegian varsler at siste steg i den nye finansieringspakken vil være en emisjon der man henter inn inntil fire milliarder i frisk kapital. Til sammenligning har SAS fått inn 12 milliarder.

– Er det nok med fire milliarder når man ser hva andre flyselskaper har hentet inn?

– Vi har vært ganske flinke til å passe på pengene. Da vi fikk nei fra den norske staten om mer støtte nå i høst, gikk vi fra å ha 21 til 6 fly i luften. Nå ligger vi på 7. Dermed er «cash burn» på et minimum, sier Jacob Schram.

– Men det vi håper å få til gjennom denne planen bør være tilstrekkelig for å ta oss frem til det punktet der vi tror covid-19 slipper taket – sommeren 2022, fortsetter han.

Norwegian har tidligere anslått at det renner ut mellom 300 og 500 millioner kroner mer i måneden enn det kommer inn under coronapandemien. Selskapet har indikert at de vil ligge under dette nivået fremover. For SAS sin del ligger tallet mellom 500 og 700 millioner svenske kroner.

– Vi mener at hvis vi får til noe i nærheten av det vi har foreslått, vil en emisjon på inntil fire milliarder være tilstrekkelig, sier Karlsen om prosessen i Irland.

– Dere har lenge sagt at dere har en dialog med kreditorene, men tror dere at dere får nok støtte til å få gjennom pakken i den irske prosessen?

– Vi har både gjennom og etter sommeren hatt en god dialog med særlig de største kreditorene på flysiden. Vi opplever at den støtten de har vist fortsatt er der og det at AerCap har tatt ut to fly er et godt tegn på det, sier Karlsen.

Med flysiden referer han til leasingselskaper og de som har finansiert flyene som Norwegian eier. Utover dette har Norwegian også obligasjonseiere og andre kreditorer.

Les også

Norwegian foreslår aksjespleis

Har reserveplan for hissige kreditorer

I børsmeldingen torsdag poengterer Norwegian at de mener en irsk konkursbeskyttelse (examinership) vil beskytte selskapet globalt mot at kreditorer håndhever sine krav.

Samtidig åpner selskapet for å søke konkursbeskyttelse under den nye norske loven om rekonstruksjon.

– Hvor sikre er dere på at irsk rett vil beskytte Norwegian i andre jurisdiksjoner som Norge eller USA?

– Vi mener det bør være tilstrekkelig isolert sett, men skulle det vise seg at det ikke er tilfellet så har vi en plan for det. I den planen kan det være at enkelte selskaper, typisk NAS (morselskapet i Norge, journ.anm.), vil sende en søknad i Norge, sier Karlsen.

Han poengterer at Norwegian så langt kun har tatt noen få av sine selskaper under irsk konkursbeskyttelse og at man vil gjøre nødvendige beslutninger fortløpende i prosessen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Norwegian
  4. Jacob Schram
  5. Konkursbeskyttelse
  6. Irland
  7. Geir Karlsen

Flere artikler

  1. Norwegian-sjefen: – Jobber beinhardt for å beskytte arbeidsplasser

  2. Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital

  3. Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april

  4. Nå har disse to maksimalt 150 dager på seg for å redde Norwegian

  5. Møt de to irene som nå vil avgjøre om Norwegian får overleve