Gucci-eier med pandemi-comeback
Luksuskonsernet Kering leverer resultater på nivåer sist sett før pandemien. Veksten ledes an av Gucci-merkevaren.
– Vi hopper tilbake over pre-pandemiske nivåer, uttalte François-Henri Pinault, Kerings styreleder og toppsjef i kvartalsrapporten.
Han og Kering leverte tirsdag resultater som viste en vekst på 25,8 prosent fra første kvartal 2020, spesielt drevet av sterkt Gucci-salg i Asia og USA.
Det er ifølge Reuters godt over hva analytikerne hadde anslått på forhånd.
Til sammen omsatte selskapet for 3,89 milliarder euro (39,1 mrd. kroner) i første kvartal, opp fra 3,2 milliarder euro (32,1 mrd. kroner) til samme tid i fjor, ifølge kvartalsrapporten.
Gucci står for 60 prosent av Kerings omsetning, men konsernet eier også merkevarene Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, og flere andre motehus.
Rike turister uteblir – luksusbutikkene permitterer
Vil fremdeles påvirkes av pandemien
Da pandemien brøt ut våren 2020 og selskapet leverte halvårsrapport den påfølgende sommeren var tonen derimot en annen.
Omsetningen var ned over 30 prosent, og Pinault kalte månedene «den tøffeste perioden man noen gang har vært gjennom».
Mote-toppen skriver i dagens rapport at man fremdeles vil kjenne påvirkningen fra pandemien, men har likevel tro på et sterkt 2021.
Louis Vuitton og Dior reddet luksusgigant
Fremdeles tøft i Vest-Europa
Det er asiatene og amerikanerne som kjøper Kerings eksklusive klær og drar opp salgstallene.
I et nedstengt Europa er det likevel grelle tall for den franske motegiganten. Omsetningen er ned 34 prosent.
Det er ikke like ille som i andre kvartal 2020 hvor tilbakegangen var på hele 66 prosent i Europa, og det skal sies at utviklingen går i riktig retning.
I Norge er det danske Group 88 som har rettighetene til salg av Kering-merkevarene, og har flere butikker på rekke og rad i Oslo sentrum som har vært stengt store deler av første kvartal.