Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag

Før den irske og norske domstolen kan ta endelig stilling til om Norwegian skal leve videre, skal kreditorer og aksjonærer få si sitt. Den irske rekonstruktøren venter at den irske dommeren kan avsi en dom 26. mars.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian. Arkivbilde.
Turbulensen i Norwegian
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Norwegian og selskapets rekonstruktører står midt oppe i nok en hektiske uke.

Torsdag var det innkalt til møter blant aksjonærene, en gruppe kreditorer og en gruppe kunder.

Aksjonærmøtet startet klokken 09:00.

  • Etter 44 minutter ble resultatet klart: 99,57 prosent av aksjonærene som hadde koblet seg på eller sendt inn fullmakt sa ja til Norwegians nyeste redningsplan.

Dermed har selskapet passert et av de viktige hindrene på veien for å redde selskapet fra konkurs.

I sin introduksjon kom imidlertid Norwegians irske rekonstruktør med en nyhet:

– Vi forventer at confirmation day vil skje neste fredag i den irske domstolen, sa Kieran Wallace i KPMG, som er den rettsoppnevnte rekonstruktøren.

Wallace regner altså med at den irske dommeren, Michael Quinn, vil kunne gi en endelig godkjenning for redningsplanen som ligger på bordet den 26. mars. Planen vil da kunne gjennomføres av Norwegian.

Før dommeren kan si ja er det imidlertid noen hinder til som må passeres. Det må også skaffes nok støtte hos kreditorene. De ulike kreditorgruppene møtes torsdag og fredag.

Se oversikten over alle møtetidspunktene under – E24 følger utviklingen løpende.

  • Etter aksjonærmøtet på morgenen ble det avholdt et møte blant de usikrede kreditorene i Norwegian Air Shuttle klokken 13:00. Resultatet fra denne avstemmingen er ennå ikke offentliggjort.
  • Klokken 17:45 norsk tid begynte møtet blant kundene som er kreditorer at Norwegian Air Shuttle. Her stemte 453 kreditorer for (med krav på 4,4 millioner), mens 293 kreditorer stemte mot (med krav på 2,5 millioner).

– På grunnlag av dette har forslaget blitt godkjent, sa en av rekonstruktørens advokater etter opptellingen av stemmene til kundekreditorene.

Det er anslått at rundt 34.000 kunder ikke vil få kravene sine dekket fullt ut av Norwegian.

Les også

Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

Aksjonærene sa ja

Norwegian presenterte formelt den nye redningsplanen 11. mars. Denne uken er det kalt inn til møter blant aksjonærer og kreditorer der det skal stemmes over planen.

Les hva planen går ut på i faktaboksen lenger ned i saken!

Aksjonærene ble bedt om å stemme ja, nei aller avstår til redningsplanen som er presentert. Resultatet ble altså et overveldende flertall «ja».

Generalforsamlingen som startet 09:00 norsk tid ble ledet av Kieran Wallace, den rettsoppnevnte rekonstruktøren i Irland fra KPMG. Det er Wallace og den norske rekonstruktøren Håvard Wiker som i realiteten har kontroll over Norwegian-konsernet under konkursbeskyttelsen.

Klokken 09:44 kunne Wallace og advokaten hans konkludere med at 186 aksjonærer, som sitter med drøye 158.000 aksjer, hadde stemt for. Totalt har Norwegian per i dag 40,2 millioner aksjer, noe som tilsier at rundt 0,4 prosent av alle aksjene stemte ja.

Hvis selskapet får stemme de trenger fra de ulike aktørene, så kan prosessen gå videre og de to dommerne kan godkjenne redningsplanen som er presentert.

Les også

Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning

Må hente minst 4,5 milliarder

Flyselskapet Norwegian befinner seg nå i sin andre restrukturering på to år.

Da coronapandemien for alvor slo inn over verden for ett års tid siden ble luftfarten sendt ut i sin dypeste krise i moderne historie.

Norwegian ble hardt rammet og for å unngå konkurs klarte selskapet i fjor vår å få på plass en redningsplan som sikret selskapets overlevelse en stund.

Mot slutten av fjoråret trengte selskapet mer kapital og selskapet søkte både irsk og norsk konkursbeskyttelse som en del av redningsoperasjonen. Siden har man arbeidet intenst for å bli kvitt fly, få kreditorer med på å redusere gjelden og jakte etter investorer som vil sette nye penger i selskapet.

– Flyselskapet ble etablert i 1993 og var en av de største lavprisselskapene i Europa og blant de ti største i verden. I 2019 fraktet de 36 millioner passasjerer og så kjenner vi alle til effekten av pandemien fra mars 2020, sa Kieran Wallace i sin introduksjon.

– 95 prosent av alle flyginger ble kansellert og i juni 2020 var 8.000 ansatte permittert eller sagt opp, fortsatte han.

Han påpekte at restruktureringen avhenger av at Norwegian klarer å hente minst 4,5 milliarder kroner.

– Det er verdt å nevne at hvis selskapet ikke lykkes med kapitalinnhentingen, vil ikke forslagene til avstemming bli gjennomført. Hvis beløpet blir større enn 4,5 milliarder kan utvanningen bli større, sa Wallace, med referanse til eierandelen kreditorer og eksisterende aksjonærer blir sittende igjen med.

Les også

Norwegian fikk medhold i Irland: Dommeren overkjører fire kreditorer

Les også

Norwegian-leverandører reagerer på redningsplan: – Vi er litt forbannet

Her er møteplanen

Torsdag 18. Mars

  • Vedtatt – Kl. 09:00: Ekstraordinær generalforsamling – Norwegian Air Shuttle (det norske børsnoterte morselskapet)
  • Kl. 13:00: Møte for usikrede kreditorer i Norwegian Air Shuttle
  • Vedtatt – Kl. 17:45: Møte for kundekreditorer i Norwegian Air Shuttle

Fredag 19. Mars

  • Kl. 09:15: Møte for usikrede kreditorer i Norwegian Air International (Norwegians irske flyselskap)
  • Kl. 10:30: Møte for kundekreditorer i Norwegian Air International
Les også

Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Flyselskaper
  4. NAS
  5. Norwegian
  6. Emisjon

Flere artikler

  1. Irsk rekonstruktør advarer Norwegian-kunder: Kundekrav kan koste 2.500 kroner i gebyr

  2. Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

  3. Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra

  4. Overkjørte Norwegian-kreditorer med krav på 6,1 milliarder: Kan få igjen 306 millioner

  5. Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april