Betalingen til tankskip stiger kraftig: Ratene nesten doblet på to uker

Mye olje som skal fraktes, deriblant fra USA, i kombinasjon med lite nye skip i markedet og forberedelser til strengere utslippskrav setter fart i tankmarkedet, ifølge analytiker.

RATENE STIGER IGJEN: Betalingen til tankskip har gjort et kraftig hopp. Her er Teekays oljetanker Kyeema Spirit.

AFP
Publisert:

Betalingen til store tankskip har skutt fart igjen etter et fall fra skyhøye nivåer i oktober.

  • I spotmarkedet steg fraktratene for skipene av typen VLCC til 96.000 dollar per dag fredag, viser en oversikt hos VesselsValue.
  • Det er opp fra 57.000 dollar per dag i løpet av uken, og nær en dobling fra nivået på 51.000 dollar om dagen for to uker siden.

Tankmarkedet steg til rekordnivåer tidligere i høst, da flere uforutsette hendelser utløste det Frontline-sjefen kalte en «perfekt storm», men falt deretter ned igjen.

Ratene er nå likevel på et mye høyere nivå enn det som har vært vanlig de siste årene. Bortsett fra toppen i oktober må man tilbake til 2015 for å finne tilsvarende nivåer, viser oversikten hos VesselsValue.

Det gir også gode penger i kassen for en aktør som Frontline, som tidligere har sagt at de trenger 24.500 dollar per dag for å tjene penger på sine VLCC-er.

Les på E24+ (for abonnenter)

Skjebnevalg i skipsfarten: Dette er aksjene som kan seile gjennom miljøstormen

Ser høy etterspørsel

Shippinganalytiker Espen Landmark Fjermestad i Fearnley Securities peker på god etterspørsel etter oljefrakt og et lavt antall nye skip i markedet som noen av årsakene til rateoppgangen i det siste.

November endte på 150 oljelaster, som er like høye volumer som da Opec produserte for fullt før oljekartellets produksjonskutt i fjor, ifølge analytikeren.

– I tillegg er vi godt i gang med desember, med 40 laster så langt.

– Lasteprogrammene ut fra Midtøsten har vært bra, og så har vi sett at eksporten fra USA er tilbake over tre millioner fat per dag. Også fra Brasil og Nordsjøen i form av Johan Sverdrup har vi sett ekstra laster de siste ukene, sier han.

Den voldsomme økningen i amerikansk oljeproduksjon de siste årene har gjort at landet nå eksporterer olje, og med lange seilingsdistanser til markedene bidrar dette positivt til etterspørselen etter oljefrakt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ekspertene spår bonanza for tankskip. Kan én joker ødelegge festen?

Tar skip ut av flåten

Fjermestad trekker også frem en «markant reduksjon i antall nybyggleveringer».

– På toppen av det har vi scrubber-installasjonene. Vi så lite i tredje kvartal, men det var ekstremt mange som var estimert i fjerde kvartal, sier analytikeren, som viser til at 65 tankskip er ventet å installere rensesystemet i inneværende kvartal.

Nye utslippskrav fra nyttår gjør at skipene enten må installere rensesystemer, såkalte scrubbere, eller gå over til renere drivstoff.

Skip som skal utrustes med renseanlegg blir dermed tatt ut av flåten for en periode, noe som bidrar til et strammere marked.

I tillegg har prisene på bunkers falt inn i november i forbindelse med at mange rederier går over til drivstofftyper med lavere svovelinnhold, ifølge Fjermestad.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentarer: Velg rederiene med den enkleste og mest kortsiktige utslippsløsningen

– Ivrige etter tonnasje

Analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities ser også flere årsaker til at tankmarkedet holder seg sterkt.

Han peker på at markedet vanligvis er bra på denne tiden av året, ekstra etterspørsel fra raffinerier som forbereder seg på omleggingen til de strengere utslippskravene i skipsfarten og at inntil 1,8 prosent av den totale oljetankflåten ute av drift i dagens marked for å installere renseanlegg.

– Forrige uke og uken før så vi antallet VLCC-er tilgjengelig for å laste i Persiabukta falle signifikant, blant annet på grunn av et stort antall laster som kom til markedet i Atlanterhavet. I tillegg til god flyt ut av Midtøsten, så har befraktere blitt svært ivrige etter å sikre seg tonnasje, skriver han i en e-post.

Les også

Spetalen med nye tankkjøp: Øker kraftig i Okeanis Eco Tankers

Venter gode tider

Fjermestad i Fearnleys forteller at november og desember vanligvis er gode måneder i tankmarkedet, men tror ikke at ratene skal tilbake til de skyhøye nivåene fra oktober.

Fearnleys prognose er at VLCC-ratene vil ligge på i gjennomsnitt 60.000 dollar om dagen neste år.

– Vi er spent på marsjfarten inn i neste år, men det som gjør oss komfortable med våre estimater er at vi har betraktelig mindre leveringer (av nybygg) neste år. Og mye konvensjonell ny olje skal starte opp, sier analytikeren, som peker på prosjekter i både USA, Vest-Afrika, Sør-Amerika og Nordsjøen.

Totalt forventes produksjonen utenfor Opec opp med 2,3 millioner fat per dag neste år, ifølge Fjermestad.

– Det er mye olje som kommer inn i markedet nå, sier han.