Britene ut av EU

Norwegian om Brexit-fredagen: – Vi flyr som normalt

Britene, EU og flyselskapene forbereder seg for fredagens merkedag når britene skal forlate Den europeiske union. På Norwegians britiske kontor beholder de roen.

Ole Christian Melhus, landsjef for Storbritannia i Norwegian, avbildet på selskapets kontor på Gatwick torsdag.

Ole Berg Rusten / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

GATWICK/LONDON (E24): Fredag klokken 23:00 britisk tid, midnatt Brussel-tid, skal det skje: Storbritannia forlater EU.

Det har vært mye spekulasjoner om hva som vil skje med luftfarten når det skjer. Det har vært stilt spørsmål om alt fra flyrettigheter, flylisenser, tekniske godkjenninger og mannskapssertifikater fortsatt vil være gjeldende eller ikke.

Selve brexit-datoen har vært utsatt mange ganger, men nå ser alt ut til at det skjer. Samtidig kan det norske flyselskapet Norwegian berolige passasjerer og ansatte:

– Vi flyr som normalt. Vi har hatt en lang og fin dialog med britiske myndigheter, og har full kontroll på alt som er av regelverk og lovgivning som sikrer våre rettigheter. Så det blir ingen endringer, sier Ole Christian Melhus, landsjef for Storbritannia i Norwegian til E24.

– Vi må alltid ta forbehold om at ting kan endre seg, men i overgangsperioden som varer til 31. desember vil ingenting endre seg, supplerer Philip Allport, kommunikasjonssjef for Storbritannia og Irland i Norwegian.

– I sikkerhetskontrollen vil ingenting endre seg og europeere vil også kunne fortsette å reise med ID-kortene sine som normalt, fortsetter Allport.

– Har dere hørt om andre flyselskaper som frykter for morgendagen?

– Som bransje har vi hatt nok tid til å forberede oss siden 2016. Jeg kan ikke snakke for andre bransjer, men luftfarten er så klare som vi kan bli, sier Allport.

– Det som må bli avgjort når det kommer til regulatoriske forhold er Storbritannias forhold til EASA – forblir vi medlem eller setter vi opp vårt eget tilsynssystem. I dag speiles alle EASA-reglene i Storbritannia, forteller briten Philip Allport videre, med referanse til det europeiske luftfartstilsynet.

Les også

Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

Philip Allport, kommunikasjonssjef for Storbritannia og Irland i Norwegian

Ole Berg Rusten / NTB

Billettsalget ikke påvirket

Norwegian har ingen innenriksruter i Storbritannia, men har et omfattende rutenett til Europa og på langdistanse fra Gatwick.

Selskapet er det tredje største på Gatwick-flyplassen i London etter Ryanair og EasyJet, men er størst på flyplassen når det gjelder langdistanse. Mesteparten av langdistansepassasjerene til Norwegian flyr til USA.

Denne trafikken sikres av at Storbritannia har en egen flyavtale med USA, som er atskilt fra EU og brexit.

– Har dere sett noen endringer i salget som følge av brexit?

– Ikke som følge av Brexit. England har sin styrke gjennom at det er et land som har mange lukrative bilaterale avtaler med andre land. Det sikrer at vi kommer til å fortsette her i lang tid med alle de mulighetene, sier Melhus.

– Rundt de mange tidligere brexit-datoene har vi kanskje sett noe effekt fordi folk kanskje ville bli her for å se hva som skjedde, men det er ikke snakk om noen nedgang, sier Allport.

– Ser dere noen måte brexit kan legge lokk eller begrense virksomheten deres i Storbritannia?

– Nei, ikke så langt vi kan se nå, sier Melhus.

Les også

SAS stanser alle flyvninger fra Kina

Tror Storbritannia kan vokse på brexit

Ole Christian Melhus trekker særlig frem at Storbritannia allerede har egne avtaler med en rekke land i Sør-Amerika, Afrika og Asia, samt USA. Dette sikrer Norwegians posisjon, forklarer han.

– Er det noen bekymringer på hva brexit kan føre til på sikt?

– Nei, tvert imot. Det kan være at England vil øke innsatsen for å få på plass enda flere bilaterale avtaler. Når de bare forhandler på vegne av seg selv, og man ikke må tenke på hele EU, så blir det mindre komplekst, sier Melhus.

– Hvilket synspunkt har dere på fremtiden for det britiske markedet med brexit, vil det gi økte eller reduserte volumer for luftfarten?

– Jeg vil gjerne tro at det vil skape muligheter, men da snakker vi fort om utviklingen på sikt. At Storbritannia nå skal forhandle en rekke handelsavtaler betyr fort at luftfarten blir en del av det. Det kan bety muligheter for luftfarten og Norwegian, men det er litt tidlig å konkludere, sier Allport.

Han peker samtidig på at både Heathrow- og Gatwick-flyplassene i praksis er fulle såfremt de ikke blir utvidet med nye rullebaner.

– Uavhengig av handelsavtaler og lignende forhold må kapasiteten være på plass for at flyselskapene skal kunne utnytte mulighetene som finnes i markedet, sier Allport.

Norwegian har i dag driftstillatelser (AOC) i Norge, Sverige, Irland og Storbritannia.

– Vi er satt opp på en litt annen måte enn mange andre flyselskaper. Norwegian UK, vår primære langdistansevirksomhet, har sin base her. Denne strukturen beskytter oss på mange måter mot problemene som brexit kunne føre til, sier Allport.

Både EasyJet og Ryanair har på mange måter kopiert Norwegian ved å opprette virksomheter med driftstillatelse i EU for å sikre seg mot mulige negative konsekvenser.

Les også

Norwegian forbereder seg på Corona-viruset: Har opprettet beredskapsteam

Les også

Nå tar Norwegian betalt for håndbagasje

Her kan du lese mer om

  1. Britene ut av EU
  2. Luftfart
  3. Norwegian
  4. Brexit
  5. Storbritannia
  6. EU
  7. Fly
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegians Argentina-sjef flyttes til Storbritannia

  2. Boris Johnson: – Teppet går opp for en ny akt

  3. Storbritannia vil gjenoppta forhandlingene med EU

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Derfor kan ikke Norwegian bli kinesisk

  6. Brexit-dagen i London: – Jeg hadde glemt at det skjer i dag