Kongsberg Gruppen selger Hydroid for 3,2 mrd.

Det norske forsvars- og teknologikonsernet selger amerikanske Hydroid med milliardgevinst. Gjennom en ny allianse med kjøperen satser man på å gi Kongsberg Maritime innpass til å selge utstyr til autonome farkoster, ubåter og skip i USA.

HÅPER Å SELGE NORSKE DELER: Kongsberg Gruppen selger datterselskapet Hydroid til verftskonsernet Huntington Ingalls Industries og inngår et samarbeid som kan føre til norske leveranser til blant annet Proteus-fartøyet (Avbildet).

Huntington Ingalls Industries
  • Marius Lorentzen
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Kongsberg Maritime selger datterselskapet Hydroid for 3,24 milliarder kroner til Huntington Ingalls Industries (HII), og inngår samtidig en strategisk samarbeidsavtale med det amerikanske verftskonsernet.

Hydroid utvikler og produserer autonome undervannsfarkoster til bruk i det sivile, forskning og militært.

Børsmeldingen sendte Kongsberg-aksjen opp rundt fire prosent fra start tirsdag.

Dette er den største transaksjonen Kongsberg Gruppen har gjort under Geir Håøys ledelse siden oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine i fjor – et oppkjøp som endte på 4,9 milliarder kroner til slutt.

Huntington Ingalls Industries er den største leverandøren av fartøy til den amerikanske marinen og har levert en rekke ulike fartøystyper til både den amerikanske marinen, kystvakten og internasjonale kunder. Huntington har 42.000 ansatte og er også det eneste verftet som bygger atomdrevne hangarskip og én av to skipsverft som bygger atomdrevne ubåter i USA.

Nå satser Kongsberg Gruppen på at de gjennom denne avtalen kan øke salget og få innpass i en rekke nye segmenter – både i USA og i Europa.

– Det er viktig for oss å komme inn på de plattformene vi ser vokser i USA og globalt, særlig i undervannssegmentet, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen til E24.

Han forklarer at man har sett en utvikling i markedet som gjorde at man nå har tatt den strategiske vurderingen å gå i allianse med Huntington.

– Hydroid har hatt en pen utvikling de årene vi har eid dem og de har bygget en betydelig posisjon mot den amerikanske marinen, sier Håøy og fortsetter:

– Det er stor oppmerksomhet rundt undervannsmarkedet, men utviklingen går i stor grad mot større og autonome farkoster. Det er spesielle sikkerhetsbestemmelser i USA, i tillegg til at vi er mer enn utstyrsleverandør enn en plattformleverandør. Så vi så dette som en god anledning til å teame opp med Huntington.

Det førte til at Kongsberg Gruppen begynte å sondere markedet i USA og til slutt endte opp med å finne sammen med Huntington, forklarer han videre.

Vil selge seg inn under Huntington-paraplyen

Huntington er nemlig i gang med å utvikle store ubemannede undervannsfarkoster for den amerikanske marinen i samarbeid med Boeing.

Kongsberg Gruppen vil ikke som en ikke-amerikansk aktør få slippe til og levere en slik produktplattform til det amerikanske forsvaret alene, men i samarbeid med Huntington vil de få kunne levere utstyr til både undervannsfarkoster og annet, gitt at de vinner frem som leverandør.

Denne samarbeidsmodellen er ikke ukjent for Kongsberg Gruppen, som i årevis har hatt stor suksess med samme formel innen blant annet missil- og luftvernmarkedet.

Sammen med amerikanske Raytheon har Kongsberg vunnet en serie milliardkontrakter for NSM-missilet og luftvernsystemet Nasams. Det norske konsernet har også samarbeid med selskaper som General Dynamics og Lockheed Martin.

– Vi snakker om en lignende samarbeidsmodell?

– Ja, dette er en samarbeidsavtale der Huntington lager det de er gode på og så kan vi komme inn med vår payload (instrumentering og utstyr, journ.anm.) Miljøet vårt i Horten er verdens beste på lyd i vann, kommunikasjons og sonar, sier Håøy.

Samarbeidet med Huntington kan imidlertid bety flere leveranser enn dette. For i tillegg til leveranser til undervannsfarkoster får Kongsberg Gruppen og skipsutstyrsvirksomheten Kongsberg Maritime muligheten til å konkurrere om leveranser til både skip og ubåter som Huntington bygger:

– Det er det spennende her. Vi får tilgang til alle typer relevante fartøy. Med Kongsberg Maritimes posisjon innenfor maritime systemer så er dette veldig attraktivt. De er jo den ledende leverandøren til den amerikanske marinen, sier Håøy.

I tillegg til undervannsfarkoster og skip er det også et annet segment som nå vokser opp: Autonome skip. Kongsberg Gruppen er allerede involvert i flere slike prosjekter i Norge, inkludert Yara Birkeland-prosjektet, og dette segmentet jobber Huntington også med, forklarer Kongsberg-sjefen.

– Det er attraktivt for Huntington og oss å få til et samarbeid på hele porteføljen vi har å tilby, sier Håøy.

Les børsmeldingen her

Lover full fart i Horten

Det norske forsvars- og teknologikonsernet Kongsberg er verdenskjent for sine omfattende systemer og utstyr til både skip, ubåter og autonome fartøy – over og under vann.

Selskapet kjøpte i 2007 amerikanske Hydroid som et supplement til deres egen Hugin-virksomhet for autonome undervannsfarkoster (fjernstyrte og selvstyrende miniubåter, journ.anm.).

– Har det ikke vært så mye synergier mellom Hydroid i USA og Hugin-virksomheten her hjemme siden dere nå selger?

– I Horten produseres og utvikles instrumenteringen, sonar og annet. Der er ikke Hydroid, siden de fokuserer mer på selve farkosten, sier Håøy.

Kongsberg-sjefen understreker at deres posisjon innenfor produksjon og utvikling av instrumentering, sonarer og kommunikasjonssystemer til undervannsbruk i Horten skal beholdes og videreutvikles.

I de 13 årene har Hydroid vokst betydelig. Siden 2016 har omsetningen vokst år for år, fra 598 til 862 millioner i 2019, med et driftsresultat som har doblet seg til 120 millioner. Hydroid Maritime hadde en ordrereserve på 813 millioner kroner ved utgangen av 2019.

– Kongsberg Maritime skal fortsette vår offensive teknologiutvikling, ikke minst i undervannsmiljøet vårt. Vi er fremst i verden på sivil maritim teknologi, sier administrerende direktør Egil Haugsdal i Kongsberg Maritime.

Foreløpig ukjent milliardgevinst

Hydroid ble kjøpt av Kongsberg i 2007 for 80 millioner dollar, tilsvarende 739 millioner kroner med dagens kurs. Legger man Norges Banks snittkurs for 2007 til grunn snakker vi om 469 millioner.

Nå selges selskapet på gjeldfri og kontantfri basis for 350 millioner dollar, tilsvarende 3,24 milliarder kroner.

Legger man den historiske valutakursen til grunn har Kongsberg Gruppen sikret seg en gevinst på om lag 2,8 milliarder kroner før eventuelle fradrag. Hva gevinsten blir på salget er ikke endelig avklart ennå:

– Vi kommer tilbake til det, sier Geir Håøy og legger til at det vil skje under rapporteringen av resultatene for første kvartal i mai.

Finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø forklarer at de blant annet må fastsette markedsverdien Hydroid, avhengig av når salgstidspunktet faktisk blir. I tillegg må en rekke regnskapsposter som goodwill fordeles mellom Hydroid og Kongsberg i forbindelse med salget.

Kongsberg opplyser at de regner med å kunne hente hjem om lag 248 millioner dollar til Norge etter skatt i forbindelse med salget. Det tilsvarer 2,29 milliarder kroner.

Hvordan de skal disponere disse pengene vil selskapet komme tilbake til 12. februar i kvartalsrapporten.

Selskapets finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø indikerte i fjor at selskapet vurderer en ekstra utbetaling til aksjonærene, men om det kommer eller om det blir i form av tilbakekjøp eller et ekstraordinært utbytte er ikke kjent ennå.

Partene regner med å gjennomføre transaksjonen i løpet av første kvartal, gitt at godkjenninger fra relevante myndigheter kommer på plass.

Les også:

Les også

EU gir 200 mill. til norsk prosjekt for å teste autonome skip

Les også

DNV GL og Kongsberg går sammen om digital skipsklassifisering

Her kan du lese mer om

  1. Aksjelive
  2. Kongsberg Maritime
  3. Kongsberg
  4. Teknologi
  5. Kongsberg Gruppen

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Kongsberg Maritime selger datterselskap for 3,24 milliarder

  2. Kraftig børsfall i Hongkong etter nyttårsfeiring

  3. Markant nedgang i Asia: Børsstup i Taiwan

  4. Annonsørinnhold

  5. Subsea 7 får Equinor-kontrakt verdt minst 6,9 milliarder kroner

  6. Nye produkter bidro til salgsløft for Coca-Cola