Svensk tankrederi skrinlegger planer om å frakte containere

Concordia Maritime har ikke lykkes med å realisere prosjektet om å omgjøre et tankskip til å kunne frakte containere.

Illustrasjonsfoto av et av Concordia Maritimes produkttankskip. Flåten er på syv stykker.
Publisert:

Tidligere i år ble det kjent at det svenske tankrederiet Concordia Maritime gikk i gang med undersøkelser om hvorvidt det var mulig å omgjøre et produkttankskip til et containerskip - for å tjene på boomen i markedet for containerfrakt til havs.

I Concordia Maritimes halvårsrapport uttaler toppsjef Erik Lewenhaupt at prosjektet ble lagt på is i løpet av andre kvartal.

– Den tekniske studien viser at det er teknisk mulig å omgjøre et P-MAX-tankskip til et 2.100 TEU-containerskip. Den økende økonomiske usikkerheten har imidlertid gjort det vanskelig å komme til enighet med en sluttkunde, kommenterer han.

Bransjeavisen Tradewinds har også omtalt nyheten.

Inntjeningen til containerskip steg kraftig gjennom fjoråret, blant annet på grunn av høy etterspørsel og flaskehalser i havnene, men i år har nivået falt noe tilbake fra rekordnivåene.

TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.

Produkttankskip frakter forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant diesel og forskjellige drivstofftyper, som nafta og parafin. De skiller seg fra vanlige oljetankskip, som frakter råolje.

Les på E24+

Tre eksperter: Slik bør du navigere i aksjemarkedet nå

Publisert:
Gå til e24.no