Turbulensen i Norwegian

Irsk dommer utfordrer Norwegian på hvor irske de er

Mandag startet den irske domstolen høring om Norwegians konkursbeskyttelse. Mens dommeren ville finne ut hvor irske konsernet egentlig er, advarte Norwegians advokat om at norske kreditorer truer med rettslige skritt og det kom frem at USA har punget ut til kreditorer.

Dommer Michael Quinn

Collins / ©Collins Photo Agency
  • Marius Lorentzen
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
  • Eivind Bøe
Publisert:

Litt etter klokken 12:00 norsk tid mandag startet dommer Michael Quinn høringen i saken der Norwegian søker konkursbeskyttelse.

Når Quinn vil avgjøre om Norwegian får innvilget beskyttelsen eller ikke er foreløpig ukjent.

Det er søkt om beskyttelse for de to irske datterselskapene Arctic Aviation Assets (kjent som AAA) som eier og leaser fly for Norwegian, og Norwegian Air International (kjent som NAI) som er et av Norwegians flyselskap.

I tillegg har Norwegian søkt beskyttelse for tre datterselskap under AAA og NAI, samt at morselskapet i Norge, Norwegian Air Shuttle (NAS), skal få beskyttelse som relatert part.

Selv om Norwegian ifølge selskapets advokat har 59 ansatte basert i Irland og alle flyene til selskapet kontrolleres herfra, boret dommeren i spørsmålet om hvor irsk Norwegian egentlig er.

Dommer Michael Quinn under høringen om Norwegians konkursbeskyttelse 7. desember

Skjermdump
Les også

Bakgrunn: Søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde Norwegian

Kun 56 ansatte i Irland

Ettersom Norwegian har selskaper i blant annet Irland, Storbritannia og en rekke europeiske land, og hovedkontor i Norge, må det avgjøres om Irland er riktig sted å føre en konkursbeskyttelsessak.

– Her har man gruppe (et konsern, journ.anm.) som har valgt å engasjere seg i virksomhet i Irland for å etablere denne plattformen, sa dommer Quinn.

Han refererte til hvordan Norwegian etablerte seg i Irland med datterselskapet AAA som eier og leaser flyene til Norwegian, samt Norwegian Air International som er et av Norwegians mange flyselskap i konsernet. 

Dommeren fortsatte å bore i om det egentlig er Irland som er det riktige hjemlandet for selskapene som har begjært konkursbeskyttelse:

– Vil du ta meg med bak sceneteppet her – agerer selskapene som agenter for NAS, spurte dommeren videre.

Han ville vite om AAA og NAI er reelle virksomheter, eller om selskapene og de ansatte kun utfører ordre fra hovedkontoret i Norge.

Norwegian hadde før corona nær 10.000 ansatte, inkludert innleid personell. Bare noen titalls av disse jobber for de irske datterselskapene.

– NAS (morselskapet i Norge, journ.anm.) er aksjonærer i NAI og AAA, og det er virksomhet i Irland, svarte Norwegians skrankeadvokat Brian Kennedy.

Han påpekte at Norwegian bevisst har etablert seg i Irland og har virksomhet med både egne selskap og andre parter i Irland. Han fortsatte:

– Det er en kumulativ situasjon her, der man må se på mange faktorer. Sammenlagt snakker vi om en betydelig og konkret kobling til jurisdiksjonen (Irland, journ.anm.)

Advokaten refererte også til en rekke tidligere saker med internasjonale selskaper som har fått godkjent konkursbeskyttelse i Irland.

Det er i denne staselige rettsbygningen ved elven Liffey i Dublin at høringen om irsk konkursbeskyttelse for Norwegian formelt pågår. Men bare dommeren selv sitter der, mens de andre deltar på videolink.

Courts Service

USA har betalt ut 400 mill.

I tillegg til en rekke leasingselskaper har Norwegian i en årrekke også brukt amerikansk eksportkreditt som finansieringskilde for sine fly.

Den amerikanske eksportkredittbanken, Ex-Im, har garantert for en rekke av lånene til Norwegian. Under høringen kom det frem at Ex-Im som garantist har måttet utbetale penger til banker som har lånt Norwegian penger:

– 46 millioner dollar (400 millioner kroner, journ.anm.) har allerede blitt utbetalt for lån som er gitt av visse kreditorer til NAS og garantert av Ex-Im, sa advokaten som representerte Ex-Im og andre kreditorer.

– Ex-Ims eksponering er imidlertid mye høyere enn det på over 300 millioner dollar. For de har gitt garantier på ytterligere 13 fly, hvorav 10 stykk Boeing 737 og 3 stykk 787, fortsatte advokaten.

Les også

Jobber for å gjøre Norwegian «investerbart»: – Gjelden skal ned

Norske kreditorer truer

Da Norwegian i forrige uke presenterte hovedpunktene i en ny redningsplan for selskapet, argumenterte selskapet for at det mener en irsk konkursbeskyttelse vil gi en beskyttelse globalt mot kreditorer. Slik at de ikke kan slå selskapet konkurs.

Det vurderes likevel «ytterligere grep» hvis det er nødvendig. Norwegian nevner blant annet muligheten for å søke konkursbeskyttelse under den nye norske loven om rekonstruksjon.

Advokat Brian Kennedy refererte en av Norwegians norske advokaters vurdering av en norsk prosess med rekonstruksjon:

– Selv om de store kreditorene vil følge og respektere examinerprosessen, så truer noen mindre lokale kreditorer med å ta rettslige grep mot selskapet i Norge, sa Kennedy.

Totalt var 20 ulike kreditorer på plass i høringen, representert ved advokater. Noen advokater representerer også flere kreditorer samlet.

De store leasingselskapene Aercap, BOC Aviation og Avalon motsatte seg ikke konkursbeskyttelsen, men uttalte at de var nøytrale.

Ifølge Norwegians skrankeadvokat Brian Kennedy er heller ikke Airbus mot begjæringen, men har inntatt en nøytral posisjon. Flymotorprodusenten Rolls-Royce støtter begjæringen.

Én kreditor er litt mer negativ

Advokaten Thomas Ryan i det irske advokatfirmaet A & L Goodbody representerte den hittil mest aggressive av Norwegians mange kreditorer. Det er det amerikanske leasingselskapet Aviation Capital Group, eiet japanske Tokyo Century Corporation.

De har leaset ut to fly til Norwegians irske datterselskap Drammensfjorden Leasing.

Aviation Capital ville ikke være med på refinansieringen av Norwegian i mai. Og Aviation Capital stevnet deretter i juli Drammensfjorden for en engelsk domstol.

Også i rettsmøtet var Aviation Capital de mest skeptiske. Mens alle andre kreditorer sa de var nøytrale, reserverte Aviation Capitals advokat seg når det gjelder spørsmålet om en irsk konkursbeskyttelse også vil gjelde for det norske morselskapet.

– Vi hverken støtter eller avviser begjæringen om irsk konkursbeskyttelse. Men vi reserverer oss retten til å stå fritt i synet på om beskyttelsen kan utover irsk jurisdiksjon. Om hvorvidt den irske beskyttelsen vil ha ekstraterritoriell effekt i Norge, het det fra advokat Ryan.

Airbus-regning

Revisjonsselskapet Deloitte har utarbeidet en rapport til domstolen i Irland som beskriver Norwegians finansielle stilling.

Under høringen kom det frem at flyprodusenten Airbus ikke er enige i alle tallene, men dette skal ifølge Norwegians advokat ikke ha nevneverdig betydning for totalsummene.

Ifølge Airbus har nemlig Arctic Aviation Assets blant annet et forskudd på nye fly som forfaller i januar 2021.

Det dukker stadig opp kreditorer med krav, slik at gjelden har økt enda litt til siden Deloittes rapport ble først presentert for dommeren 18. november.

– Ytterligere kreditorer med krav på 28 millioner dollar har blitt identifisert, men det påvirker ikke hovedkonklusjonen i rapporten, fortalte advokaten til Norwegian.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Norwegian
  4. Irland
  5. Flyselskaper
  6. Konkursbeskyttelse
  7. Fly

Flere artikler

  1. Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

  2. Leasingselskapene sier nei til Norwegians plan for å redde selskapet

  3. Betalt innhold

    Usikkert om Norwegians norske morselskap er beskyttet mot konkurs nå

  4. Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra

  5. Møt de to irene som nå vil avgjøre om Norwegian får overleve