Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

Investorer må stålsette seg for at shipping også neste år vil være preget av usikkerhet og store forskjeller mellom de ulike sektorene, ifølge Danske Bank-analytiker. Han anbefaler fire Oslo Børs-aksjer å seile inn i 2021 med.

Illustrasjonsbilde av LNG-skip. Analytiker har liten tro på LNG som marked og børsinvestering neste år.

Foto: Tarbatness
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

– Det har vært tøft å være shippinginvestor i år. Det er helt sikkert. På starten av året så det ut til at ting var linet opp til å bli bra i shipping, men isteden har det vært ekstremt volatilt og gått i alle retninger, sier analytiker Anders Redigh Karlsen i Danske Bank Markets.

Shipping er fra før blant de mer urolige sektorene å investere i på børs, med sine store sesongvariasjoner i inntjeningen til selskapene. En viruskrise på toppen av dette betyr at en rekke investorer og redere nå legger bak seg et turbulent 2020.

Karlsen i Danske Bank Markets har overfor E24 delt sine tanker om veien videre for shippingsektorene gassfrakt, tank og tørrlast.

Han har overordnet tro på shipping fremover, men som i de fleste bransjer: Det er ingen tvil om at coronautviklingen blir avgjørende.

Les også

Slutt for DNBs skadeskutte oljeservice- og shippingfond

– Veldig, veldig sterkt

Det er feststemning i gassfrakt for øyeblikket, spesielt innenfor LPG, som er frakt av flytende petroleumsgass. Her er dagsratene, altså inntjeningen til skipene på frakten per dag, nå på rundt sitt høyeste nivå på fem år.

I sommer var det så vidt penger å hente hjem for rederiene.

– LPG er nok den største positive overraskelsen og det ser spennende ut. Markedet er veldig, veldig sterkt og mye bedre enn hva jeg trodde det ville være, sier Karlsen.

Han mener utviklingen fremover avhenger av LPG-produksjonen i USA, som han synes «virker å holde seg overraskende bra».

– Når oljeprisen kollapset ble det ganske raskt kutt i amerikansk oljeproduksjon, men LPG-produksjonen har vist seg å være standhaftig. Det har blitt bygget en god infrastruktur rundt eksporten og da blir det enklere for amerikanske produsenter. Samtidig har etterspørselen etter LPG vært sterk, så det ser spennende ut også inn i neste år.

Av LPG-aksjene anbefaler Karlsen å gå inn i 2021 med BW LPG og Avance Gas.

– Ser ingen grunn til å kjøpe

I LNG-sektoren er det også god stemning i markedet om dagen, men her er Karlsen mer skeptisk til fortsettelsen. LNG står for flytende naturgass.

– Markedet skal ned fordi det kommer veldig mye nye skip neste år. Og det kommer heller ikke like mye produkt. Jeg tror derfor det blir mer utfordrende når vintersesongen avtar, med et mye tøffere marked, sier Karlsen.

Han mener det ikke er lurt å laste opp med LNG-aksjer inn mot 2021.

– Jeg ser ingen grunn til å kjøpe LNG-aksjer. Det kan være gode selskaper, men er markedet dårlig, så hjelper ikke det, fremhever Karlsen.

På Oslo Børs er Flex LNG, Höegh LNG og Awilco LNG notert.

Les på E24+

Per Sævik bryter snart Hurtigrutens monopol - mangler skip og passasjerer

– Vidt utfallsrom

Da coronakrisen inntraff ble det en langt annerledes utvikling for tankrederiene enn de andre sektorene.

Skipenes inntjening skjøt til værs på grunn av priskrig og en kraftig økning i produksjon og eksport. Når oljegrupperingen Opec til slutt valgte å kutte i produksjonen sin, falt imidlertid markedet hardt tilbake. Siden har det vært skadeskutt.

– Det som er spennende i tank er at man begynner å se en flåtebalanse som er noenlunde fornuftig. Men for tank handler det nå om Opecs gradvise økning i produksjonen og hvordan oljeetterspørselen utvikler seg.

– Utfallet i tank er rett og slett avhengig av hvordan verden kommer til å reagere i en periode der man begynner å vaksinere. Men dette jo er milliard-dollar-spørsmålet i alle bransjer, sier Karlsen.

Analytikeren tror er normalisering av oljeetterspørselen kan skape et «spennende tankår».

– Det er et vidt utfallsrom her. Om det skal bli kjempebra må man tilbake til normale tilstander, men jeg tror i hvert fall det uansett blir bedre i løpet av året med en gradvis økning i oljeetterspørselen, sier han.

Les også

Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

– Skal ikke til himmels i januar

Han fremhever at det for øyeblikket til dels reflekteres i aksjekursene at det er dårlige tankrater.

– Det ligger nok en viss forventning om at det skal bli bedre i 2021 i kursene allerede. Ved en normalisering er det nok mer å gå på, men det er ikke nødvendig å rushe inn. For det kommer nok til å være noen tøffe kvartaler fremover før det snur, forklarer analytikeren.

Han synes at produkttank ser ut som en bedre investering i 2021 enn råoljetank for øyeblikket. Mens rene oljetankskip frakter råolje kan produkttankskip også frakte forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant bensin og forskjellige drivstofftyper, nafta og parafin.

Karlsen anbefaler å gå inn i 2021 med produkttank-aksjen Hafnia, som har en sterk balanse, i porteføljen.

– Det er et fair bet, men du skal ha litt tid på deg. Det er ikke sånn at den skal til himmels i januar, men det er et godt selskap som har gode underliggende verdier og er bra drevet. Du kjøper den til relativt stor rabatt til de underliggende verdiene i selskapet.

– Ville vært litt forsiktig

For tørrlastmarkedet var den første coronabølgen brutal. Pengene rant ut av rederiene og sendte aksjekursene nedover.

Men i siste halvår har inntjeningen stabilisert seg.

– Her blir det spennende å se. Nå skal vi inn i en sesongmessig svak periode normalt sett, men det viktige i tørrlast er at Kina er tilbake for fullt, sier Karlsen i Danske Bank.

Samtidig blir det avgjørende hvordan produksjonen av jernmalm i Brasil blir, samt Kinas import av kull fra særlig Indonesia.

– Det blir svært viktig hvis Kina øker dette. Kina har tilsynelatende også kjøpt mye landbruksvarer fra USA, så hvis det slår ut kan det være positivt for tørrlastmarkedet. Så alt er veldig Kina-avhengig, påpeker Karlsen.

Han fremhever at det ikke har vært noe stort tørrlastår og at sannsynligheten for at 2021 blir bedre derfor er stor.

– Men som investor ville jeg vært litt forsiktig. Du går inn i en sesong som normalt sett er svak, så det er ikke krise om du ikke har tørrlastaksjer inn i nyåret.

Analytikeren har kun en kjøpsanbefaling på Golden Ocean-aksjen i sektoren, der han øyner en oppside på rundt 10–15 prosent.

– Så man kan være litt avventende til tørrlastaksjer i det korte bildet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Gassfrakt
  3. LPG
  4. LNG
  5. Tørrbulk
  6. Tankskip

Flere artikler

  1. Tallknuser venter børsras for Fredriksen og Fredly i shipping

  2. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

  3. Betalt innhold

    Tre eksperter: Disse shippingaksjene er mest attraktive nå

  4. Fredriksen-topp: – Helt bonanza i fraktmarkedet

  5. Knekk for shippingaksjer etter tilspisset handelskonflikt