Norse Atlantic langer ut mot økt flypassasjer­avgift

Flyselskapet truer med å droppe direkteruter til og fra Norge.

TRAFIKKFALL: Administrerende direktør Bjørn Tore Larsen og Norse Atlantic har lagt frem en oppdatering om driften som viser nedgang i antall passasjerer.
Publisert:

I en melding torsdag morgen går langdistanseflyselskapet Norse Atlantic hardt ut mot regjeringen.

Norse Atlantic skriver i meldingen at selskapet er «dypt bekymret» over en annonsert økning i flypassasjeravgiften.

I nasjonalbudsjettet for 2023 er det planlagt en økning i den høye satsenden høye satsenden høye satsen for flypassasjeravgiften er for reiser fra Norge til destinasjoner utenfor Europa for flypassasjeravgiften.

Den høye satsen for flypassasjeravgiften økes med 45 prosent.

Dermed blir den 320 kroner per passasjer fra nyttår.

Norse skriver at det opererer direkte interkontinentale ruter i et marked med hard konkurranse.

Denne planlagte økningen gjør at selskapet kan bli tvunget til å revurdere satsingen på direkteruter til og fra Norge. Det vil ramme norske bedrifter og passasjerer, ifølge selskapet.

Økt avgift

Den lave satsen for flypassasjeravgiften var på 80 kroner i 2022, mens den høye satsen var 214 kroner. I forslaget til statsbudsjett for 2023 ble den lave satsen økt til 82 kroner og den høye satsen til 220 kroner.

Etter budsjettenigheten med SV ble lav sats beholdt på 82 kroner per passasjer, mens den høye satsen ble økt til 320 kroner.

Uttalelsene fra Norse Atlantic om flypassasjeravgiften kommer i forbindelse med en oppdatering om driften der selskapet også legger frem trafikktall.

Fraktet nesten 30.000 passasjerer

Norse Atlantic fraktet 29.816 passasjerer i november.

Det er en nedgang fra 60.836 passasjerer i måneden før, i oktober.

Nedgangen i antall passasjerer kommer ifølge selskapet i hovedsak grunnet en halvering av tilgjengelige setekilometersetekilometerFlyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer etter tidligere annonserte kutt i kapasiteten.

FyllingsgradenFyllingsgradenFyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre. var på 50 prosent i november, en nedgang fra 60 prosent i oktober.

Selskapet skriver at fyllingsgraden fortsatt var sterk fra London og Berlin til USA, mens den var betydelig svakere fra Oslo.

Norse opererte i alt 190 flygninger i løpet av måneden.

I flåten var det 14 fly i november, uendret fra oktober.

Kursras

Den totale kapasiteten (ASKASKTotal kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.) var 293 millioner setekilometer i november, ned fra 567 millioner i oktober.

Selskapet fløy 145 setekilometer med passasjerer i setene (RPKRPKInntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.), ned fra 338 millioner i oktober.

Norse videreutleide («subleased») 4 fly i november, uendret fra oktober. Et femte fly er ventet å bli videreutleid i løpet av desember.

Aksjonærene i Norse Atlantic har fått hard medfart på Oslo Børs.

Aksjekursen endte på 2,425 kroner ved forrige stengekurs på Oslo Børs. Så langt i år er kursen ned 84 prosent, viser tall fra Infront.

Nylig hentet Norse Atlantic 300 millioner kroner til 2,5 kroner per aksje.

Da Norse Atlantic ble notert på Oslo Børs i april i fjor, hentet selskapet 1,4 milliarder kroner til 20 kroner per aksje.

Publisert:
Gå til e24.no