Kampen om luften

Norsk Flygerforbund om SAS-pakken: – Norge burde benyttet sjansen

Ikke alle tillitsvalgte i norsk luftfart likte ideen om at Norge burde stilt opp med kapital til SAS. Norsk Flygerforbund mener fortsatt at Norge burde gjort det, men regjeringen takket nei.

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund

Terje Pedersen / NTB scanpix
  • Eivind Bøe
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er veldig positivt at eierne bidrar med kapital. Vi får bare håpe at vi kommer oss fort i gang igjen, at vi klarer oss. Dette viser at det er god vilje blant eierne til å støtte SAS i løpet av perioden, sier Jan Levi Skogvang, hovedtillitsvalgt for SAS-pilotene i Parat.

Tirsdag morgen slapp SAS den varslede redningsplanen til selskapet. Den svenske og danske staten, samt Wallenberg-familien stiller seg bak planen og de er også de største aksjonærene i flyselskapet.

Når E24 ringer er Skogvang i flyet og har ikke fått lest detaljene i planen ennå.

– Styreleder Carsten Dilling i SAS sier at han «regner med ansattgruppene vil støtte rekapitaliseringsplanen gjennom å levere de nødvendige effektivitetsforbedringene». Hvordan stiller dere til dette?

– Vi har avtaler som er veldig konkurransedyktige, og håper på en god dialog videre, sier Skogvang.

SAS-ledelsen har gjort det klart at de først og fremst ønsker å få mer ut av de ansatte, altså at de får mer timer i luften per år ut av hver ansatt. For å få det til må man trolig både reforhandle tariffavtaler og gjennomgå interne systemer for hvordan man disponerer de ansattes tid.

Les også

Sverige, Danmark og Wallenberg redder SAS: Sprøyter inn 12,5 mrd. i frisk kapital

Jan Levi Skogvang, hovedtillitsvalgt for SAS-pilotene i Parat

Torstein Bøe / NTB scanpix

Mener Norge burde gått inn med penger

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund sier det først og fremst er gledelig med en nødvendig rekapitalisering som skal bringe SAS gjennom coronakrisen. 

Det ønsket som Carlsen og andre hadde, om at den norske staten også skulle bidra med kapital til SAS, blir ikke noe av.

Regjeringen har bekreftet at det har vært dialog med svenske og danske myndigheter, men Norge ble altså ikke med på avtalen.

– Hva tenker du om det?

– Jeg mener fortsatt det LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og jeg sto for i VG i forrige uke: Norge burde benyttet anledningen til å gå inn på eiersiden. Jeg ser at det ikke er slik redningspakken er nå, men det ville vært fornuftig og jeg ville foretrukket det, sier Carlsen til E24. 

–Hvorfor?

– Det ville gitt oss to hender på rattet, vi hadde fått kontroll og vi hadde fått noe tilbake for krisehjelpen vi gir, gjennom et eierskap, sier Carlsen. 

LO og Norsk Flygerforbunds utspill om at den norske staten burde stille opp med kapital, falt ikke i god jord hos alle. Flere tillitsvalgte i Norwegian mente det ville vært en forskjellsbehandling:

– De kan ikke være interessert i å ha bare ett flyselskap i Norge, og ved å kjøpe seg inn i SAS legger de opp til monopol. Hva med Norwegian og Widerøe, sa leder i Norwegian Kabinforening René-Charles Gustavsen til E24 nylig.

Les også

SAS-sjefen skulle gjerne hatt Norge med på kriseplan: – Skal få oss gjennom to veldig krevende år

Både Arbeiderpartiets Sverre Myrli og Senterpartiets Marit Arnstad har tatt til orde for at den norske staten burde delta i redningsoperasjonen, men dette har regjeringen vegret seg mot.

Den norske staten har tidligere deltatt med kapital til SAS, blant annet i forbindelse med krisehøsten 2012 da selskapet holdt på å gå konkurs. Norge solgte imidlertid de siste aksjene sine i SAS i 2018.

Yngve Carlsen peker Norge har bidratt med milliarder i nødvendig likviditet til SAS og Norwegian, kjøpt distriktsruter og bidratt med et gunstig permitteringsreglement. 

– Vi er dog ikke gjennom coronakrisen ennå, og den vil ramme luftfarten lenge. Vi har nå kommet så langt i krisen, at det er nødvendig å gå inn med soliditet for å styrke balansen til selskapene, og der burde regjeringen stilt opp sier Carlsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Redningsplanen til SAS fremstår som robust, men gir ingen grunn til å kjøpe aksjen nå

SAS-sjefen skulle gjerne hatt Norge med

Selv om norske myndigheter ikke er med i redningspakken SAS nå lanserer, så bidrar norske myndigheter med andre grep som skal hjelpe alle flyselskapene.

Norge har blant annet kuttet en rekke avgifter og har kommet med milliardbeløp i støtte til både Norwegian, SAS og Widerøe for å opprettholde et visst rutetilbud innenriks i Norge under krisen.

– Jeg hadde gjerne sett at Norge var med gitt at SAS er en så viktig del av skandinavisk luftfart. Norge har gjort sitt valg om at man heller stiller med garanti til lån og støtte til ruter. Det respekterer vi, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til E24 tirsdag.

I tillegg har Norske myndigheter stilt opp med statsgaranterte kriselån. Norwegian fikk låne 3,0 milliarder under et sett med vilkår og SAS får låne opp til 1,5 milliarder.

SAS har ennå ikke brukt den norske garantiordningen.

– Vi er takknemlige for den, men vi kan ikke påta oss mer gjeld så vi har ikke benyttet oss av den, sier Gustafson.

– Vil dere holde døren åpen for å benytte den norske garantiordningen hvis dere trenger mer finansiering?

– Vi er glade for at muligheten finnes, men det er ikke en del av planen nå.

Les også

SAS og Widerøe har ikke tatt statsgaranterte kriselån: Nå endres pakken

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. sas
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Fly
  6. Luftfart
  7. Norwegian

Flere artikler

  1. Fagforeningsleder i Norwegian: Hvis Norge kjøper seg inn i SAS, legges det opp til monopol

  2. SAS-sjefen skulle gjerne hatt Norge med på kriseplanen: – Skal få oss gjennom to veldig krevende år

  3. SAS og Widerøe har ikke tatt statsgaranterte kriselån: Nå endres pakken

  4. Annonsørinnhold

  5. Analytiker tror SAS må ha ti milliarder i ny kapital

  6. Statens tøffe Norwegian-krav ble vedtatt i ekspressfart – uten forhandling