Spår første reklamenedgang noensinne for Google

Analysebyrået eMarketer venter at søkemotorgiganten Google vil få sitt første år med nedgang i reklameinntektene. Byrået tror nedgangen blir kortvarig, men at Google vil fortsette å tape markedsandeler i årene fremover.

Google ventes en nedgang i reklamesalget på 5,3 prosent i år.

Charles Platiau / X00217
  • Ola Alsberg
Publisert:

Teknologiselskapet Google, som er verdens største plattform for digitale markedsføring, vil få 5,3 prosent svakere reklameinntekter i 2020, tror eMarketer.

I en rapport omtalt av Wall Street Journal, ventes reklameinntekter på 379 milliarder kroner i 2020, en nedgang på 5,3 prosent fra 400 milliarder kroner i 2019.

Viser analysebyråets prognoser seg å stemme, vil det bli det første året med nedgang for Googles reklamesalg helt siden byrået startet å følge teknologiselskapet i 2008.

Nesten hvert år siden oppstarten har Google levert tosifret økning av reklameinntektene, med unntak av under finanskrisen i 2008 og 2009, hvor inntektene kun økte med 8 prosent.

Les også

Alphabet økte inntektene og inntjeningen i første kvartal

Reiselivs-flukt

Nedgangen kommer blant annet som følge av at reiselivsbransjen, som tradisjonelt har vært en av de største annonsørene for Google, har blitt hardt rammet av virusutbruddet.

– Vi har allerede hørt uttalelser fra store reiseselskaper som Expedia, som vanligvis bruker milliarder av dollar på Google, om at de trekker tilbake utgiftene på Google og søksannonsering generelt, og at det vil fortsette resten av året, sier sjefsanalytiker Nicole Perrin i eMarketer til Wall Street Journal.

Reklamefallet kommer imidlertid til å hentes inn igjen raskt, spår byrået. For 2021 ventes en økning på 20,9 prosent til 459 milliarder, og en videre oppgang på 11,8 prosent til 513 milliarder i 2022.

Tror på Facebook- og Amazon-vekst

Rapporten peker på at Google-reklamer blir mindre attraktivt sammenlignet med konkurrentene Facebook og Amazon.

Særlig Facebook blir hjulpet av å ha en mindre eksponering mot reiselivet og større eksponering innen detaljhandel og gaming, som har hatt positiv utvikling de siste månedene. Analysebyrået venter en reklamesalgsoppgang på «bare» 5 prosent for Facebook i år.

– Faktorene som har drevet Facebook til å bli en digital reklame-supermakt i utgangspunktet er de samme som holder annonsørene fra å bruk annonsekroner under pandemien: enorm rekkevidde, effektiv målretting og annonseprodukter som knytter utgiftene til resultater, skriver eMarketer i rapporten.

Les også:

Les også

Kronikk: – Norske netthandelsaktører går dukken om fem år. Maks.

Les på E24+

Teknologi tar over børsene

Les også

Hjemmekontorbølgen ga tidobling for norsk videokonferanse-selskap

Her kan du lese mer om

  1. Google
  2. Markedsføring
  3. Reklame
  4. Medier og reklame
  5. Expedia
  6. Facebook
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Facebook-aksjen hopper etter omsetningsvekst

  2. Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst

  3. Analytikere skriker «kjøp» før tek-gigantenes resultatslipp: – Synet vårt på sektoren er styrket

  4. Annonsørinnhold

  5. Apple-lansering ga tek-opptur på Wall Street

  6. Har samlet 1,3 millioner dokumenter: Nå skal tek-toppene i ilden